Ga naar inhoud

pieterdelange1

Junior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Terugkomend op vraag 9 en 10: De regeling Dienstverlening Aan Huis lijkt nog niet volledig helder in enkele zaken. Er is, zoals in bovenstaand topic te lezen is, geen duidelijkheid of er nog van de regeling gebruik gemaakt mag worden bij een bemiddelconstructie met een kassiersfunctie. Diverse partijen in de markt maken hier wel gebruik van, wat natuurlijk niet zegt dat het zou mogen. Als iemand hier ervaring mee heeft of hier een definitieve uitspraak over heeft horen wij het graag, uiteraard lezen we ook met het genoemde topic mee. Stel dat de regel Dienstverlening Aan Huis ons wel in de gelegenheid stelt om een bemiddelaar te worden met kassiersfunctie dan zullen we ons ook weldelgelijk als bemiddelaar moeten opstellen. Dit betekend dat we ons niet mogen gedragen als een werkgever. Wat is hier de scheidslijn in (welke taken mag je wel en welke niet uitvoeren), hoe wordt dit binnen deze branche bepaald en hoe voorkom je in een grijs gebied terecht te komen?
  2. @ Mikky Dit zijn inderdaad de vragen waar wij nu mee bezig zijn. Wij willen ons richten op laagdrempelige en flexibele schoonmaak, dwz schoonmaak moet net zo gemakkelijk en flexibel worden als het bestellen bij, laten we zeggen, bol.com. Dit betekent ook dat je geen vaste schoonmaker hebt (krijg je dit wel dan verlies je de flexibiliteit). De vraag die daaruit rijst is of het loont om bemiddelaar te worden, aan de hand van de dienstregeling aan huis, of dat het teveel administratieve rompslomp met zich mee brengt? Voor elke klus ben maak je namelijk een nieuwe koppeling tussen de schoonmaker en de klant. Ik denk dat de flexibiliteit zowel een sterk als een zwak punt is. De dienstregeling aan huis veronderstelt een arbeidsovereenkomst tussen twee particulieren (een klant en een zzp'er). Als je bemiddelaar wordt en voor elke klus opnieuw moet 'bemiddelen' is er dan nog wel sprake van een zpp'er die onder de dienstregeling aan huis valt of is dit schijn en is er gewoon sprake van werkgeverschap? Dit is momenteel onze grootste vraag omdat hierdoor de gehele propositie veranderd (een van de allesbepalende mitsen en maren die Hans reeds aangaf). Dit is niet juist. Van alle Nederlanders boven de 18 jaar heeft 19% huishoudelijke hulp (SCP, 2013), hiervan werkt minder dan 10% wit (6% in 2006). Ons streven is om dit percentage aanzienlijk te verhogen. Wij willen ons louter richten op de particuliere markt. Dit vanwege de kansen die hier volgens ons liggen. De wettelijke constructie en regelgeving is echter wel van cruciaal belang voor het al dan niet slagen van dit plan. @ Dennis, nogmaals dank voor het beantwoorden van alle vragen. Zoals gesteld in de dienstregeling aan huis inderdaad. Hier moet echter wel sprake zijn van de eerdergenoemde arbeidsovereenkomst tussen twee particulieren (klant en zzp'er). Telt de CAO wel als je er als bemiddelaar tussen zit of niet? De CAO OSB houdt vast aan de volgende definitie: - Schoonmaakbedrijf: iedere onderneming, die haar hoofd- of nevenberoep maakt van het regelmatig of eenmalig schoonmaken op of aan gebouwen, woningen, terreinen en/of verkeersmiddelen, een en ander in de ruimste zin van het woord. Waarbij ik er vanuit ga dat `woningen` uitsluitend betrekking hebben op particulieren.Met deze definitie in ogenschouw nemend lijkt ons idee toch wel degelijk onder de OSB te vallen, eens? Is er een manier om hier als bedrijf mee om te gaan/ op in te springen? Hierbij rekeninghoudend met de flexibiliteit die wij willen bieden waardoor het voorkomt dat klanten te maken hebben met verschillende schoonmakers of slechts eenmalig gebruik willen maken van onze dienst. Begrijp ik het goed dat de enige manier waarop bedrijven geld verdienen bij bemiddeling de (eenmalige) bemiddelingskosten zijn? Hoe doen uitzendbureau's dit dan? Die hebben toch een een kassiersfunctie? Dus de bemiddeling voor korte korte klussen is hierdoor ook geen optie? Voor uw antwoorden op vraag 9 en 10 moet ik even wat dieper in de materie duiken. ik kom hier later graag op terug. In de CAO wordt alleen gesproken over lengte en verlenging van arbeidsovereenkomsten. Niet op vormen en uren. Mag ik er hierdoor vanuit gaan dat nul uren contracten, inclusief de daarbij behorende juridische regels, gewoon mogelijk zijn? En voor ons de slimste contractvorm? Is dit aan te raden? En heeft u enig idee hoe "werknemers" hier over het algemeen tegenaan kijken? Ik kan mij voorstellen dat dit voor velen afschrikt, zeker in de branche waar wij werknemers zoeken. Goed punt. De wirwar aan regels leert ons veel maar roept tegelijkertijd (te) veel vragen op. Tips voor betaalbare adviseurs in regio Amsterdam zijn welkom! Nogmaals bedankt voor alle respons. Gr. Pieter
  3. @Mikky, Hans en Dennis, dank voor jullie antwoorden! Ik ga er morgen inhoudelijk op in. Gaat precies om onze worsteling; bemiddelaar (in verschillende vormen) of werkgever met verschillende flexibele contractsvormen. Zowel op juridisch als praktisch vlak. @Highio, nee zeker niet. Ik zie het probleem van het inzetten van meerdere kanalen niet. Met beide kanalen zijn wij niet (hallo) of in mindere mate (higherlevel) bekend. Het leek ons beter om op beide te posten zodat we een ruimere discussie kunnen opzetten.
  4. Goed punt! Hier zijn we ook zeker mee bezig, we hebben al contact met ze gehad. Of we onder de CAO gaan vallen is afhankelijk van onze mogelijkheden. We streven in principe hetzelfde doel na (het verbeteren van de witte schoonmaakmarkt) alleen ben ik bang dat als we ons volledig aan de gestelde regels moeten houden een financieel gezonde onderneming onhaalbaar is. Vandaar de speurtocht naar alternatieven.
  5. Beste Peter, Ja dat hebben we gedaan. De site geeft duidelijk weer aan welke regels men zich moet houden indien je onder de CAO Schoonmakers- en Glazenwassersbedrijf valt, waar je onder valt als je geen bemiddelaar wordt. Erg behulpzaam inderdaad maar helaas nog niet sluitend. Daarbij geeft het een eenzijdig beeld van de mogelijkheden waar wij graag al onze kansen goed analyseren en een gefundeerde keuze maken. Het heeft ons in een eerdere fase echter wel goed geholpen. Groet, Pieter
  6. Beste Hans, Een logische opmerking. Echter klopt dit niet. We zijn ver in het onderzoek maar de wirwar aan regels verschaft zowel onduidelijkheden als tegenstrijdigheden. Vandaar deze (toegegeven) breed ingestoken vragen op higherlevel. Zeker betreffende de dienstregeling aan huis, de contractvormen (met de CAO OSB inachtneming) en de mogelijkheid bemiddelaar te worden zijn onduidelijk beschreven. Hoewel het er op wijst dat je met schijn-zpp'ers te maken hebt en de dienstregeling aan huis slechts voor particulieren is komt het in de praktijk wel degelijk voor! Vandaar de verwarring. We stellen deze vragen (voornamelijk vraag 5 tot en met 12) om duidelijkheid te verschaffen in de mogelijkheden, in het bijzonder het in kaart brengen van de financiele aantrekkelijkheid ervan. Wanneer we dit niet slim spelen is er namelijk maar 1 conclusie te trekken, namelijk dat je geen schijn van kans maakt tegen de zwarte markt. Wanneer je puur naar de loonkosten kijkt, inclusief premies, verzekeringen en vergoedingen, is de witte werkster al gauw 4 tot 7 euro per uur duurder. Dit hangt er ook meer net vanaf hoe goed je voor je werknemers wilt zijn. Nogmaals ik snap dat het lijkt alsof we er nog geen werk ingestoken hebben maar niks is minder waar. Zonder kritisch naar de huidige mogelijkheden te kijken zijn er alleen geen opties. Vandaar dat we met de hulp van higherlevel willen kijken hoe we het eea slim kunnen aanpakken. Groet, Pieter
  7. Beste heer/mevrouw, Sinds enige tijd zijn we met een team zeer intensief aan het werk om een bedrijf op te starten in de particuliere schoonmaakbranche. Wij zijn ervan overtuigd dat de particuliere schoonmaakbranche achter loopt en dat er ruimte is voor een verbeterde propositie. Beter en bovendien: in het witte circuit. Momenteel zijn we bezig met het uitzoeken van de optimale wettelijke structuur. Het doel is de structuur volgens de bestaande regels in te richten en tegelijkertijd ook financieel aantrekken te houden, hierdoor kunnen we op financieel vlak voldoende concurrerend blijven tegen zwartwerkers. We zouden u graag wat vragen willen stellen hierover. Schoonmaak CAO In Nederland bestaat een algemeen verbindend verklaarde CAO voor de schoonmaakbranche, de CAO Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf. Dit betekent dat de voorwaarden van de CAO van toepassing zijn voor alle bedrijven die schoonmaakwerkzaamheden verrichten. 1) Geldt deze CAO ook voor de particuliere schoonmaakmarkt? 2) Geldt deze CAO ook als je naast schoonmaken andere diensten levert zoals strijken, het glas wegbrengen en pakketjes wegbrengen naar het postkantoor? 3) Geldt deze CAO ook als iemand een schoonmaker via de regeling dienstverlening in huis inhuurt? 4) Zo ja, moet diegene dan minimaal het loon betalen wat in de CAO is vastgesteld? In de schoonmaakbranche zien wij dat er bedrijven actief zijn die bedragen uitbetalen aan schoonmakers die onder de bedragen van het CAO liggen. Dienstverlening aan huis Sinds 1 januari 2007 valt werk in en rondom het huis onder de dienstverlening aan huis. De regeling is duidelijk opgesteld voor de huidige markt waarin nog weinig particuliere schoonmaakbedrijven actief zijn en is toegespitst op schoonmakers die als ZZP’er opereren. 5) Is de regeling dienstverlening aan huis ook te gebruiken door bedrijven die schoonmakers in dienst heeft en plaats bij particulieren? 6) Zo niet, is het dan wel te gebruiken door bedrijven die opereren als bemiddelaar en dus faciliterend is in het laten inhuren van een ZZP’er door particulieren? 7) Is er in dit geval een contract vereist tussen de particulier en de zelfstandige? 8) Zo ja, moet dit contract telkens opnieuw ondertekend worden als de schoonmaker veranderd? 9) Welke plichten heeft iemand die werk levert onder de regeling dienstverlening aan huis? Soort contract Als we de vorm kiezen van bemiddelaar dan plaatsen we slechts de schoonmakers bij particulieren en hebben wij de schoonmakers niet in dienst. 10) Klopt het dat wij dan dus ook geen arbeidsovereenkomst/contract met de schoonmakers hoeven af te sluiten? Als we de schoonmakers daadwerkelijk zelf in dienst nemen moeten we ze natuurlijk een contract aanbieden. Dit is ingewikkeld omdat de schoonmakers soms veel werk hebben en soms geen werk en we veel schoonmakers in dienst zullen gaan hebben die weinig uren werken. We willen dat de schoonmaker zelf kan bepalen wanneer hij wilt werken en dat wij uit een pool van beschikbare schoonmakers kunnen putten als we een opdracht voor een eenmalige of geregelde schoonmaak binnen krijgen. 11) Gebeurt het wel eens, dit in ogenschouw nemend, dat er een uitzondering wordt gemaakt op de regel dat na drie 0 urencontracten een vast contract moet worden aangeboden op basis van het gemiddeld gewerkte aantal uur? 12) Is er een (andere) vorm van contract mogelijk waarbij we schoonmaker langdurig aan ons kunnen binden zonder dat hij daarbij per maand een verplicht aantal uur moet werken? Een hoop vragen ik weet het maar toch zou ik het zeer op prijs stellen als u besluit ons met antwoorden op deze vragen te helpen.Al is het er maar 1. Hopelijk kunt u ons helpen in het creëren van een economisch levensvatbaar bedrijf dat de particuliere schoonmaakmarkt uit het illegale zwarte circuit gaat trekken! Met vriendelijke groet, Pieter

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.