Beste Herman, allereerst bedankt voor je reactie. Ik begrijp je frustratie. Zoiets is natuurlijk hartstikke vervelend. Misschien een geruststelling: dit komt vaker voor en dien je vooral niet persoonlijk op te vatten. Het heeft, als ik jouw verhaal zo lees, niets met jouw product te maken. In dit soort gevallen gaat het vaak om de interne communicatie binnen het bedrijf van de potentiële afnemer dat niet geheel vlekkeloos verloopt en jij bent hier de dupe van geweest. Om jezelf in het vervolg in te dekken kun je een checklist doorlopen. Stel hierbij eerst het volgende vast:
-welk persoon in het bedrijf is eindverantwoordelijk om producten of diensten in te kopen? In sommige bedrijven is dit de inkoopmanager.
-wie heeft contact met mij opgenomen/met wie kan ik in eerste instantie contact opnemen? Identificeer deze persoon. Mocht deze niet de juiste zijn vraag dan door totdat je contactgegevens van de juiste persoon hebt. Sommige bedrijven werken met "communicatie filters" zodat alleen belangrijke zaken het hoger management bereiken.
Pas daarna de volgende korte checklist toe om jezelf zoveel mogelijk in te dekken:
-vraag hoofd verantwoordelijke of er niet nog iemand is die gaat over hetzelfde onderwerp (inkoop van diensten)
A. Zo ja, vraag ook deze om toestemming. Desnoods via een mail. Print deze mail uit en neem hem mee
-Vraag kort of de directeur ook op de hoogte is van de demonstratie en wie welke personen van invloed nog meeraanwezig zullen zijn. Deze kunnen elkaar namelijk aansteken op een negatieve manier of roet in het eten gooien zoals bij jou is gebeurd. Jouw gemaakte afspraken en hele voorbereiding zijn in een klap te niet gedaan door een enkele persoon. Deze was dus de echte beslisser. Door vooraf de baas op de hoogte te stellen of deze via het management te attenderen kun je in een vroeg stadium weerstand op allerlei niveaus signaleren en hierop anticiperen.
-Ga na of het duidelijk is wat je aanbiedt en of na jouw korte onderzoek tot nu toe de juiste beslissers zijn aangesproken.
-Bereid je mentaal voor op onverwachte situaties! Zoals weerstand voor, tijdens en na de demonstratie.
Hiermee
-Krijg je inzicht in de communicatie binnen in het bedrijf
-Communiceer je duidelijk wat je komt doen en aanbiedt aan de juiste beslissers
-Reduceer je de kans op weerstand
Hoop dat dit je zal helpen. Mocht je vragen of opmerkingen heb hoor ik het graag!