Marco86

Newbee
  • Aantal berichten

    1
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Marco86's trofeeën

  1. Ik ben zelf monteur en ik zie het zo vaak dat mensen advies vragen bij anderen terwijl je soms toch het beste advies kunt vragen bij een monteur? Iemand die er verstand van heeft? Waarom vragen op een forum stellen bij mensen die er meestal net zo veel van weten als jij? Dit gebeurt vaak en kost mensen bij mij in de zaak vaak on nodig geld. zonde. voor de grap heb ik het eens aan anderen gevraagt: www.nurecht.nl Geachte heer (dat laat ik even weg) Wij ontvingen uw vraag waarin u aangeeft dat u bodylotions verkoopt via een webwinkel en dat u - kort weergegeven - wilt weten wat de rechten zijn van eventuele afnemers, gezien het recht dat zij (wederom kort weergegeven) hebben om bij koop op afstand producten retour te sturen. U vraagt daarbij of het mogelijk is om bepaalde producten uit te sluiten van dit recht tot ‘retourzending’. Ook hebt u nog enkele vragen omtrent de wijze van verzending aan ons voorgelegd en ook of u hieraan eisen zou kunnen stellen . Onderstaand zullen wij uw vraag beantwoorden. Volgens mij is dit het antwoord. Ik heb wat stukken weg gelaten. Juridische dingen. Maar dit gaven ze aan: Naar aanleiding van hetgeen wij bovenstaand hebben toegelicht is dus onze conclusie dat in beginsel inderdaad de koper het recht heeft om het product retour te zenden. Dat volgt namelijk uit de wet in artikel 7:46d lid 1 BW. Maar diezelfde wet maakt dus ook uitzonderingen, namelijk waar het gaat om: “- zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft; - zaken die: 1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper; 2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn; 3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden; 4°. snel kunnen bederven of verouderen; c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken; d. van kranten en tijdschriften.” Waar het daarbij dus om gaat is dat in principe alles zou moeten kunnen worden retour gezonden, behalve als het om zaken (lees: producten) gaat die ‘naar hun aard’ niet onder dezelfde waarde kunnen worden teruggezonden. Een krant heeft een dag later aan nieuwswaarde ingeboet en kan om die reden niet worden teruggezonden (art. 7:446d lid 1 sub d). Dat zelfde geld voor audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur die na het verbreken van de verzegeling gemakkelijk kunnen zijn gekopieerd. Wat de wetgever feitelijk aangeeft is dat al die zaken die zonder (aanmerkelijk) verlies kunnen worden geretourneerd, ook geretourneerd mogen worden. Dat is immers de overeenkomst op afstand. In uw geval gaat het echter om producten die uzelf omschrijft als “hygiëneproducten” en dan is het antwoord eigenlijk al duidelijk: Het gaat daarbij waarschijnlijk om producten die “duidelijk persoonlijk van aard zijn” en/of die “snel kunnen bederven of verouderen”. Twee waarschijnlijke redenen waarom het ‘recht op retour’ hier niet zou gelden. Nu is dit uiteraard een algemeen advies dat wij geven. De specificeer omstandigheden van een zaak zijn vaak erg belangrijk en die hebt u niet gegeven aan ons. En daarbij is het ook erg belangrijk om stil te staan bij de informatieplicht die u hieromtrent hebt. Zou u daaraan namelijk niet hebben voldaan, dan zou u dat uiteindelijk alsnog tegenwerken. Op u als verkoper rust namelijk de plicht om uw klanten van de benodigde informatie te voorzien (zie bijvoorbeeld: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBHAA:2006:AZ3140 en art. 7:46c BW): “Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken: a de identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper; b de belangrijkste kenmerken van de zaak; c de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak; d voor zover van toepassing: de kosten van aflevering; e de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand; f het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e; g indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het geldende tarief; h de termijn voor de aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs; i voor zover van toepassing, in geval van een koop op afstand die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van zaken: de minimale duur van de overeenkomst. 2 Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af te leveren zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in de onderdelen a en c-e bedoelde gegevens betreft, op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens voor zover zulks reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten: a de gegevens, bedoeld in de onderdelen a-f van lid 1; b de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2; c het bezoekadres van de vestiging van de verkoper waar de koper een klacht kan indienen; d voor zover van toepassing: gegevens omtrent de garantie en omtrent in het kader van de koop op afstand aangeboden diensten; e indien de koop op afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst.” Wanneer u daaraan niet hebt voldaan, dan zou u dit uiteindelijk in een procedure alsnog nadelig kunnen zijn. Hierover hebt u geen informatie gegeven dus wij kunnen op dit moment ook enkel volstaan met een zeer algemeen antwoord en kunnen u dus helaas niet een op de maat gemaakt advies geven. Maar wat wij al eerder aangaven, is dat u ons de betreffende stukken kunt toesturen (alle informatie, productomschrijvingen, algemene voorwaarden etc.) zodat wij hierover een duidelijk advies kunnen geven. voor mij is dit duidelijk. Als ik een juridish probleem heb dan ga ik naar een advocaat en als ik een probleem met de auto heb dan ga ik naar een garage. Ik heb nog nooit gezien dat een auto het weer doet na een forum. Wat koste mij dit: 0 euro!!!!!! gewoom vragen aan nurecht - www.nurecht.nl
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.