Als een IT en Marketing professional kan ik zeggen dat Google analytics een paar serieuze flaws heeft.
Als een gebruiker cookies uit heeft staan dan word het bezoek van die gebruiker in zijn geheel niet geregistreerd door analytics. Geen enkele klik op een link, geen enkel pagina bezoek.
En het aantal mensen dat kritisch kijkt naar cookies wordt steeds groter. Veel mensen klikken ook op ik accepteer niet alle cookies waardoor analytics voor analyse buiten spel komt te staan. In een test die ik heb gedaan verloor analytics toch 1/3 van de bezoekers van de website die het niet meenam in zijn data. Mijn persoonlijke url logging applicatie haalde makkelijk 30% meer bezoekers dan analytics weergaf. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het wel of niet cookies accepteren de oorzaak hiervan was.
Tevens dient het bedrijf dat analytics heeft een verklaring van analytics te hebben dat de verzamelde gegevens alleen voor dat bedrijf ter inzage moge zijn(lang leve privacy wetgeving), en dat kan nog behoorlijk lastig zijn met google die daar meestal niet of zeer langzaam op reageert.
Daarnaast kan analytics alleen klikken op links registreren. Niet als er ergens anders geklikt is op een pagina.
Dus met analytics kun je een heatmap maken met populairste links, maar het geeft geen inzage hoe uw gebruiker daadwerkelijk omgaat met de presentatie die u gemaakt heeft.
Het kan bijvoobeeld zijn dat u een tekst heeft gemaakt waarin een plaatje zit ter verduidelijking of opleuking voor een goede vibe, maar voor de rest doet de afbeelding niets, geen link, geen popup.
Met deze applicatie zou u inzage krijgen dat bijvoorbeeld een groot gedeelte van uw bezoekers proberen te klikken op die afbeelding. Daaruit zou u een gemiste kans om de gebruiker op uw website te houden en verder te informeren met een meer doelgerichte conversie incentive.
U krijgt inzage in alle gebruikers of ze nu cookies accepteren of niet en u ziet alle elementen waarop ze klikken in plaats van alleen de links waardoor u ziet wat uw gebruikers interessant vinden zodat u uw marketing strategie daarop kunt voortborduren. En u ziet het met 1 enkele klik op uw bookmark bar, in plaats van dat u eerst de data moet uitlezen en door de heatmap applicatie moet halen. Het is letterlijk maar 1 klik weg en meteen in te zien op de pagina zelf.
Door de opties kunt u gelijk de a/b test cookies uitfilteren, kijken hoe het eruitziet op een mobiel scherm en hoe de gebruikers dan klikken.
Flexibiliteit, snelheid, privacy wetgeving bestendig en rijkdom aan data zouden de verkoop punten zijn die ik aandraag.