Beste Tristan,
Promoties zijn geen doel op zich. Promotie is een middel om de verkopen van een product te stimuleren en vormt daarmee dan ook maar een klein onderdeel van het spel. Ik zou mij daar in eerste instantie ook niet op richten (de kans dat je bij een grote retailer in de promotie komt is tevens vrij klein, dan nog niet eens gesproken over de advertentiebijdrages en inkoopkortingen die door de leverancier moeten worden geboden).
Voor een retailer is het belangrijk dat het product een toevoeging is op het huidige productportfolio.
De vraag waar het uiteindelijk allemaal om gaat: Waarom jouw product en niet dat van een ander?
Ik zou de volgende vragen voorbereiden:
- Op welk klantinzicht is jouw product gestoeld?
- Wat betekend jouw product voor de gehele categorie (is er sprake van kanalisatie of zorgt het echt voor additionele sales)
- Hoe ga je jouw product/merk groot maken in het marktgebied (marketing ondersteuning etc.) -> dit punt gaat het vaak verkeerd. Hier denken leveranciers dat retailers dit zullen doen. Dit is niet zo. Een retailer is niet instaat een merk echt te bouwen. Als ze dit al doen zullen ze dit doen met hun eigen merk.
- Ontzorg! zorg dat je al je logistieke en administratieve zaken op orde hebt. Een retailer is een machine. Gedoe in de keten wil men niet. Je moet dan ook alles op orde hebben.
- Marge/winstgevendheid als laatste. Bovenstaande punten begint het mee. Je kan wel heel veel marge maken op een product dat niet loopt, maar daar heb je ook niets aan.
Mogelijk heb je er wat aan.
succes met je gesprek.
gr
Maarten