Beste leden,
Dit jaar is er in mijn bedrijf brand geweest. Na deze brand ben ik gestopt met het bedrijf en ik heb momenteel een uitkering van de Gemeente. Een van de eisen voor deze uitkering was dat mijn bedrijf werd uitgeschreven bij de KvK (mei jl., tevens medegedeeld aan de Belastingdienst).
Nu is gebleken dat ik niet goed verzekerd was. Volgens een advocaat kan mijn assurantietussenpersoon hiervoor verantwoordelijk worden gesteld (te lage inboedelverzekering, geen bedrijfsschadeverzekering). De advocaat is nu een procedure begonnen op basis van no cure no pay, en daarnaast betaal ik hem nu een bedrag. Hij heeft aangegeven dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat de zaak rond is.
In het geval er een uitkering volgt in 2016 van (stel) 50.000, waarvan 20% naar de advocaat gaat, dan heb ik de volgende vragen:
1) Is het bedrag wat ik in 2014 aan advocaatkosten betaal aftrekbaar als ondernemerskosten?
2) Is de BTW hierop aftrekbaar?
3) Is de uitkering -verminderd met de advocaatkosten- in 2017 belast, zoja, onder welke noemer (ik ben immers geen ondernemer meer)
4) Is de BTW over de advocaatkosten in dat jaar aftrekbaar en zoja, hoe zou ik deze moeten terugvragen?
5) Ben ik over deze uitkering(schadevergoeding) BTW verschuldigd?
Alvast dank!
.