Nee, tijdens mijn loopbaan heb ik altijd geprobeerd om eerlijk te zijn naar mijn klanten toe, maar dit werd niet altijd gewaardeerd door mijn toenmalige "bazen". Er bestaat, volgens mij, altijd een spanningsveld tussen de sales mensen en de techneuten. Helaas gaat in veel gevallen de winst (lees commissie) boven de ideale oplossing en/of applicaties in combinatie met implementatie uren. Als consultant gaf ik technisch advies en maakte een "plan van aanpak", maar in de uiteindelijke offerte, gemaakt door sales, waren mijn aannames vaak naar boven bijgesteld, of werden er beloftes gedaan, die gewoon niet haalbaar waren, onder het motto, zodra we de klant binnen hebben, kunnen ze toch niet meer om ons heen. Mede door deze tegenstelling, heb ik zelf een bedrijf opgestart. Dit bedrijf bestaat nu 13 jaar, maar ik merk dat wij het steeds vaker moeten afleggen tegen grotere bedrijven die nadruk leggen op de commercie en gangbare Hypes zoals bijvoorbeeld "de Cloud" terwijl dit voor sommige omgevingen gewoon geen goede oplossing is, maar commercieel erg aantrekkelijk. Doordat ik zelf belang hebbende ben, kan mijn concurrentie mij aanvallen op punten zoals "bedrijf is te klein", "eigen belang" enz. Om dit uit te sluiten, ben ik van plan om deze factoren uit te sluiten, door mij alleen nog te richten op advies, en niet meer op implementatie.