Dag allen,
Hartelijk dank voor jullie meedenk werk. Dat stel ik op prijs. Ik kreeg geen notificatiemails meer na de 2e reactie op mijn topic en verwachtte niet dat er nog een reactie zou zijn. Het tegendeel blijkt waar, ik ben nieuw en mijn dank is groot.
Helaas zijn we nu een week verder, er is een inhoudelijke reactie beloofd op mijn lange mail maar die is er nooit gekomen. Het is zo dat ik communiceer met 2 partijen. De klant, die kortaf is en soms wel keurig Nederlands typt maar vaak ook niet, bijzonder. En zijn vriendin, die heel redelijk en welbespraakt overkwam maar nu steeds minder spraakzaam is. Vandaag sinds afgelopen maandag een mail gehad van haar. Vrij 'kattig' en niet specifiek bericht gekregen dat mij doet denken aan het niet willen begrijpen van mijn mail. En simpelweg ook negeren van mijn uitleg. Ze wensen de website af te maken en dat ik verder ga met hun feedbacklijst. Maar ik vind dat geen wijze zet en wil graag eerst opheldering over hoe zij de betaling voor hun zien. De schrik zit er namelijk goed in en ik wil NIET dat ik achteraf alles oplever en niet het afgesproken bedrag krijg.
Zoals al geopperd werd in een van de reacties is het vrij vervelend dat zij het gevoel hebben opgelicht te zijn. Dit gevoel wil ik zeker ook koste wat kost wegnemen. Maar een telefoonnummer heb ik niet. En na twee keer wijzen op mijn voorkeur voor een telefonisch gesprek (zonder resultaat) heb ik die hoop maar opgegeven.
Een aanbetaling heb ik inderdaad niet om gevraagd. Dom. Het klantcontact is altijd goed gegaan bij andere klanten, mijn klanten zijn constructief, redelijk en ik heb prettig contact met ze. Per mail, telefonisch, of persoonlijk. Dit is een project waar ik even de keerzijde van de medaillon krijg te zien. Had nooit verwacht dat men terug zou komen op een ondergetekende offerte! Erg onredelijk, en ik word er moedeloos van want het einde lijkt nog steeds niet in zicht. Ik waardeer jullie input dan ook zeker en ervaar jullie ideeën als steun.
En dat is correct Annedien Hoen, ik heb helemaal geen ervaring met de rechtspraak. En aan jouw woorden af te leiden maak ik nul kans? Zou je dit kunnen toelichten?
@Annedien Hoen
"Eén ding snap ik trouwens nog niet helemaal aan deze kwestie...... Heb je ook nog de mogelijkheid totaal niets op te leveren trouwens, om opdrachtgever geen recht te geven jouw werk te gebruiken?"
Nee, zo ging het niet. De offerte is per onderdeel gespecificeerd. Elk onderdeel haar eigen prijs. De specificatie van het onderdeel 'betaalmodule installeren' met eigen prijs kon achteraf gezien zeker uitgebreider maar was dit niet. Met de reden dat de klant de technische werkzaamheden tóch niet snapt. Ik argumenteerde bij mezelf dat het tenslotte gaat om de betaalmodule en niet om de voorbereiding etc. eromheen. Het werk wat hoort bij de betaalmodule is overigens al voor circa 65% uitgevoerd. Dus niets opleveren is niet mogelijk en ongewenst. Ik heb ze eerst als compensatie voorgesteld de resterende 35% bij een andere partij naar wens uit te laten voeren. Hier is dus geen inhoudelijke reactie op gekomen. Zelfs de vraag wat er volgens mij niet duidelijk was en waar ze dan op moesten reageren... ik ga nu jouw voorbeeldtekst mailen (hartstikke dank hiervoor, echt waar!) en kijken wat er uit zal komen.
@Paul Stuyver
Het voelt als categorie kansloos. Maar ik geef niet op. De redelijkheid moet komen, hoe dan ook.
"Het probleem, en dat is misschien enkel mijn ervaring, is dat bij 95% van de mensen een gevoel van emphatie ontbreekt die ze in staat stelt een communicatie per email zo op te stellen dat in een conflict situatie een positief resultaat bereikt kan worden voor BEIDE partijen."
Dit is zeker waar. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik door hun gebrek aan diepgang / constructief mailen al dit stadium gepasseerd ben. Ik ervaar geen empathie, en merk dat mijn constructieve houding weinig teweegbrengt. Je opmerking over 'kamikaze' mailen herken ik mij in. Interessant dat dit vaak voorkomt bij jonge ondernemers. Hoe ga je dit tegen? Een kop koffie halen en nuchter reageren? Je moet het maar kunnen tegen een onredelijk persoon die 3 regels tekst stuurt op een mail van een kantje.
@Webwinkel Meerwaarde
Ja, vind ik ook een mooie oplossing. Ik ga hem versturen. En eigenlijk dreig ik liever met niets. Maar wat moet je als men terugkomt op een ondertekende offerte. Ik wist en weet eigenlijk nog steeds niet wat mij overkomt.
@Highio
"Implementatie van een betaalmodule is meestal het sluitstuk op heel veel meer voorbereidend werk en go voor omzet draaien."
Correct. Maar probeer dat eens aan mijn klant en hun derde partij duidelijk te maken.