-
Fiscaal efficient inrichten van (optie op) participatie nieuwe directeur
De STAK komt er ook voor andere key medewerkers. En dit vraagstuk wordt samen met de overige aandeelhouders opgepakt dus IMO zeker een ondernemersvraag. Misschien heb ik de vraag wat te gesloten gesteld. De vraag is eigenlijk: hoe kunnen we onze medewerkers zo goed mogelijk laten participeren in het bedrijf? Als we niet onder 52% belasting uit kunnen komen is dit niet erg; maar zonde om dit op tafel te laten liggen als het niet nodig is. Alvast hartelijk dank voor het meedenken! Sander
-
Fiscaal efficient inrichten van (optie op) participatie nieuwe directeur
Beste HL Leden, Graag zou ik jullie visie willen vragen op het volgende. Heb op het forum gezocht maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Ik ga leiding geven aan een bestaand bedrijf en ben overeen gekomen dat ik de mogelijkheid krijg voor 5% in het bedrijf te participeren. Op verzoek van de huidige aandeelhouder via een nieuw op te richten STAK. Op dit moment heb ik niet het geld om om de waarde van de participatie te kunnen voldoen en wil ook niet het risico lopen dat ik met een schuld blijf zitten. We denken dus aan iets van een optie structuur. We denken er aan om in de toekomst mogelijk extern kapitaal op te halen dus dat zou mijn aandeel mogelijk onder de 5% brengen. Graag willen we eea fiscaal efficient inrichten. Als ik gewoonweg een optie krijg om de certificaten op een later moment te kopen, begrijp ik dat de winst die ik maak op het moment van uitoefening in Box 1 belast. Klopt dit? In dat geval lijkt dit me dus niet de meest voordelige mogelijkheid. Zijn er andere mogelijkheden gebruikelijk bij zo een transactie? Bijvoorbeeld, kan ik het certificaten pakket nu kopen met een lening waarbij ik de lening uiteindelijk kan voldoen door (1) de hoofdsom terug te betalen of (2) de certificaten in de STAK terug te geven? Ongetwijfeld zijn er nog andere gebruikelijke manieren om dit in te richten. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Hartelijk dank! Sander
-
Vennoten toevoegen uit fiscaal oogpunt
Hallo allemaal, Al enige tijd lees ik mee op HL maar vandaag voor het eerst een vraag waarop ik het antwoord niet heb kunnen vinden in andere berichten. Ik heb een klein chauffeursbedrijf met ongeveer 10 werknemers die allemaal parttime in dienst zijn en in totaal ongeveer 2 FTE aan arbeid verrichten. Het bedrijf heeft een VOF structuur met in totaal 2 vennoten (ikzelf en nog een vennoot). Nu zijn twee van onze werknemers ruim 1200 uur per jaar werkzaam. Het zou wellicht fiscaal voordelig kunnen zijn om hen vennoot te laten worden, omdat ze dan aan het urencriterium voldoen en dus gebruik kunnen maken van de fiscale voordelen die daarmee samenhangen (startersaftrek, ondernemersaftrek, etc). We willen hen wellicht een kleine verruiming van de taken geven (bijvoorbeeld opstellen van roosters etc) maar echte management beslissingen willen we bij de bestaande vennoten houden. Om eea duidelijk vast te leggen willen we een venootscontract opstellen waarin duidelijk wordt vastgesteld welke winstdeling de 'nieuwe' vennoten krijgen (afhankelijk van hun aantal gewerkte uren) en wat hun beperking in hun bevoegdheden is (zodat ze geen grote verplichtingen voor de VOF kunnen aangaan). De beperkingen moeten we volgens mij vastleggen bij de kvk. Nu vraag ik mij af wat de potentiele nadelen van deze opzet zijn: - Is dit een constructie waar de belastingdienst over het algemeen mee akkoord gaat? - Zolang we alles vastleggen in een vennootscontract, zijn er dan nog risico's dat de nieuwe vennoten bijvoorbeeld iets doen waar het bestaande management het niet mee eens is - Zijn er nog andere risico's die we niet in kaart hebben gebracht? - En zijn er nog suggesties voor andere structuren die misschien beter zijn? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties, Sander
Sander S
Newbee
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht