Ga naar inhoud

BoBo71

Junior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Dank, helder! Inderdaad is het dan gelijk, omdat verhuur in principe vrijgesteld is zo blijkt, en dan is het bedrag dat je als particulier betaalt niet voor een deel btw.
  2. Het klinkt inderdaad onwaarschijnlijk, daarom heb ik ook deze post geplaatst. Maar het staat er toch echt, zie wat voorbeelden hieronder. De vraag is dus of voor verhuur van vastgoed/onroerend goed e.d. andere btw regels gelden dan voor andere producten
  3. Bedankt voor je reactie. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat jij zelf last heb van hetzelfde misverstand. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om het vermelden van BTW maar in rekening brengen. zoals het op de site staat wordt er een andere prijs gerekend. Dat is fundamenteel anders. Als voorbeeld: een grote box kost 500 euro p/m. Als ik die als particulier zou huren betaal ik 500 euro incl btw, oftewel 413,22 excl btw. Als ik zeg dat ik ondernemer ben krijg ik een rekening van 500+21% = 605 euro per maand. Het verschil is 86,78 excl btw dus ruim 1040 euro excl btw per jaar. Voor precies hetzelfde product. Er zijn vast ondernemers die niet wakker liggen van 1000 euro per jaar aan extra kosten, als kleine eenpitter is dat voor mij veel geld. En ik snap principieel niet waarom ik meer zou moeten betalen alleen omdat ik ondernemer ben. Ik vind dat discriminerend, en snap ook niet waarom dat toegestaan zou zijn.
  4. Jij hebt het begrepen zoals ik dat ook begrepen heb. En dat riekt inderdaad. Inderdaad ben ik een eenmanszaak dus dacht er ook al over om het dan op prive te zetten, al zou me niets verbazen dat de ... dan een rekening sturen zonder dat de btw daarop gespecificeerd is. Heb ik met mobiel abo ook eerder ooit gehad. Geen idee of ze een rekening mogen sturen zonder btw er op? Volgens mij moet je alleen een factuur uitreiken aan een ondernemer, toch?
  5. Nee, zoals ik het begreep betaal je dus NIET het zelfde bedrag. Dat is dus anders dan bij de Makro, daar staan alleen de excl btw bedragen op de prijskaartjes. Maar iedereen rekent hetzelfde af, en ondernemers mogen de betaalde btw soms verrekenen.
  6. Die contractvrijheid geldt voor particulieren toch ook? Iedereen heeft altijd de keuze wel of niet iets te kopen en bij welke winkel dan. Ik vind het raar dat de online geadverteerde prijs niet voor iedereen geldig is. Als de Albert Heijn aan bedrijven meer zou rekenen voor de inkopen van de kantine zou iedereen dat toch ook raar vinden?
  7. Nee, zoals ik het begreep van de website "zijn de getoonde prijzen voor een particulier inclusief btw en voor zakelijke klanten exclusief btw".
  8. Ik ben op zoek naar een (tijdelijke) opslagruimte en bekeek wat websites van verhuurder van opslagboxen. Bij meerdere zag ik staan dat de vermelde prijzen inclusief BTW zijn als een particulier die huurt, maar exclusief btw zijn als het een zakelijke klant is. Mag dat zo maar? Los van dat het m.i. discriminerend is wat niet mag, bepaalt volgens de website van de BD de aard van je product of dienst of je BTW moet rekenen en welk tarief. Of is er een uitzondering voor verhuurders van opslagboxen? In ieder geval vind ik het erg raar dat ik als ik het contract op naam van mijn zaak zet meer moet betalen voor hetzelfde produkt. Is er iemand met fiscale of juridische kennis die kan uitleggen hoe dit zit?
  9. Als andere newbee ben ik redelijk verbaasd dat hier eerst iemand vraagt hoe de wet- en regelgeving ontdoken kan worden en door een ander vervolgens in een reactie een politiek pamflet wordt gepost. De gekozen overheid heeft bewust die regelingen aangepast, en het recht op toeslagen afhankelijk gemaakt van de inkomensbehoefte (als je zelf meer verdient, hoef je minder te krijgen van de overheid). Of dat in jouw ogen wel of niet goed is hoort op een politiek forum besproken te worden, niet op een ondernemersforum.
  10. Als je iemand kan aanstellen, waar moet die dan aan voldoen (vergunning? registratie? Kan/mag mijn huidige boekhouder dat ook ?)? En zit er niets tussen apart bedrijf in BE of DE opzetten en uitbesteden, bv een buitenlandse vestiging beginnen? Want met btw en accijns afdracht heb ik gene probleem, maar met ook nog belastingaangifte wordt het wel heel veel gedoe. Iemand zoeken voor de distributie is alleen in theorie een optie, in de praktijk werkt dat bij kleine bedrijven niet, gewoon omdat het te weinig oplevert, ook omdat er te weinig marge zit op wijn, zeker als je die eerst in NL moet komen ophalen.
  11. Dank voor je reactie! Nog wat vervolgvragen en toelichting: Dat is het hem nou juist. Een wijnhandel of restaurant is zelden tot nooit GA of AGP en koopt nooit onveraccijnsd van een importeur. En ik wil klanten ook niet met dat gedoe van aangifte opzadelen. Dus onveraccijnsd leveren is geen optie, anders was het idd niet zo'n probleem. Ik heb ooit jaren geleden al eens geinformeerd naar een fiscaal vertegenwoordiger maar de belastingtelefoon Douane zei toen dat die nogal veel rekenen daarvoor. Moet dat trouwens zo'n gespecialiseerd bureau zijn, of kan iedereen je fiscaal agent zijn? Dat de andere optie buitenlandse vestiging openen was had ik zelf ook al bedacht, maar deel van mijn vragen gingen daar juist over: hoe doe je dat en wat mag en moet....
  12. Ik ben wijnimporteur en importeer wijn uit landen binnen de EU. Ik heb een VGA en draag bij binnenkomst van de pallets met goederen in Nl accijns af, die ook in NL opgeslagen liggen. Nu wil ik mijn activiteiten wat gaan uitbreiden en ook in Belgie (en eigenlijk ook deel van Duitsland) gaan verkopen, zowel B2B als online. Dat betekent volgens mij dat ik technisch gezien ga uitvoeren, en de accijns (en bij particulieren btw??) daar moet gaan afdragen. Ik wil geen gezeik achteraf dus wil het graag gelijk goed regelen....maar hoe? Ik ben nu eenmanszaak, kan of moet je dan een buitenlandse vestiging openen? Of moet ik dan ook registreren als eenmanszaak? Of kan ik me gewoon als NL bedrijf bij de Belgische (cq Duitse) fiscus registreren? Ik neem aan dat ik iets van een fiscaal nummer nodig heb? Volgens mij kan ik aan ondernemingen (slijters, restaurants) zonder BTW factureren als intracommunautaire levering, maar volgens mij moet ik wel de Belgische accijns rekenen en afdragen. Iemand enig idee hoe je dat doet? En als ik een Belgische webshop maak en aan particulieren verkoop, dan moet neem ik aan ook de Belgische BTW afdragen? Maar.....moet je dan ook ieder jaar belastingaangifte doen (zoals in nl voor IB), of kan je gewoon ieder kwartaal/jaar BTW aangifte doen en geld afdragen? En heb je ook een postadres of zelfs vestigingsadres nodig? Is sinds de invoering van IBAN een Nl rekening OK, of moet je in elk land een aparte bankrekening hebben? Een hoop vragen waarop ik nergens een helder antwoord op heb kunnen vinden. Wie weet meer?
  13. Accijns moet afgedragen worden in het land van verkoop, het is een verbruiksbelasting. Als de franse wijnboer accijns betaald heeft (wat meestal niet het geval is bij verkoop aan importeur) moet je accijnsaangifte doen in NL. hiervoor moet je een vergunning aanvragen, het transport aanmelden en dagaangifte doen. Als hij wel accijns betaald heeft kan je die terugvorderen, dat kan via de Belastingdienst.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.