Beste Ron,
Ik heb het probleem niet zelf bij de hand - maar een collega van mij die met deze vragen naar mij toe kwam.
Wij zijn beiden beroepsmatig werkzaam in de muziekindustrie.
En natuurlijk weet ik zelf dus ook alles van auteursrechten af. Maar deze hele specifieke vragen heb ik nooit bij de hand gehad. Ik vond/vind ze interessant en zette mij ook aan het denken. Het overkomt nu hem - maar het zou ook bij mij of anderen kunnen gebeuren. En dus ben ik mij er nu ook in aan het verdiepen en ben ik eens gaan zoeken of ik dergelijke kwesties zou kunnen vinden en antwoorden daarop. Maar nee - overal staan de auteursrechten uitgelegd die ik zelf ook al weet - maar nergens iets over deze specifieke situaties.
Overigens ook niet op pagina's van officiële auteursrechten organisaties.
Het enige wat er een beetje in de buurt kwam was een opmerking van iemand dat, omdat veel bands gezamenlijk bepalen hoe een arrangement gaat klinken, meestal een afspraak gemaakt wordt om de hele band als maker van het arrangement te betitelen. Ook al heeft één van hen al de suggesties en opmerkingen van hemzelf en alle anderen verwerkt en hier het uiteindelijke muziekwerk van gemaakt voor allen. Er stond als opmerking bij dat dit vaak gedaan werd om frictie te voorkomen en omdat men elkaar de credits gunt voor ieders bijdrage in het geheel. Alleen zou een bandlid die zelf iets gecomponeerd heeft en/ of een bandlid die een muziekwerk bewerkt heeft en daar een nieuwe compositie van heeft gemaakt, hier wel apart voor worden vermeld en zijn auteursrechten op kunnen laten gelden.
Onderlinge afspraken maken kan altijd. Maar ik ben dus benieuwd hoe dit rechtens gezien wordt.
Want als de muzikant die van alle inspanningen van hemzelf en van de anderen het arrangement heeft gemaakt en hij claimt nu dat het zíjn arrangement is - heeft hij daar dan rechtens gelijk in? - en jammer dan voor zijn collega's die het daar niet mee eens zijn en die vinden dat zij er nét zoveel aan hebben gedaan als hij?