aqdennis

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Numansdorp

aqdennis's trofeeën

  1. Hallo, Mijn vrouw heeft een eenmanszaak en daarvoor een kleine bestelauto die iets meer dan 5 jaar oud is. De auto is indertijd nieuw gekocht, geen BPM betaald en de BTW teruggevraagd. Ikzelf ben in loondienst en voor mijn werk wordt ik overgeplaatst naar Frankrijk, derhalve willen we de eenmanszaak in Nederland staken en een nieuwe eenmanszaak in Frankrijk oprichten. Maar we willen wel graag de bestelauto meenemen. Nou is het in Frankrijk ongunstig om een bestelauto op een eenmanszaak te registreren, en dus zou de auto daar privé worden. Maar om daar een frans kentekenbewijs te krijgen moeten we bewijzen dat er bij de aanschaf al BTW over is betaald middels bijvoorbeeld een factuur. Nou hebben we de aanschaffactuur met BTW nog wel, maar die staat op naam van de eenmanszaak, en bovendien is de BTW wel betaald, maar ook weer teruggevraagd. Dus ik betwijfel of de Franse belastingdienst daar mee akkoord gaat. En als ze wel akkoord gaat is het volgens mij eigenlijk fraude, omdat dan een zakelijke auto prive wordt gemaakt in Frankrijk zonder dat er ooit BTW over is afgedragen. Ergens in het proces van zakelijke auto in Nederland privé-auto in Frankrijk zal er BTW betaald moeten, en zullen we moeten bewijzen dat dat is gedaan. Ik zie een aantal mogelijkheden, maar heb soms mijn twijfels over de legaliteit of hoe ik dan bewijs dat er BTW is betaald. 1) De eensmanszaak in Nederland staken, de bestelauto gaat dan naar prive (en er zal BTW moeten worden afgedragen) en vervolgens registreren in Frankrijk. Echter, hoe bewijs ik dan dat er BTW is betaald voor de auto? 2) De bestelauto aan mijn vrouw zelf prive verkopen mag zover ik weet niet omdat dat kan worden gezien als een poging om de bijtelling te ontduiken - maar sommige bronnen zeggen dat ze 'm wel privé aan mij zou mogen verkopen omdat we onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Is dat waar? 3) Andere bronnen zeggen dat de auto prive verkopen aan een derde (die geen familie is) en dan prive terugkopen een optie is. Maar als voorgaande kan worden gezien als een poging om bijtelling te ontlopen, dan lijkt me verkoop en terugkoop via een derde dat ook, toch? Als we de auto inderdaad aan onszelf zouden verkopen, met BTW factuur, en kort daarna de onderneming zouden staken - zou de belastingdienst dan snappen dat we dus niet de bijtelling proberen te ontduiken en dus niet de intentie hebben om fraude te plegen? Dus de vraag is, hoe krijg ik de auto van zakelijk naar privé zodanig dat ik bewijs heb dat BTW is betaald opdat ik 'm kan registreren in Frankrijk. Met vriendelijke groet, Dennis
  2. Beide komt voor, maar de overgrote meerderheid is ondernemer met BTW nummer. Overigens zitten daar ook ondernemers uit Zwitserland bij....geen EU dus. Dan kan ik er helemaal niks meer van vinden. Moet ik ze Nederlandse BTW rekenen die zij dan moeten terugvragen in Nederland of moet ik ze Zwitserse BTW rekenen die ik in Zwitserland moet afdragen of moet ik ze 0% rekenen en daar in Zwitserland aangifte van doen. Helaas gaan alle voorbeelden bij oa de belastingdienst er van uit dat de dienst verricht wordt in het land van de afnemer en dat is hier niet zo. Als ik heel simpel denk is het alsof een buitenlander naar Nederland komt om hier in de winkel iets te kopen....hij betaald dan Nederlandse BTW. Maar zo simpel is het vast niet.
  3. Helaas...dat hulpmiddel gaat er van uit dat de dienst in het buitenland wordt verricht waar de afnemer zit.
  4. Maar 1 antwoord heb ik nog nergens kunnen vinden....hoe bereken je de BTW voor een dienst die je in Nederland verricht aan een bedrijf in het buitenland? Voorbeeld....een klant uit het buitenland komt naar Nederland om hier een cursus te volgen die ik geef. De factuur gaat dus naar het buitenland, maar de dienst wordt verricht in Nederland en er is geen sprake van transport van goederen, export etc. Moet ik dan Nederlandse BTW rekenen of de BTW verleggen (bedrijf, EU) of zelfs in het buitenland aangifte doen van de BTW (bv als klant in Noorwegen of Zwitserland zit). En als ik die cursus online geef? Dus het is wel een live cursus, geen opname (en daarmee dus geen digitale dienst) maar als ik hier zit en de klant op zijn kantoor waar wordt de dienst dan geleverd en maakt dat uit voor de btw?
  5. Ze gaan eerst het drempelbedrag voor de BTW gelijktrekken voor de hele EU, naar 10.000 euro per land per jaar. Dus zolang je daar onder blijft hoef je niks te doen. Maar zelfs als je daar overheen gaat kan je het binnen de EU via MOSS regelen ipv je voor ieder land apart te moeten registreren voor de BTW. Let op overigens dat Noorwegen per 1 april 2020 het innen van BTW door de douane bij kleine verzendingen heeft afgeschaft. Dus in Noorwegen moet nu de leverancier de BTW aangifte en afdracht doen.
  6. Ok, bedankt voor alle antwoorden.... Vandaag even overleg gehad met een boekhouder en besloten de gemaakte kosten nog eens kritisch te bekijken: zijn het wel allemaal kosten, of is een deel te beschouwen als aankoop van afschrijfbare goederen. Verder ga ik de dan nog overgebleven gemaakte kosten niet op te voeren als negatief inkomen uit overig werk met oog op de onzekerheid op winst over 2016. Groeten, Dennis
  7. Ok, ik zie het nu......geen idee hoe ik dat heb kunnen missen, maar blijkbaar kon ik het. Maar wat is wijsheid. Ik neem aan dat als ik het nu niet aangeef ik dat later niet meer kan doen. Dus zou ik een wijziging van de aangifte moeten doen, met het risico dat ik het later moet terug betalen...? Dan snap ik overigens nog steeds niet wat ik zou moeten invullen bij de kosten. Ik voer gewoon een boekhouding waar aan het eind van het jaar een winst en verliesrekening uitrolt. De winst zouden dan de inkomsten zijn (in dit geval negatief). Maar wat voer ik dan op als kosten? Of moet ik uit de balans de opbrengsten en kosten peuteren en invullen? Groeten, Dennis
  8. Maar kan je daar dan inkomsten en kosten invullen? Zover ik kon zien is er maar één invoerveldje "inkomsten uit overig werk" waar je één getal invult...dat niet negatief mag zijn. We hebben overigens een gezamenlijke aangifte gedaan. Overigens bedoel ik met kosten niet de standaard zakelijke kosten als briefpapier en visitekaartjes.....maar voornamelijk inrichting van de horecagelegenheid. De meeste van die dingen (tafels, stoelen....) kosten minder dan 450 euro en zijn dus kosten ipv bv machines die je kan afschrijven. Voorlopig runt mijn vrouw nu 6 dagen in de week haar horecagelegenheid, dus de intentie is wel serieus. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat het maand op maand verlies leidt en ze er voor het einde van het jaar mee moet stoppen. Is het dan een serieuze onderneming geweest voor de belasting....? Voorlopig is het net kostendekkend...zonder dat ze zichzelf salaris kan uitbetalen. Groeten, Dennis
  9. Hallo, Ik heb een vraag over de aangifte inkomstenbelasting van mijn vrouw waarvan ik me nu afvraag of ik het goed heb gedaan. Ondanks dat ik een aantal soortgelijke vragen met antwoorden heb gezien al hier op het forum mis ik nog stukjes antwoord.... Ik doe haar belastingaangifte...vandaar dat ik het hier vraag. Mijn vrouw was per 2010 part time ondernemer (koffiebrander - eenmanszaak) naast haar vaste baan. Voor de belasting was ze alleen ondernemer voor de BTW, niet voor de IB. De kleine winsten werden gewoon op inkomsten uit overig werk opgevoerd. Sinds 1 juli 2015 heeft haar vaste baan opgehouden te bestaan en is ze alleen nog ondernemer. Per 1 november 2015 is ze een horeca-gelegenheid begonnen waarvoor ze redelijk wat kosten heeft gemaakt, zodat ze over 2015 verlies heeft gemaakt. Ze kreeg wederom een belastingaangifte alsof ze in loondienst was (wat ook over de helft van 2015 zo was), maar toen ik een negatief inkomen uit overig werk wilde invoeren bleek dat niet te kunnen. Niet via de online aangifte in ieder geval. Echter, de aangifte had wel de mogelijkheid om verliezen uit voorgaande jaren te verekenen, dus ik redeneerde dat ik van die optie dan volgend jaar (voor de aangifte over 2016) gebruik kan maken om zo verliezen uit 2015 te verrekenen. Ik heb dus de aangifte verder ingevuld met 0 inkomsten uit overig werk en verstuurd. Nu werd mij afgelopen weekend verteld dat dat verrekenen van verliezen alleen kan voor verliezen gemaakt in jaren dat de belasting je als ondernemer voor IB ziet, en dus niet voor jaren dat je alleen ondernemer voor de BTW bent....maar is dat zo? Ik kan het op de website van de belastingdienst niet terugvinden. En als dat zo is, is er dan nog mogelijkheid om nu of in de toekomst (een deel van) de verliezen te verrekenen? Of had ik een aangiftebiljet IB voor ondernemers over 2015 voor mijn vrouw moeten aanvragen en heb ik nou de boot gemist? Hartelijk bedankt voor elke hulp, Dennis
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.