Ga naar inhoud

JacobSX

Super Senior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Beste mensen, Ik verkoop op bol.com en ik krijg pas op 1 januari van het volgend jaar een factuur van bol.com over de verkopen en kosten van het maand december in het jaar daarvoor. De factuurdatum is dus 1 januari. Nu is mijn vraag, voor de inkomstenbelasting omzet & kosten en voor de BTW aangiftes, hoort deze factuur (en dus de omzet, kosten en BTW) bij het maand december van het jaar daarvoor of januari van het volgend jaar? Bij voorbaat dank.
  2. Ik heb al hier vermeld dat we geen overeenkomst hebben gesloten. Enkel factuur die ik heb betaald op vertrouwen. Volgens jou hoeft de boekhouder dan ook niks te doen en is geen antwoord aan mij verplicht indien ik hem vraag: volgens mij eigen berekening en die van bolmate is je omzetberekening incorrect, kun je aub nakijken en anders aan mij uitleggen waarom het toch juist is? Kun je mij een voorbeeld geven van een gratis XAF viewer? Via eigen onderzoek kwam ik uit op Invantive runtime, maar als ik het via die applicatie doe zijn de meeste velden leeg. Dit is mijn zojuist verzonden bericht naar mijn boekhouder: "Beste (naam), Je hebt gelijk dat het mijn fout is dat ik zo laat ben begonnen. Maar dit probleem roept de nodige stress bij mij op en het maakt het er niet makkelijker op als je niet reageert. Ik stelde je de volgende vragen, maar ik heb tot nu toe nog steeds geen enkele opmerking als antwoord hierop van jou gehoord: 1) Hebben beide de omzet verkeerd berekend? Of begrijp ik de omzetberekening verkeerd en heb jij gelijk? 2) Klopt het dat inkoop voorraad Nederland meer moet zijn dan door jou berekend? Ik krijg enkel als antwoord dat je het zal reproduceren. Ik weet niet eens wat dat inhoudt. Ik weet niet wat ik kan verwachten en zo weet ik niet welke stappen ik moet nemen. Zoals je het herinnert was het vorige keer bij het opstellen van de eerste versie ook zo: te laat, geen antwoord of half antwoord. Begrijp je echt niet dat dit frustrerend is? Of zie ik dit nu verkeerd? Ik hoop dat ik het verkeerd zie, dan weet ik in ieder geval wat ik aan mezelf moet verbeteren. Dan heb ik een vraag nu. Je hebt een XAF bestand geleverd. Die kan ik niet openen. Is het wellicht mogelijk om het om te zetten in een excel bestand voor mij? "
  3. Ik heb de XAF bestand proberen te converteren, maar het lukt mij niet. Het lijkt mij dat hij een bestand moet kunnen leveren die iemand zoal mij makkelijk kan openen. Ik heb het hem heel duidelijk gemaakt dat ik op zoek ben naar de berekening. Indien de XAF bestand dat bevat, dan is het omzetten door hem toch een fluitje van een cent? Waarom moet hij het dan "reproduceren"? Wat betreft het switchen van boekhouders, het is normaal dat men met de tijd leert wat goed en niet goed is. Vandaar. Nu heb ik een goede gevonden en ik blijf dan ook bij hun. Met deze boekhouder valt gewoon niet te communiceren. Antwoord krijgen (als ik geluk heb dat ik antwoord krijg) kan een week duren en dan krijg ik half antwoorden.
  4. Allereerst hartelijk dank voor alle reacties. Hier wat meer info over de onduidelijkheid door jullie vermeld: 1) Ik heb een ecommerce bedrijf. Omzet is echt omzet in de zin van wat ik verkoop. Ik heb geen andere werkzaamheden. De betwiste omzet heeft hij ook vermeld bij "omzet bol.com". Lijkt mij dus duidelijk. Zowel mijn eigen berekening als die van bolmate duidt erop dat hij het fout heeft berekend. 2) Helaas hebben we geen overeenkomst gesloten. 3) Ik heb alle benodigde informatie geleverd aan de boekhouder op een manier die ik bij andere boekhouders ook heb geleverd. Bij hun ging het wel goed 4) Wanneer ik de boekhouder om uitleg vroeg, heeft hij enkel 2 spreadsheets geleverd met een paar regels aan cijfers. Hij heeft de posten niet uiteengezet met de bijbehorende transacties/bedragen. Je kunt er echt niks uit halen. Verder heeft hij een XAF bestand geleverd die ik niet eens kan openen. Ik heb vervolgens gevraagd om grootboekreneningen, waarop hij antwoordt dat hij die niet heeft. Volgens de principe van redelijkheid en billijkheid moet hij toch op zijn minst uit kunnen leggen aan mij hoe hij aan de cijfers komt? Laatst heb ik gedreigd met advocaat en melding bij iemand hogerop bij Finovion. Nu komt hij terug met dat hij de boekhouding zal "reproduceren". Ik heb er weinig vertrouwen in (of wellicht weer veel te laat leveren). Maar we zullen het zien.
  5. Hi allemaal, Voor mijn aangifte inkomstenbelasting 2022 heb ik een boekhouder ingeschakeld, maar die heeft er op allerlei manieren de pet naar gegooid. Zo was hij vijf maanden te laat met het indienen van de aangifte. Destijds had ik nooit verwacht dat hij de berekeningen óók verkeerd zou maken. Mijn bedrijf is uitsluitend actief op bol.com. Onlangs heb ik de aangifte nog eens goed bekeken, omdat ik altijd al het vermoeden had dat er iets niet klopte. Volgens zijn berekening had ik meer omzet dan ik zelf had uitgerekend (ik deed zelf de btw-aangiftes). Sinds dit jaar is er een tool die de omzet berekent. Ik heb die uitkomst vergeleken met mijn eigen omzetberekening en dat kwam vrijwel precies overeen. Vervolgens heb ik het zelf nogmaals nagerekend en nu ben ik er echt van overtuigd dat mijn boekhouder het verkeerd heeft berekend. Daarbovenop blijkt dat hij ook andere zaken onjuist heeft verwerkt, in mijn nadeel en met een hogere aanslag inkomstenbelasting tot gevolg. Ik heb de boekhouder hierop aangesproken, maar hij weigert mee te werken. Ook heeft hij niet eens grootboekrekeningen aangemaakt die ik kan inzien. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Het liefst krijg ik hem zover dat hij alles opnieuw bekijkt en corrigeert, maar dreigen met een advocaat lijkt geen zin te hebben. Misschien kunnen jullie meedenken over hoe ik dit het beste kan aanpakken. De boekhouder is eigenaar van één van de vele vestigingen van een grote franchiseformule. Ik heb een paar specifieke vragen en hoor ook graag algemeen advies van jullie: Hoe kan ik hem zover krijgen dat hij wél meewerkt om de fouten te corrigeren? Kan ik hem aansprakelijk stellen voor het niet zorgvuldig handelen? Hij kan bijvoorbeeld niet eens grootboekrekeningen aanleveren, terwijl hij die volgens mij wel zou moeten kunnen aanleveren. Hij kan geen enkele berekening overleggen aan mij. Kan ik het eventueel zelf (opnieuw) berekenen en de aangifte inkomstenbelasting en btw corrigeren? Hoe kijkt de Belastingdienst daar doorgaans naar? Ik heb geen zin om enorm veel tijd kwijt te raken aan een eventueel onderzoek hierdoor. Zijn er boekhouders die alleen naar de betwiste posten willen kijken, deze voor mij willen corrigeren en vervolgens de juiste gegevens indienen bij de Belastingdienst? Bij voorbaat hartelijk dank.
  6. Hoi allemaal, Ik heb 9 verschillende modellen van één product. Op bol.com groepeer ik ze als een kleurvariatiefamilie. Dit betekent dat wanneer een klant op de productpagina van één van mijn modellen terechtkomt, die via de kleurselectie ook de andere modellen kan zien en kiezen. De modellen verschillen dus niet alleen in kleur, maar ook in specificaties. Sommige affiliate-marketeers plaatsen één of twee van mijn modellen/producten op hun website en ontvangen commissie op verkopen via hun verkeer. Ze doen dat bijvoorbeeld als “de top 10 x-product” met een ranglijst. Stel dat ze model A en B op hun website zetten. Het punt is dat ze ook commissie rekenen als hun verkeer niet leidt tot een verkoop van A of B, maar wel tot een verkoop van bijvoorbeeld model C, D, E, F of G. Mijn vraag is: is dit gangbare praktijk in affiliate-marketing en dus eerlijk tegenover mij? Alvast bedankt.
  7. Dankjullie wel allemaal, ik kan hier mee verder!
  8. Beste mensen, Ik heb onlangs vracht verscheept vanuit China naar Nederland. Ik doe dit via een Chinese Expediteur, die dan een bedrijf in Nederland inschakelt (laten we hen bedrijf NL noemen) om hier de douane en levering tot aan deur te doen. Na levering aan mijn warehouse partner, laat mijn warehouse partner (externe warehouse die de goederen voor mij opslaat) weten dat er 3 kartonnen mist (ter waarde van ongeveer 400 euro). Ik heb dit neergelegd bij "bedrijf NL" en zij hebben onderzoek gedaan in hun warehouse en bij de rederij om deze cartonnen te vinden, maar helaas zonder succes. Het is ook erg onwaarschijnlijk dat deze in China is blijven liggen. Bedrijf NL zegt dat de warehouse de CMR heeft getekend waarbij staat dat zij de volledige zending hebben ontvangen, dus dat er niks mist. Ik heb aan mijn warehouse partner gevraagd waarom ze dan de CMR tekenen, met als antwoord: "...maar omdat er nagenoeg geen enkele vervoerder blijft wachten tot alle dozen zijn geteld, wordt er gekeken of het aantal pallets klopt met de cmr, en dat was in dit geval correct." Kortgezegd, mijn warehouse partner heeft de aantal colli's niet geteld, voordat zij de CMR ondertekenden. Mijn vraag is nu eigenlijk wie ik hier verantwoordelijk voor kan stellen. Ik wil ook niet de relatie met mijn warehouse partner zuur maken, omdat ik dit vroeger heb gedaan en dit niet gezond was voor mijn bedrijf. Ze doen het goed, dus ik ben best blij met ze en het is niet zo makkelijk om een andere goede partner te vinden. Bij voorbaat erg dank voor jullie reacties!
  9. Beste mensen, Ik ben op zoek naar een nieuwe logistieke partner voor mijn e-commerce bedrijf. Ik verkoop op bol.com en heb ongeveer 40-60 pallets aan goederen die opgeslagen dienen te worden en om de twee weken een deel ervan naar bol.com LVB versturen in Waalwijk. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met goede en betrouwbare logistieke partijen die ze kunnen aanraden, die bovendien zulke kleine ondernemingen accepteren? Het moet wel dichtbij Waalwijk zijn, om zo transportkosten te besparen. Bij voorbaat dank. Met vriendelijke groeten, Jacob
  10. Dankjewel Joost. Dit gaat mijn pet te boven allemaal. Ik laat het rusten voor nu.
  11. Dankjewel voor je reactie. We zijn er bewust van dat er afrekening zal plaatsvinden over de still reserves, maar bij een BV kan de daadwerkelijke betaling aan belasting daarover aan de belastingdienst worden opgeschort (totdat de vervreemding van de aandelen aan daadwerkelijk plaatsvindt, al is dat dan in het buitenland).
  12. Beste mensen, Ik heb al advies gewonnen over de volgende vragen, maar een second opinion is wel zo verstandig bij zo een grote kwestie. Ik heb momenteel een eenmanszaak. Ik wil zelf persoonlijk en daarmee ook mijn bedrijf emigreren naar het buitenland, maar wel binnen Europa. Indien ik dat als eenmanszaak doe, dan is de belasting over de stakingswinst die ik moet betalen hoger dan als het een BV zou zijn. Als ik het goed begrijp is het ook erg moeilijk om daar er een conserverende aanslag van te maken bij een eenmanszaak. Nu kan ik voordat ik emigreer de eenmanszaak inbrengen in een BV. Ik dacht altijd dat je dan een probleem hebt als je kort na het inbrengen van de eenmanszaak in een BV, je bedrijf zou emigreren. Dit in verband met de regel dat je je aandelen niet mag vervreemden binnen 3 jaar na het oprichten van de BV. Nu zegt mijn fiscale adviseur dat dit geen probleem is, aangezien de 3-jaarstermijn ziet op het vervreemden van de aandelen, en dat is bij mij niet het geval aangezien ik de aandelen aan mijzelf overhandig. Ik vervreemd het dus niet. Is dat waar? Is het dus geen probleem als ik een paar maanden na het inbrengen van de eenmanszaak in de BV, emigreer? Verder beweert hij dat je op grond van de geruisloze inbreng de mogelijkheid bestaat om mijn eenmanszaak direct in te brengen in een naar buitenlands recht opgerichte vennootschap. Is dat ook waar? Weet iemand hier wat over? Bij voorbaat dank!
  13. Beste mensen, Ik koop goederen in vanuit China en ik betaal rechtstreeks via bankoverschrijving, dus niet via platformen als Alibaba. Hiervoor krijg ik natuurlijk gewoon een factuur. Nu is het voordelig voor mij om in Renminbi te betalen en dat via Wise, vanwege de voordelige wisselkoersen. Ik kan dan naar de Alipay of Weixin account van de leverancier overmaken via Wise. Hier zit echter een limiet op wat betreft hoeveel ik per jaar over kan maken en hoeveel ik per keer over kan maken. Dat betekent dat ik meerdere overschrijvingen moet doen voor 1 partij aan goederen. Vanwege de grote bedragen maakt de voordelige koersen via Wise toch wel uit. Het kan soms zelfs zijn dat ik een deel van het bedrag van een inkooporder via normale SWIFT overschrijving doe in USD, en de rest in meerdere overschrijvingen (5 of 7 overschrijvingen in totaal per order) naar de Alipay van mijn leverancier. Mijn vraag is of dit (meedere overschrijvingen per order en combinatie van SWIFT en Alipay overschrijving) allemaal wel ok is voor mijn boekhouding/belastingdienst? Bij voorbaat dank.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.