- Totaal niet belastbaar BTW
-
Jeffrey B startte met het volgen van Totaal niet belastbaar BTW
- Totaal niet belastbaar BTW
- Verzendkosten inboeken
-
Verzendkosten inboeken
Lees nou even wat we schrijven! WAT staat er exact op de inkoopfactuur (die je zelf stuurt) aan verzendkosten en btw? En wat staat er exact op de inkoopfactuur of bon (die je van PostNL, DHL of whomever hebt ontvangen) aan verzendkosten en btw? Dát vul je in. Klant betaald 4,70 verzendkosten en de BTW betaal ik, de klant betaalt dus geen BTW over de verzendkosten. En ik print digitale postzegels van PostNL, en krijg dus alleen een afschrift van 11,25 zonder BTW. Dus dan hoort volgens mij mijn afbeelding dan te kloppen?
- Verzendkosten inboeken
-
Verzendkosten inboeken
Nope, je moet beide aspecten los van elkaar boeken en dus niet zelf gaan zitten spelen met verschillen en btw-tarieven gaan verzinnen. Het ligt er een beetje aan wat je als boekhoudprogramma gebruikt, maar je in het algemeen boek je dan zowel de volledige kosten van 11,25 als "verzendkosten". Bij het inboeken vul je uiteraard het goede btw-tarief op basis van wat er op je factuur of bon staat (meestal btw-vrijgesteld of anders 21%, maar dat blijkt uit de bon/factuur). Vervolgens boek je bij het verwerken van je verkoopfactuur de volledige 4,70 euro als "verzendomzet". Ook hier vul je het juiste btw-tarief in op basis van de order op de factuur (meestal 6% of 21%, afhankelijk van wat je verkoopt). Per saldo maak je dan uiteraard wel 6,55 euro verlies op het verzendgedeelte van je order, maar dat moet je dus niet zelf berekenen. Dat blijkt vanzelf als je beide boekingen hebt gedaan. Door verzendkosten en verzendomzet los van elkaar te boeken, heb je over een tijdje beter inzicht de totalen en kun je ook zien of je winst maakt op dit aspect van je onderneming. Als ik het nu nog niet snap heb ik echt een boekhouder houder nodig of een cursus begrijpen lezen haha. Ik heb hieronder een afbeelding bijgeleverd, en als ik u goed heb begrepen moet dit dus nu goed zijn. Verzendomzet inboeken als inkomsten en actuele verzendkosten als uitgaven en beide belast met 21%
-
Verzendkosten inboeken
Dat verschil is in feite je eigen 'probleem'. De klant betaalt gewoon hetzelfde btw-tarief over de héle bestelling. Als die dus iets van 6% btw koopt, dan reken je over de verzendkosten ook 6% (en hetzelfde voor een bestelling met 21%). Deze btw draag je af bij je btw-aangifte in rubriek 1. Vervolgens vraag je de btw over de verzendkosten terug als voorbelasting bij je btw-aangifte. Het kan overigens zijn dat daar géén btw op zit. In dat geval vraag je ook geen voorbelasting terug, maar moet je dus wel btw afdragen over de verzendkosten die je zelf in rekening brengt. Ah dus toch, bedankt! En nog even kort voor de duidelijkheid, als ik het goed begrijp kan ik het verschil van 6,55,- inboeken als uitgaven met 0% BTW?
-
Verzendkosten inboeken
Ik zou graag willen weten hoe je de verzendkosten inboekt, ik heb sinds kort een webshop overgenomen en ben ik erachter gekomen dat ik toch nog iets niet snap, en dat is het volgende: Mijn eerste bestelling is binnen gekomen vanuit Belgie en door het gewicht moet ik 11,25,- verzendkosten betalen, de klant zelf betaald maar 4,70,- verzendkosten. Waarover moet ik nou de 21% BTW over berekenen de 4,70,- of 11,25,- en wat doe ik met het verschil van 6,55,-? Zie even door de bomen het bos niet meer, terwijl het volgens mij heel simpel is. Alvast hartstikke bedankt!
Jeffrey B
Junior
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht