MVT

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

MVT's trofeeën

  1. Ik zit een beetje klem met de aangifte van mijn onderneming in de inkomstenbelasting. Ik weet bijna zeker dat het probleem hem zit bij de manier waarop een afschrijving op de balans staat … Ik heb dit jaar voor het eerst een investering gedaan die ik in meerdere jaren moet afschrijven, namelijk een computer. Ik heb hem halverwege 2017 voor 900 euro gekocht en ik wil hem netjes in vijf jaar afschrijven. Aan het einde van boekjaar 2017 is de computer nog 810 euro waard; er is 90 euro afgeschreven. De rubriek “Winst- en verliesrekening” is in mijn geval heel eenvoudig: ik heb € 11.000 aan inkomsten, € 90 aan afschrijvingen en € 510 aan overige bedrijfskosten. De winst is dus € 10.400. Dan de activa: aan het einde van het boekjaar heb ik € 810 aan materiële vaste activa (de computer), € 930 aan openstaande vorderingen en een banksaldo van € 80; het totaal aan activa is € 1820. De rest (min € 90) heb ik gedurende het jaar aan mijn onderneming onttrokken. De passiva moeten gelijk zijn aan de activa, dus daar kan ik niets mee doen. Maar bij de rubriek “Winstberekening” krijg ik nu de foutmelding dat het resultaat van mijn balans en van de winst- en verliesrekening niet overeenkomt. Het verschil is € 90, dus precies die afschrijving. Mijn vraag is nu: hoe moet ik de afschrijving verwerken op de balans zodat het geheel klopt?
  2. Allebei bedankt voor jullie reactie. @prinsrachid: Ik snap je eerste twee alinea’s niet helemaal. Spreek je jezelf daar niet tegen? Bij verleggen wordt de btw gewoon door de afnemer betaald. Of die de btw weer kan terugvragen hangt van de lokale fiscus af, maar dat is wat mij betreft academisch. Ik heb trouwens net met de belastingtelefoon gebeld, en die kwamen met hetzelfde suggestie als jij: de belasting aangeven via de MOSS. Omdat de klant wel degelijk een onderneming is, kan het zijn dat de Duitse fiscus daarover gaat klagen, maar dat zou dan alleen een probleem voor de klant zijn, en niet voor mij. De extra administratieve rompslomp van de MOSS moet ik dan maar op de koop toe nemen. De wens van de klant komt denk ik voort uit het feit dat het een internetonderneming is met zo min mogelijk werknemers. Waarschijnlijk hebben ze nog geen machine uitgevonden die btw berekent en aangeeft en outsourcen ze dat dan maar aan hun leveranciers. Ik heb ook zelf nog geen menselijk contact met ze gehad. Toch bestaan ze al bijna tien jaar, dus blijkbaar gaat het goed. @kuifje: Helaas is het verleggen van btw verplicht. Van mij had het niet gehoeven, maar ja …
  3. Ik wil een dienst leveren aan een klant (een onderneming) in Duitsland. Normaal gesproken geldt dat de btw dan verlegd wordt, dus dat ik geen btw reken en dat de klant in eigen land aangifte doet. Echter wil de klant alleen de dienst afnemen als ik zelf de btw betaal. Het gaat om een digitale dienst die volgens de belastingdienst verlegd zou moeten worden. Dat heb ik al eerder gedaan voor een andere buitenlandse klant, maar in dit geval wil de klant dat dus niet. Dat is blijkbaar geen scenario waar de belastingdienst aan heeft gedacht, want op hun site is daarover niets te vinden. Kan ik gewoon een “normale” factuur sturen en de btw (tegen Nederlands tarief) in Nederland aangeven, net zoals ik bij een binnenlandse factuur zou doen? Met andere woorden, ben ik verplicht om btw te verleggen? En als dan niet zo is, moet ik het Nederlandse of het Duitse btw-tarief rekenen? En tenslotte: hoe zou ik dat moeten aangeven? Misschien een beetje veel vragen in een keer, maar hopelijk is het zo duidelijk waar ik heen wil. Ik heb zowel op Google als hier gezocht, maar kon toch nergens een antwoord vinden, hoewel het mij geen uniek probleem lijkt. In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.