Ga naar inhoud

Babette10

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

0

Bedrijfsinfo

  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Soegies Strategie
  • Telefoonnummer
    0620016976
  • Branche
    Financiering & bankwezen
  • Websiteadres
  1. Na een lange carrière achter de rug in de corporate-wereld, help ik nu dga's die de concurrentie voelen, die weten dat ze moeten groeien, want geen groei is achteruitgang, maar niet weten HOE ze dat moeten doen. Mijn ervaring is dat de 5 lessen die ik in mijn artikel geef helemaal niet vanzelfsprekend zijn bij dga's. Heel vaak vertellen ze me dat ze uit gaan van hun eigen kracht, en totaal geen zicht hebben op wat de concurrent precies doet of wat hun doelgroep precies wenst. Stel je voor dat ze meer kennis gaan combineren met hun eigen kracht... Dat zou pas krachtig zijn. Deze lessen zijn geen rocket sience maar in mijn visie nog steeds zeer relevant. En ik help daarmee graag de dga's in het MKB. Met veel plezier want het MKB is wel de backbone van de NL economie. Daarnaast is mij ervaring bij KPN, waar ik zelf lang heb gewerkt, dat ook hier de 5 lessen echt van toepassing zijn. En ja zeker heeft KPN wakker gelegen van teruglopende omzetten van SMS. Heel erg zelfs.
  2. Ooit was je hip met de nieuwste Nokia. De tieners van nu kennen het merk Nokia niet eens; je hebt of een Iphone of een Samsung. Nokia, ooit de onbetwiste marktleider, raakte in 2010 in de problemen wat tot de ondergang van het bedrijf leidde. Ook Kodak kwam in de problemen met als dieptepunt een faillissement. En KPN maakte dezelfde fouten. Wat kunnen we leren van de fouten van deze bedrijven. Maakt het daarbij nog uit dat het om grote bedrijven gaat? Nee, de 5 lessen zijn net zo goed van toepassing op MKB-ondernemingen. Les 1: Hou de (tegen)trends in de gaten Zowel KPN, als Nokia en Kodak waren te veel met zichzelf bezig en niet met wat er om hun heen gebeurde. Keken ze wel om zich heen, dan hadden ze eerder gesignaleerd dat er een verschuiving plaatsvond: □ van SMS naar whatsapp, games en muziek op je telefoon □ van mobieltjes zonder touchscreen naar mobieltjes met touchscreen □ van het filmrolletje naar digitale fotografie] Hou trends en tegentrends in de gaten en bedenk daarbij dat trends klein beginnen. Les 2: Leer van je belangrijkste concurrenten Van welk bedrijven heb je het meeste last? Die doen het namelijk net zo goed als jij of zelfs beter. Waarom doen ze het beter en wat kan je van ze leren en eventueel overnemen. Je doel moet zijn om het minimaal net zo goed te doen als de meest succesvolle concurrent. Bedenk dat concurrentie van verschillende kanten kan komen. Denk aan Airbnb in de hotelbranche, Uber en de taxibedrijven, Google en telecombedrijven. Les 3: Richt je organisatie en processen flexibel in Vaak vinden organisaties snelle veranderingen lastig. Zolang de marktomstandigheden niet veranderen, gaat het goed. Maar de ervaring leert dat in vrijwel elke branche de veranderingen elkaar snel opvolgen. Je bent als onderneming kwetsbaar als je niet kunt meebewegen met deze veranderingen omdat de organisatiestructuur en/of processen dit verhinderen of vertragen. Flexibiliteit, wendbaarheid is belangrijk. Les 4: Zorg dat je alles weet van je klant Het gaat er niet om wat je als bedrijf wilt maken of leveren, maar wat de klant nodig heeft om in zijn of haar behoeften te voorzien. Het belangrijkste in ieder bedrijf is het stimuleren van klantentrouw door het steeds weer opnieuw bevredigen van de behoeftes van klanten op een superieure manier. Je moet de klant begrijpen. Inzicht is nodig in het beslisproces van de klant. Welke stappen doorlopen mensen/bedrijven voordat ze tot de aanschaf van een product of dienst overgaan? Zonder klanten geen omzet. Les 5: Word niet lui van je succes En als je dan eenmaal die cashcow, de groeibriljant, hebt gevonden geniet er dan van. Successen moet je vieren. Dat motiveert je team en geeft blijk van waardering. Maar bedenk dat een cashcow eindig is. Dat de groeicurve van die ene groeibriljant ooit naar beneden zal buigen. Je zal elke keer weer moeten kijken naar wat de trends en tegentrends zijn, wat je concurrenten doen, wat de behoeften van je klanten én toekomstige klanten zijn en hoe je hierop kunt anticiperen.

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké