Dag Highio,
Dank je voor de reply. In praktijk merk ik toch dat de meeste ZZP'ers vreemd opkijken als je de woorden BTW-nummer en intracommunautair in de mond neemt.
Wel leuk om te horen dat jullie daar anders over denken. Ik zal blijkbaar deze ZZP'ers zelf wat meer opzoekwerk moeten laten verrichten dan.
Om even te schetsen: wij zijn volop bezig met een internationaal team samenstellen van grafische vormgevers, video editors en andere creatieve jobs aangezien onze klantenbasis zich begint uit te breiden tot buiten de Belgische grenzen. Aangezien we niet in elk land een kantoor willen oprichten, werken we nu vooral op virtuele manier samen met freelancers (we hebben zelf een in-house platform ontwikkeld waarmee we op een efficiënte manier kunnen samenwerken). Dit werkt al vlot met mensen die zich buiten de EU bevinden, en voor deze niet-EU burgers hebben we geen echte verplichting om na te checken onder welk statuut zij juist werken.
Binnen de EU hebben we die verplichting van nachecken van statuten wél (anders worden we als werkgever bekeken en dienen we zelf voor alle sociale wetten in te staan), en kunnen we geen "bijverdieners" tewerk stellen als ze geen zelfstandig statuut hebben. Dus vandaar de zoektoch naar de beste manier om deze mensen te werk te stellen, zij het onder ZZP, zij het onder interim (als dat bestaat bij jullie).
Aangezien mijn kennis over de zelfstandigen binnen NL tekort schiet, kwam ik hier al wat informatie sprokkelen. Dus dank je alvast.
Mocht je nog inzichten of tips hebben: zeker welkom!