mr_business

Junior
  • Aantal berichten

    19
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

mr_business's trofeeën

  1. Ja ik zie nu wat je bedoeld. Dat is inderdaad gek. Om even aan te geven hoe dat geboekt is, de bank-bestanden zijn ingevoerd en geboekt. Daarbij is dan een storting op mijn rekening van bijvoorbeeld een andere prive-rekening geboekt als storting prive. Opname prive zijn dan allerlei posten die voor prive zijn betaald / geboekt. Zoals bijvoorbeeld wegenbelasting, etc. Lijkt me op zichzelf ok maar hoe had ik dat anders kunnen boeken? Of kan ik dit alsnog anders boeken?
  2. Was het maar zo'n feest :) Geen grote stortingen en opname. Ik ben in 2017 begonnen met het zelf invoeren van de boekhouding. De laatste jaarrekening is van 2021 en of 2022 die aangiftes zijn nog gedaan. Moet nu van 2023 en 2024 inleveren. Helaas werden de facturen bij de belasting adviseur/ boekhouder wel wat erg hoog voor erg weinig werk. Het in-boeken deed ik zelf alleen de jaren zijn nooit goed afgesloten omdat zij met de gegevens ook zelf in hun systeem denk ik een boekhouding vulde.. Helaas moet ik sterk de kosten drukken en dus doe het zelven :)
  3. @Rik · Er gaat inderdaad iets niet helemaal goed. Kan ik hier een oproep doen? Iemand die deze week een uurtje tijd heeft in de buurt van Doorn, Zeist, Veenendaal. Ik ontvang graag een DM
  4. Overigens heb ik blijkbaar ook iets niet goed staan met mijn crediteuren (1500). Want die heb ik bij enkele achtereenvolgende jaren ook voor hetzelfde bedrag op de begin en eindbalans staan... Terwijl de rest van de crediteuren op nul uit komen aan einde jaar Hoe kan ik dat weer op nul krijgen. Die crediteuren zijn er helemaal niet omdat altijd alle crediteuren betaald zijn..
  5. Ja maar het punt is dat die 11000 geen schuld is en daar niet moet staan. Is een bedrag dat door de jaren heen er in is geslopen door verkeerd boeken. Nu doe ik de aangifte zelf, voorheen stuurde ik mijn gegevens naar een boekhouder en die haalde dit soort fouten er wel uit. Alleen heb ik dat in mijn administratie nooit goed aangepast (kunnen aanpassen). Ben er gewoon te weinig mee bezig om de finesses te kennen. Zo kom ik er ook achter dat ik bijvoorbeeld een deel van de inkopen (materialen, etc.) nooit in de resultaten rekening had... Omdat ik die niet goed had geboekt. Dat werk ik nu bij. Scheelt wel voor brutowinst.. Zou mooi zijn als ik een even een uurtje met een "kenner" mijn boekhouding door zou kunnen lopen om alles weer strak te krijgen. Dus geen dure boekhouder maar gewoon ook iemand die het zelf doet maar er net wat beter in is dan ikzelf :)
  6. @Roel J met jouw hulp aardig verder gekomen maar als ik nu naar mijn resultaten rekening kijk heb ik het gevoel dat er toch nog iets niet klopt :) Door mijn poging volgens jouw voorbeeld een en ander op 0 te zetten aan het begin van het boekjaar is de post algemene reserve volgens mij nog steeds niet goed. Want ik kom nu telkens op een negatief resultaat uit. Wat doe ik verkeerd? :)
  7. Fijn zo'n duidelijk voorbeeld. Nu kan ik een en ander weer verder af maken.
  8. @Roel J kun je aan de hand van de aanvullende btw gegevens een voorbeeld geven van de te maken journaalpost zoals jij dat aangeeft hierboven? Dank je.
  9. Roel bedankt voor de goede toelichting. - Kan ik in plaats van in een keer op "0" zetten dat ook nog bij elk jaar apart doen? - ik kan de post algemene reserve hernoemen naar Eigen Vermogen. - Dus die BTW rekeningen kan ik ook op "0" zetten aan het begin van het jaar? Hoe boek je dat dan af? Wellicht dat dit overzichtje het nog wat duidelijker maakt?
  10. Er was inderdaad wel iets wat niet klopte met het resultaat. Heb dat nu voor alle jaren verwerkt en lijkt beter te kloppen. Toch zie ik nog steeds bedragen staan waarvan ik denk dat dat niet klopt. Ook de BTW lijkt nu niet te kloppen. Ook daar zit een cumulatief iets in. Gezien de omzet en verkoop is de btw bij lange na geen 28457,-- Of kloppen die "cumulatieve" bedragen wel? En moet je daar verder net naar kijken?
  11. Ik gebruik al sinds 2017 het boekhoudprogramma eaccounting van Visma. Tot een tijdje terug leverde ik dan die gegevens aan bij een extern adviseur en die maakte dan de jaarrekening en inkomsten belasting aangifte. En ik denk dat zij dan ook de gevens corrigeerde waar ik evt. iets fout had geboekt. Omdat de facturen daar wat uit de hand liepen en ik het gevoel had dat ik zelf toch al het meeste werk had gedaan wil ik nu maar helemaal zelf proberen. Omdat ik de boekhouding met terugwerkende kracht moet invoeren tot twee jaar terug zit ik nu weer midden in het traject. Mij valt nu bij het vergelijken van de balans van de opvolgende boekjaren op dat het eigen vermogen vanaf een bepaald jaar steeds hoger wordt. Een cumulatieve reeks die (nu) jaarlijks verder ophoogt. Nu heb ik het vermoeden dat dat niet klopt? (is dat zo?). Ik zou denken dat aan het eind van een boekjaar het verschil tussen opname privé en stortingen van privé een eenmalig gegeven is? Nu lijkt het er op alsof er vanaf het nieuwe boekjaar door wordt geteld en veel te hoog uitkomt. Dus van eerst zeg een 4500 is nu sprake van 48000 als eigen vermogen. Was het maar waar :) Ik zit dus met enkele vragen: 1. heb ik het goed dat dit niet klopt? 2. Zo ja, Wat is hier mis gegaan? 3. Zo ja, Hoe kan ik dit weer goed krijgen? Ik zie uit naar jullie verhelderende adviezen. Dank.
  12. Bedankt allen voor de nuttige tips en adviezen. :) Gelukkig had de marketing al veel aandacht en doe ik al veel van de genoemde zaken. Klanten komen niet voor niets vaak al via bestaande klanten bij ons terecht. Dat heeft te maken met vertrouwen en klant-tevredenheid waar ik veel aan werk. Ik denk altijd maar zo: door concurrentie wordt de markt verder open gebroken dus dat kan voor mij ook positief uitwerken. Met het modelrecht lijkt het niet veel te worden, jammer maar helaas. Maar van mijn "merk" moet men af blijven :)
  13. Het is voor mij een serieuze zaak. En met dit soort bewoordingen kan ik jammer genoeg niet veel. De intonatie geeft mij om het maar netjes uit te drukken een vervelend gevoel. We zijn wellicht niet allemaal grote ondernemers met mega budgetten die hier op het forum vragen stellen. Was dat wel zo, dan had dit onderwerp hier echt niet gestaan. En was er al lang een te duur betaalde advocaat ingeschakeld. Wel bedankt voor je link, daar kan ik in ieder geval iets mee. En bevestigd wat zaken die ik al wist.
  14. Bedankt voor de info. Wellicht is het traject via de belastingdienst al iets om te gebruiken om het importeren wat moeilijker te maken. Als alternatief kies ik er in de tussentijd ook voor om klanten duidelijk te maken dat er verschil zit in die "namaak en goedkope producten" en ons originele betere product. Helaas zie je dat veel kopers zich vooral laten leiden door lage-prijs en daardoor bij ons afhaken en niet de moeite nemen om verder te kijken. Het is een beetje zoals de duurdere Weber Bbq en de goedkopere versies die er echt veel op lijken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.