Jump to content

bmosch

Newbee
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine
  • Address
    Tugelaweg, Amsterdam, Noord-Holland, 1091VW, Netherlands

Register

  • You are primarily interested in:
    financiering
  1. Dank je, en bedankt voor het snelle antwoord! Excuus, het was waarschijnlijk niet duidelijk dat ik niet citeerde uit de managementovereenkomst. De letterlijke tekst is: 'Van hen wordt verwacht dat zij zich fulltime inspannen ten behoeven van de vennootschap', en even later 'Gedurende het vakantiejaar heeft de directeur [...] recht op vijfentwintig vakantiedagen.' Dan nog één vraag: is het in dit geval voor de DGA's nodig zichzelf te verzekeren voor de periode van 3 t/m 24 maanden na begin arbeidsongeschiktheid, of de periode van 3 maanden t/m AOW leeftijd? Nog even voor mijn duidelijkheid: de premies moeten hoe dan ook in eerste instantie betaald worden in de WM, maar de clausule in de managementovereenkomst waarin staat dat de persoonlijke holding deze kosten vervolgens dient te vergoeden is alsnog geldig?
  2. Beste leden, Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op dit forum en heb daar veel van opgestoken maar heb toch nog wat vragen. Mijn situatie is als volgt: Er bestaat een WM B.V. met daarboven een Holding B.V. die het intellectueel eigendom beheert en 100% eigenaar is van de WM. De Holding BV heeft vier aandeelhouders: persoonlijke holding 1 (30%), persoonlijke holding 2 (30%), investeerder BV 1 (20%) en investeerder BV 2 (20%). Tussen alle aandeelhouders en de holding BV is een aandeelhoudersovereenkomst aangegaan met daarin een managementovereenkomst die vooralsnog betrekking heeft op de 2 persoonlijke holdings, waarvan de bestuurders de dagelijkse leiding van de holding en WM op zich zullen nemen. Deze managementovereenkomst bevat een aantal zaken die het bestaan van een fictieve dienstbetrekking aannemelijk maken: - Er wordt m.b.t. specifieke personen uit de respectievelijke persoonlijke holdings gesproken over een full-time dienstverband met 25 vakantiedagen per jaar - Bij ziekte wordt 3 maanden doorbetaald - Bij overlijden van de eerder genoemde specifieke personen beëindigt de managementovereenkomst Ook staan er een aantal zaken in die een overeenkomst van opdracht aannemelijk maken: - De opdrachtnemer neemt verantwoordelijkheid voor het betalen van eventueel verschuldigde loonbelasting, premies volksverzekeringen en werknemerspremies. Deze zijn opeisbaar door de holding. - Bij gebrek aan liquiditeit wordt de managementvergoeding niet uitbetaald maar omgezet in een lening - Bij ziekte wordt slechts 3 maanden doorbetaald - De opdrachtnemers worden geacht op eigen kosten een beroepsongeschikgheidsverzekering af te sluiten. Het risico bij niet afsluiten van een verzekering rust bij de opdrachtnemer. Naar aanleiding van wat ik op dit forum heb gelezen verwacht ik dat de belastingdienst de managementovereenkomst zal aanmerken als fictieve dienstbetrekking. Over deze situatie heb ik een aantal vragen: - Klopt mijn conclusie dat de belastingdienst deze managementovereenkomst naar verwachting zal aanzien voor een fictief dienstverband? - Valt in dit geval de overeenkomst onder de ziektewet en moet de BV bij ziekte 2 jaar lang doorbetalen? - Geldt in dit geval de verplichting van de persoonlijke holdings om de werknemerspremies te vergoeden? Alvast bedankt, Mvg
  3. bmosch

    bmosch

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept