Hartelijk dank voor alle tips! Een aantal hadden we zelf ook wel aan gedacht, maar goed om te horen hoe jullie hier als ondernemers met ervaring tegenaan kijken! Dat helpt ons verder.
Nog even ingaand op jullie vragen:
We hebben hier uiteraard onderzoek naar gedaan. Een groot deel van de waarde berust ook op verwachte sterke groei van elektrisch rijden, duurzame energie met bijbehorende onbalans (dus hogere opbrengst per klant), en relatief eenvoudige internationalisering. Er zijn concurrenten die deel zijn van energiemaatschappijen waar 10-30 man werken, dus er is wel enig marktvertrouwen.
De app is gratis en we verkopen geen advertenties. De gebruiker kan van de lagere prijs profiteren als hij overstapt naar een energiemaatschappij die spotmarktprijzen aanbiedt voor consumenten. Dat doen er in NL nu vier, en met drie hiervan hebben we een samenwerking. We krijgen een maandelijks bedrag per aangebrachte gebruiker.
Dat verschilt per gebruiker, maar een aardig percentage is zeker geinteresseerd! Het kan overigens ook iemand met een eigen bedrijf zijn, niet per se een particulier. Denk aan mensen die omrijden met een Mercedes voor een goedkopere benzinepomp.. Het is ook het idee van 'versla het systeem'. Wil je onnodig veel geld betalen aan traditionele energiemaatschappijen? Of wil je slimmer zijn, daarmee besparen, en en passant het klimaat helpen?
De meeste gebruikers staan thuis de hele nacht ingeplugd. Dat terwijl de Tesla typisch in een uur of drie vol is. Tijdsbesparing is dus over het algemeen niet zo relevant. Het werkt eerder andersom: we benutten de tijd dat iemand ingeplugd staat, maar niet laadt. Uiteraard zijn er ook situaties waarin je je Tesla wel zo snel mogelijk vol wilt hebben, maar daar zijn wij niet voor bedoeld.
Goed punt. Maar wat ik nog niet uitgelegd had, is dat we pas verdienen als mensen ook overstappen naar een variabele beprijzer. Omdat we dus aan de CO2 bespaarders niets verdienen, is dat niet echt de focus (evengoed natuurlijk mooi als mensen CO2 uitstoot besparen!) We zouden dit wel kunnen ondervangen door toch naar reclame/betaalde app te gaan, zodat we aan iedereen gaan verdienen. Maar we zien nu ook dat het animo onder de CO2 bespaarders vrij beperkt is, dus dit lijkt niet de weg op basis van wat we nu weten.
Overigens vissen we voorlopig sowieso wel in die groep omdat we nog geen manier hebben om hem eruit te filteren. ;)
Voorlopig wel, maar dit kan wel uitgebreid worden. Energiemaatschappijen staan zeker op onze radar, ik kom zelf uit die branche.
Ja, je kunt dit toepassen op alles met een accu: fietsen, heftrucks, bussen, telefoons, tandenborstels, ... We beginnen bij het meest relevante product: datgene met de grootste accu en het meeste laadtijd over. Dat is nu de auto. Maar het zou best kunnen dat er in de toekomst meer apparaten slim gaan laden!
Leuk! Je kunt ons o.a. volgen op LinkedIn: (link verwijderd, zie opmerking)
En natuurlijk de app downloaden! (link verwijderd, zie opmerking)