Raymonster

Newbee
  • Aantal berichten

    1
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Raymonster's trofeeën

  1. Op dit moment werk ik 4 dagen in loondienst, maar zo her-en-der doe ik ook andere uiteenlopende klusjes. Omdat bedrijven graag een factuur ontvangen wil ik een KVK gaan aanvragen en oriënteer ik mij op het starten als ZZP-er voor 1 dag per week. Ik heb wat vragen over de combinatie van verschillende regelingen, hopelijk kan iemand mij helpen. De situatie is als volgt: - Ik ga voor 99% diensten (eigen uren) verkopen en vrijwel geen goederen. - Ik ga mij registreren als bedrijf bij de KVK dus ben voor de belastingdienst BTW-plichting. - Ik kan niet voldoen aan de 1225 uren regeling, dus ik heb geen BTW-aftrek mogelijkheden omdat ik door de BD niet wordt gezien als ondernemer. - Ik blijf onder de 20.000 omzet ex. btw. Vraag 1: Ik ben (volgens mij) BTW-plichtig, maar ik wordt niet gezien als ondernemer. Hoef ik dan ook geen aangifte te doen als ondernemer bij de BD en geef ik mijn winst als neveninkomsten op bij mijn belastingaangifte particulieren? Vraag 2: Kan ik in aanmerking komen voor de KOR-regeling? Ik denk ja, maar ik twijfel over de eerste omdat ik niet kan voldoen aan de 1225-uren regeling: 1. Je wordt door de Belastingdienst als ondernemer gezien (btw-plichtig). 2. De onderneming heeft niet meer dan € 20.000 omzet. 3. De onderneming is in Nederland gevestigd. Vraag 3: Is het handig om de KOR-regeling te gebruiken en geen BTW in rekening te brengen? Ik hoor verhalen dat bedrijven die je een factuur zonder BTW stuurt vragen gaan stellen of het niet accepteren. Ook lees ik dat potentiele klanten je niet serieus nemen als je geen BTW in rekening brengt. Het voorfinancieren van de BTW zal geen groot probleem zijn gezien de lage omzet. Vraag 4: Mocht ik nu toch over de 20.000 euro gaan, moet ik dan over alle facturen alsnog BTW in rekening gaan brengen en daarvoor aanvullende facturen gaan sturen? Of alleen over de facturen waarmee mijn omzet boven de 20.000 euro kwam. Vraag 5: Ik zal niet veel verschillende klanten hebben, ik denk zelf 2 of maximaal 3, levert dat nog problemen op voor de Belastingdienst? En zo ja, kun je dan eenvoudig een factuur sturen aan een collega ondernemer die dat dan ook weer bij jou doet of is het niet zo simpel? Alvast hartelijk dank voor jullie tips en adviezen!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.