Alfa75

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Alfa75's trofeeën

  1. Dag Ruben, De statuten moet ik thuis even opzoeken en doornemen. Er zijn geen (management) overeenkomsten opgesteld. Bv wordt gestuurd middels personal holding. Beiden hebben we een personal holding en de gezamenlijke BV als werkmaatschappij. "Onze" BV is niet gelinkt aan zijn andere BV's. We zijn een zelfstandige entiteit. Enige schuldeiser die er is, dat is mijn compagnon. Er zit geen vreemd geld in, alleen van zijn andere BV (waar hij alleen eigenaar van is) Groet,
  2. Dag Hans, Voorafgaande aan dat traject wil ik eerst kijken waar de valkuilen zitten. Ik heb nog geen jurist geraadpleegd. Mijn idee is om eerst kennis te verzamelen zodat ik met een jurist/advocaat snel de juiste stappen kan doornemen.
  3. Goedendag Lezers, Ik bevind me in een lastige situatie waarbij ik me afvraag welke weg ik moet bewandelen. Het gaat om een BV met 2 dga's 50/50 alleen zelfstandig bevoegd. Ruim 12 jaar geleden deed een grote opdrachtgever van mijn vorige (zzp) bedrijf mij het aanbod om samen een BV te starten. Ik zou stoppen met mijn zzp bestaan en de dagelijkse leiding op mij nemen. Mijn investering bestond uit kennis, het gereedschap wat ik had, en de 18k/2 Mijn compagnon was en is in het bezit van een tiental (grote) BV's en het werk op mijn vakgebied dat uit die "groep" kwam zou hij daarin stoppen. Dat was voor hem al jaren een verliesgevende tak van sport en de reputatie van zijn andere BV's stond destijds op het spel bij zijn opdrachtgevers. Met mijn inbreng van kennis en expertise (als ZZP) werd de tak van sport weer op de kaart gezet, en werd mij destijds deze BV start aangeboden. Het leek me een mooie voortzetting.... Mijn compagnon heeft met zijn financiële afdeling van zijn grootste BV altijd de administratie gevoerd, alsook de financiën beheerd. Ik heb tot die financiën nooit geen toegang gehad, de bankrekening is onderdeel gemaakt van een groot zakelijk account. Alle middelen (geldelijk, loods, kantoor etc) werden vanuit zijn andere BV's geregeld, dus de start was direct projecten draaien. Ik kreeg 1x per jaar de jaarcijfers doorgestuurd (altijd met ruim een jaar achterstand, deponeren gebeurd consequent bijna 2jaar! later. Dan volgde even een gesprekje met zijn accountant, 3 schouderklopjes en we moesten vooral meer omzet maken. Ik heb al die jaren mijn ongenoegen geuit over deze werkwijze, geëist dat het sneller ging en dat ik meer inzicht wilde in de naar mijn mening exorbitant hoge algemene kosten, welke worden doorbelast vanuit zijn grootste BV. Het werd allemaal toegezegd, niet uitgevoerd, en er veranderde niets. Ik heb meerdere jaren de aangeboden jaarrekeningen afgekeurd, en deze werden evengoed gewoon gedeponeerd. Facturen die ik afkeur (meestal algemene kosten die ze "bedenken" ) worden zonder overleg weer goedgekeurd door mijn compagnon, of zijn hoofd financiële administratie. Dit gebeurd dan altijd in de periode nadat een boekjaar voorbij is. Bijvoorbeeld een factuur 31-12-2018 die ik afkeur, goedkeuren in maart 2020) Er is geen enkele jaarrekening waar ik mijn handtekening onder heb gezet! Na 3 goede startjaren met winst heb ik voorgesteld om wat aan dividend uit te keren, maar dit vond hij te vroeg. Aansluitend hebben we 4 verliesjaren op rij gehad. De laatste 6 jaren waren weer winstgevend. "Onze" BV is middels rekening courant (ik noem het carrousel, hij heeft voor elke BV een RC, en pompt al het geld voor mij niet traceerbaar continue in de rondte) gefinancierd en heeft dus een schuld aan 1 van zijn andere BV's. Er zijn aan mij of aan "onze" BV geen schuldbekentenissen en /of leningen verstrekt. Er is geen afbetaling bedacht, en ook niets op papier gezet. Geen lopende overeenkomsten, zelfs geen huurovereenkomst, contracten of wat dan ook. Het wantrouwen is inmiddels zo groot geworden dat ik met terugwerkende kracht de laatste 3 jaren zelf aan het inrichten ben in een nieuw financieel pakket, waarbij ik los wil van zijn financiële afdeling. Middels dit inrichten kom ik ook tot de conclusie dat in de algemene kosten (huur, opslag ,receptie, administratie enz enz) jaarlijks voor meer dan 40k bespaard (had) kan worden. Deze algemene kosten worden belast vanuit zijn organisatie, zijn pand etc. We hebben met deze BV zelfs geen eigen verzekeringen, alles loopt via zijn andere BV's, en wordt in maand en kwartaaloverzichten gefactureerd naar "onze" BV. Financieel gezien heeft deze BV in de verliesjaren ca 300k schuld opgebouwd, en de winstjaren wordt door de hoge kostenstructuur gemiddeld 30k winst gemaakt, welke weer afgeboekt worden op dat verlies. De opgebouwde schuld in die 3 verliesjaren bestond voor een behoorlijk deel uit de algemene kosten en personeel in die jaren. Met de hoge kostenpositie gaat het nog jaren duren voor de BV schuld is weggewerkt. Ikzelf sta op de loonlijst van de BV, en de jongen die ik op kantoor heb heeft hij een aantal jaren geleden overgezet naar zijn eigen grootste BV, en wordt door gefactureerd. Ik heb een DGA salaris en een nette auto, maar dat was het dan ook. Inmiddels ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik aan een dood paard sta te trekken. Er zal geen winst uit komen op termijn, en een pensioenregeling ontbreekt. Met nog een jaar of 10 te werken wordt dit uitzichtloos. Wat zouden mijn optie's zijn als ik stop met werken voor deze BV. Ik hoef er geen geld uit te halen, maar wil zeker niet met een schuld achterblijven. Bedankt voor de tijd nemen om dit te lezen, Groet,
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.