Dennis wit

Senior
  • Aantal berichten

    40
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Man

Dennis wit's trofeeën

  1. nou hele heldere reacties bedankt, ik was in algemeenheid benieuwt wat er onder wordt verstaan, eigen opgang, maar de specifieke situatie waar ik denk ivm aanschaf pand (maar het kan verschillende kanten op) is een voordeur met daarachter een hal, de hal heeft 1 deur en 1 trap naar boven. De gehele benedenverdieping als kantoor en boven wonen, met zelfstandige faciliteiten,
  2. wat wordt met eigen opgang bedoeld dus als gezamelijke interne trappenhal is maar intern is een trap naar verdieping waar je zakelijke kantoor is, is dat dan een eigen opgang? bij voorbaat dank
  3. Hallo beste forum genoten, als DGA heb ik een korte vraag, wat neem je mee in de overweging om statutaire zetel te kiezen bij oprichting BV. Als achtergrond informatie: in dit geval betreft het een BV die opgericht wordt maar nog niet gelijk activiteiten ontplooit. Daardoor is het nog niet bekend waar deze BV zich zal vestigen. Er is een goede kans dat deze zich zal vestigen in de woonplaats van de DGA.
  4. Ik ben het eens dat, vooral voor gekochte activa van enige waarde, het belangrijk is om de waarde te kunnen onderbouwen met (kopieën van) aankoopfacturen. Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld nog een garantieclaim wilt kunnen indienen op het object. Bij een activa-passiva transactie moeten daarom dit soort facturen worden mee overgedragen. Dit is echter iets anders dan de gehele administratie van de afgelopen 7 of 10 jaar overnemen. Als je daarvoor zou kiezen, neem ik aan dat het om een kopie van die administratie gaat, want de verkoper moet bij vragen ook nog zaken kunnen overleggen. Hardop denkend, het betreft de administratie van een operatie die mijn BV niet heeft gevoerd. Ik nijg ernaar om die administratie bij de verkoper te laten, zolang deze niet relevant is voor de overgedragen activa en passiva.
  5. Beste forumleden, Ik stel deze vraag als DGA van een kleine groep bedrijven die overweegt een eenmanszaak van een derde partij over te nemen. Als een BV een eenmanszaak koopt, inclusief alle activa en noodzakelijke verplichtingen zoals een huurovereenkomst, dan betreft dit een vrij volledige bedrijfsovername, zelfs als het een activa-passiva transactie is. Ik vraag me af of de BV verplicht is om, aangezien deze de onderneming overneemt, de volledige administratie over te nemen en deze te bewaren volgens de wettelijke bewaarplicht. Ik heb gelezen dat je afspraken kunt maken over wie de administratie bewaart. Mijn indruk is dat de administratie niet noodzakelijkerwijs overgenomen hoeft te worden, maar dat het wel verstandig is om hierover duidelijke afspraken te maken. Echter, ik heb moeite om definitieve informatie hierover te vinden op internet. Vandaar mijn vraag hier. Alvast bedankt voor jullie hulp!
  6. Ja de regel is nu niet meer ongeschreven...
  7. Hallo beste Joost, hartelijk dank voor de uitleg, dat heldert een stuk op. Toch nog iets, ik kan me voorstellen dat je van winst reserves opgebouwd in 2023 en de ava of bava over jaarrekening 2023 prima dividend uitkering alsnog nu kunt opnemen. Nu in 2024 dan in die zin dividend beschikbaar stelt en belasting betaald. Zoals je schrijft. Echter wat ik me dan afvraag, en wellicht had ik het beter eerder kunnen vermelden bij mijn vraag, maar het geval is dat het doel is om rc schuld van DGA aan de betreffende bv te verlagen. Als je nu pas dividend uitkeert in 2024 neem ik aan dat je niet dat nog kan meenemen in 2023 om de rc schuld in dat boekjaar nog te verlagen? Gezien dividend wel 'over' 2023 beschikbaar komt maar niet in 2023. Zie ik dat zo goed?
  8. @deno mag ik je vragen wat voor ondernemingen je drijft ? ik zag in ander topic dat je een hele structuur hebt, en prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Gewoon interesse... Gr. Dennis
  9. Ik ben geen expert, maar gaat niet ook op of een derde ook deze leningen zou aangaan onder dezelfde voorwaarden, als het ongedekte leningen zijn dan wellicht niet?
  10. Hallo @Joost Rietveld of iemand anders, Ik geloof Joost hier direct, echter sprak ik nogmaals deze boekhouder. Deze denkt redelijk zeker te weten dat wanneer je 2023 nog niet hebt afgesloten, je er nog dividend kan uitkeren om in dat jaar mee te nemen (over dat jaar zoals hij dat noemt). Wellicht geld dat voor belasting vrijgesteld dividend maar voor belast dividend gaat vast zeker op wat Joost hier schrijft. Want belast dividend moet binnen maand aangegeven en betaald zijn. Dus als je nu nog belastbaar dividend beschikbaar stelling in je boeken van 2023 registreert, zijn er dan niet uitsluitend twee opties van toepassing: - je doet daar nu een te late aangifte van en accepteert een boete ( 3% van dividend vrij vors(!) ) - in je aangifte kies je een recente datum, niet in 2023 maar bijvoorbeeld vandaag, maar in je boeken zet je het wel in 2023 en doet dan dus valsheid in geschifte? meer opties zijn er volgens mij niet? Begrijp me overigens niet verkeerd, dit zijn niet opties waar ik voorstander van ben of die ik overweeg. Ik heb al besloten 2023 te laten voor wat het is. Maar wou toch nog even de discussie met de boekhouder beslechten op wat gefundeerde informatie. Mijn vraag aan jullie experts is dus of mijn stelling hier klopt. Alvast hartelijk dank!
  11. Hallo Joost, helder antwoord, daar kan ik verder mee, bedankt! 1 aanvullende vraag, als het kan... als je dividend verrekend met rekening courant DGA valt dat in de aangifte onder.. 1) Uitkering van winst in geld 2) Uitkering van winst op een andere wijze Groeten Dennis
  12. Hallo beste mede forum gangers moderators en experts, Graag wil ik het volgende voorleggen in hoedanigheid als DGA van een holding met 2 werkmaatschappijen, De situatie is dat 2023 nog niet is gesloten en geen jaarrekening opgesteld, De vraag betreft of het nog mogelijk is om op 31 dec 2023 een dividend uitkering te verrekenen met rekening courant DGA. Dit dividend wordt vandaag aangegeven bij de belastingdienst en vandaag dividend belasting over betaald. In aangifte moet je invullen, wanneer het dividend beschikbaar is gesteld. Als hier 31 dev 2023 zou worden ingevuld krijg ik eventueel een boete. Als ik dividend beschikbaar gesteld datum van vandaag invul krijg ik die boete niet omdat aangifte en betaling dan binnen maand van ter beschikbaar stellen valt. Naar mij idee wijst dat erop dat het dus niet meer mogelijk is de dividend uitkering in 2023 te laten vallen, zonder boete te krijgen (of een aangifte die qua datum niet klopt met werkelijke ter beschikkingstelling) Zie ik dat correct? De boekhouder geeft aan dat het wel mogelijk moet zijn zolang de jaarrekening 2023 niet is vastgesteld. We verschillen dus van inzicht. Ben benieuwd of iemand weet hoe dit echt in elkaar steekt. Overigens kan in online dividend aangifte niet als ter beschikkingstellingsdatum een datum in 2023 worden ingevoerd. Wellicht heeft het ermee te maken dat de online dividend aangifte pas sinds 2024 kan, als ik het goed heb begrepen. Alvast zeer bedankt voor de reactie. Dennis
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.