100procent

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Noord-Holland

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    Know about taxes, business growth and bookkeeping

100procent's trofeeën

  1. Bedankt voor je reactie prinsrachid! Ja hoe je het nu verwoordt maak ik het in m'n hoofd een stuk ingewikkelder ;) 40% apart leggen van het inkomen als basis is dan al een prima uitgangspunt :) Goed dat je ook wijst op de MKB-winstvrijstelling & de FOR (oudedagsreserve). Voor die laatste heb ik net even een aparte degiro rekening geopend zodat privé beleggingen en zakelijke 'reserves' (ook beleggingen) goed gescheiden blijven.
  2. Dat is waar ook! Afschrijven moet ik inderdaad in 5 jaar gaan doen. Dus alleen 20% van de laptopaanschafprijs mag als kosten van IB afgaan. Ik meende me te herinneren dat dit bij starters er een uitzonderingsregeling was maar die kan die nergens meer vinden... Wel ben ik via https://zzp-belasting.tips/investeringsaftrek-voor-de-zzp/ gekomen op de investeringsaftrek waarbij als je in een jaar meer dan 2300 hebt geïnvesteerd als starter ja daar 28%*je geïnvesteerde bedrag bij mag tellen en dat hogere totaalbedrag af mag trekken in de IB-aangifte waardoor je winstbelasting lagers is.
  3. Een begeleider/mentor/coach/adviseur die meedenkt in goede stappen met ondernemen is zeker de moeite. Als een boekhouder zorgt dat het juist in de boeken staat is dat natuurlijk al een heel goed uitgangspunt. Side topic hierover wat me wel af en toe bezighoudt: -De 'creativiteit' van een boekhouder of belastingadviseur en out-of-the-box in-the-box kunnen denken lijken me waardevol in potentie (en ook risicovol, dus het moet zeker een uitstekende adviseur zijn!) -Een goed belastingspecialist heeft daar vast wel weet van. -De ondernemer zou de kosten groter kunnen maken (deze moeten dan wel zinvol zijn!) en/of het belastingpercentage verlagen: -Klant worden bij een zelf (of mede) opgericht verzekeringsvehicle of zelfs een investeringsfonds? -Verhuizen en zorgen dat de belastingplicht verandert qua land: NL IB van 37-49,5% naar bijv. Spanje met IB van 19-26%. Misschien heb ik te veel documentaires gezien (over elites, multinationals en de Nederlandse Antillen en Malta)... Toch zegt iets me dat met de juiste middelen en contacten met de juiste kennis er veel mogelijk is voor een MKB'er.
  4. Dat is jammer ;) Ik heb veel meer parate kennis erover dan een aantal maanden geleden, maar naar mijn idee is het echt tegen de stroom inzwemmen en lijk ik iets te hebben begrepen en dan toch weer net niet... Tja... Ik kan op basis van mijn eigen kennis aangiften voorbereiden, en heb zelfs wat tooltjes gebruikt die er fouten uithalen, alleen alsnog is het fijn als een goede boekhouder meekijkt en controleert of het goed is en wat betere alternatieven zijn voor mijn onervaren werkwijze hierbij. Virtueel kan prima lijkt me, fysiek woon ik in Amsterdam. Weet je waar ik dan terecht kan?
  5. Inderdaad, het betekent dat een tweede urenregistratie bijgehouden moet worden, goed dat je dit aangeeft!! Dan geldt nog steeds voor aftrekmogelijkheden (e.g. zelfstandigenaftrek) de voorwaarde om 1225 uren te maken, dat urencriterium gaat ze niet redden. Dan zal het inkomen uit overige werkzaamheden zijn in haar aangifte inkomstenbelasting. Veel aftrekmogelijkheden zullen er dan niet zijn. Toch is het zo dat als ik kosten maak die mijn belastbare winst verlagen het belastingpercentage over deze inkomsten naar beneden gaat. Bij haar wordt immers belasting betaald over een geringer inkomen (dus een lager percentage) dan bij mij.
  6. Zeker, ik ben continu ermee bezig. Het gaan bijna 1000 uur zijn die facturabel zijn dit jaar. Uiteraard zijn er nog een hele hoop uren die NIET facturabel zijn maar wel nodig zijn om te ondernemen en om op het niveau te zijn om de opdrachten aan te kunnen.
  7. Dat klopt has Hans, dank voor je reactie. Ik ben zowel BTW en inkomstenbelasting plichtig. Een boekhouder inschakelen doe ik zeker en deed ik vorig jaar ook toen mijn inkomsten nog veel lager waren met de onderneming. Overigens zoek ik nog wel een boekhouder die meer kan meedenken wat fiscaal en bedrijfsmatig handige stappen zijn in verdere groei in mijn onderneming. Ik ben BTW-plichtig en doe daar op tijd aangifte van en hou voor alle zakelijke inkomsten en de 'substantiele uitgaven' administratie bij (van de transactie an zich met wat gegevens, de bon of factuur en de betaling die van de bankrekening is gehaald). Aangifte inkomstenbelasting 2021 heeft als deadline mei 2022 zonder aanvraag van uitstel (en als je het voor april doet krijg je eerder bericht). Afhankelijk van het belastbaar inkomen kan het opzij te leggen uiteindelijke percentage (door de progressieve belastingdruk) echter flink verschillen. Zeker nu ik boven de modale grenzen heen aan het stijgen ben zou ik me daar graag op tijd op voorbereiden, en zelfs alvast gespreid vooruitbetalen. Qua inkomsten hou ik heel goed bij (en dit is ook heel eenvoudig en hoef ik meestal maar een keer in de maand te doen). Qua kosten maak ik steeds maar hele kleine bedragen aan kosten. Wellicht heeft iemand op higher level ervaring vanuit een soortgelijke situatie in het verleden en er een mening over vanaf welke bedragen ze het de moeite waard vinden om de entries bij te houden, en ze dus deze zakelijke kosten mogen aftrekken. Als ik er naar grote waarschijnlijkheid fiscaal slechts een paar honderd euro op vooruit zal gaan om meerdere keren losse banktransactie afbeeldingen gesorteerd op datum te uploaden, deze transactie met nodige details in een programma in te voeren (ofwel Excel), (bijv. voor kleine kantoor benodigdheden of zakelijk etentjes) betaal ik wellicht liever wat meer belasting en focus ik mijn tijd op toekomstige projecten, kennis opbouw in mijn vakgebied en netwerken.
  8. Beste mensen, Ik ben voor het eerst echt ‘serieus’ aan de slag als zelfstandige qua beloning. Graag zou ik weten hoeveel ik aan de kant moet leggen om te reserveren voor de inkomstenbelasting. Bovendien lijkt het me fijn dit dan alvast via een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2021 in maandelijkse termijn vooruit te betalen betalen. Eenmanszaak en privé adres zijn op hetzelfde adres en ik woon en werk thuis. Ik heb de ondernemerscheck gedaan en ben ondernemer voor de inkomstenbelasting. Het hele jaar investeer ik veel tijd in nieuwe kennis en netwerken. Van januari tot en met juli heb ik vier dagen in de week gewerkt in loondienst in 2021. Van april tot juni had ik mijn eerste deeltijd freelance project naast mijn baan. Sinds juli maak ik structureel 32 uur/week als freelancer. Dit verwacht ik voort te zetten en zelfs nog te vergroten. Inkomsten Box 1 Verwachte situatie 2021 Inkomen uit eigen woning is 1500 euro. Inkomen uit werk in loondienst is 19500 bruto (loonheffingskorting toegepast). Hypotheekrente is 7400 in het jaar, ik ben voor 50% eigenaar van de woning. Vriendin (met notarieel samenlevingscontract) heeft slechts 3000 euro inkomsten in Box 1. Inkomen als zelfstandige verwacht ik dat het komt op 87000 euro. -Zakelijke kosten verwacht ik dat ze hooguit zo'n 4000 euro zijn: laptop van de zaak die ik in een keer aftrek in plaats van in meerdere jaren via de investeringsaftrek, dan nog wat trainingen en cursussen die ik volg en zakelijke verzekeringen. Aftrekposten Arbeidskorting zal wellicht geheel komen te vervallen in deze situatie. Startersaftrek, zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling zou ik in mindering moeten kunnen brengen. Zakelijke uitgaven die ik betaal op basis van digitale facturen (bijv. cursusgeld, Google Drive opslag, bestelling van vakliteratuur) sla ik meteen goed op in een map in Google Drive en ik voer gegevens nu consequent in Google Sheets in met datum, omschrijving, bedrag, BTW-percentage en btw-bedrag. Bonnetjes met kleine bedragen bewaren en inscannen of fotograferen vind ik vervelend. Zeker gezien aftrekken van deze kosten naar mijn mening weinig oplevert en uiteindelijk maar een paar honderd euro belasting bespaart. Bijv. bonnetjes voor twee lattes en gebakje of kort ergens parkeren: -Etenjes (hier en daar heeft naar restaurant of koffietentje gaan een zakelijk karakter en zou ik het mogen aftrekken van de inkomstenbelasting maar dat is hooguit 400 euro kosten per jaar) -Zakelijke ritjes: Mijn auto heb ik tweedehands gekocht als privé persoon (niet op naam van eenmanszaak) en gebruik ik ook veel privé dus trek ik de kosten niet af omdat het veel gedoe is (hoewel ik de zakelijke kilometers a 25 cent per kilometer zou kunnen aftrekken als ik het goed heb en het aantal kilometers aan kan houden die in Google Maps achteraf te vinden zijn, maar ik werk bijna altijd vanuit huis). -Telefoniekosten voor het gedeelte waar het zakelijk is (abonnement is onbeperkt bellen en internet…) -Parkeervergunningskosten van de gemeente zijn niet aftrekbaar als ik het goed begrijp. -Benzinekosten zijn wel gestegen dit jaar en ik betaal die tot nu toe met mijn privé bankpasje. Eigenlijk ben ik altijd wel bezig met werk en ontwikkelen gerelateerd hieraan, ook al ga ik een middag in het weekend naar het strand wat in principe dan privé is. Ik vraag me af of ik niet gewoon de benzinekosten om en om kan betalen met mijn zakelijke bankpas en af kan trekken als bedrijfskosten. Als ik het moet bewijzen bij een belasting audit wat zakelijk of niet zakelijke is lijkt het me dan wel te veel gedoe… Tot slot denk ik dat m’n vriendin wel al bij al een uur of twee elke dag bezig is me te helpen met ondernemen (me te woord staan, mijn emails lezen en me helpen herinneren aan belangrijke afspraken) wat dan uiteindelijk wel 700 uur per jaar is. Daar hebben we tot nu toe niets voor geregeld. Met de meewerkersaftrek zou ik 1,25% af mogen halen van de belastbare winst. In plaats daarvan zou ik haar ook kunnen vergoeden voor let’s say 11000 euro waar ook zij dan de zelfstandigenaftrek en startersaftrek vanaf kan halen bij de belastingaangifte. PS: Voor kleine projecten had ik eerder al wel een eenmanszaak maar ik heb tot op heden nog steeds geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten omdat ik het relatief kostbaar vond toen ik wat had uitgezocht erover en teveel twijfelde welke partij betrouwbaar is als het erop aankomt. PPS: Zakelijk ben ik wel verzekerd bij bedrijfsaansprakelijkheid (bij Hiscox) wat verplicht is bij een opdrachtgever. Privé heb ik een aansprakelijkheidsverzekering van Ohra maar ik heb eerlijk gezegd tot nu toe nog geen rechtsbijstandsverzekering afgesloten. Ik ben enorm benieuwd naar jullie inzichten en zienswijzen!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.