• 0

Voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2021 ondernemer en werknemer

Beste mensen,
 

Ik ben voor het eerst echt ‘serieus’ aan de slag als zelfstandige qua beloning.

Graag zou ik weten hoeveel ik aan de kant moet leggen om te reserveren voor de inkomstenbelasting. 
Bovendien lijkt het me fijn dit dan alvast via een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2021 in maandelijkse termijn vooruit te betalen betalen.

Eenmanszaak en privé adres zijn op hetzelfde adres en ik woon en werk thuis.

Ik heb de ondernemerscheck gedaan en ben ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Het hele jaar investeer ik veel tijd in nieuwe kennis en netwerken. 

 

Van januari tot en met juli heb ik vier dagen in de week gewerkt in loondienst in 2021.
Van april tot juni had ik mijn eerste deeltijd freelance project naast mijn baan.

Sinds juli maak ik structureel 32 uur/week als freelancer.

Dit verwacht ik voort te zetten en zelfs nog te vergroten.


Inkomsten
Box 1 Verwachte situatie 2021
Inkomen uit eigen woning is 1500 euro. 
Inkomen uit werk in loondienst is 19500 bruto (loonheffingskorting toegepast). 
Hypotheekrente is 7400 in het jaar, ik ben voor 50% eigenaar van de woning.
Vriendin (met notarieel samenlevingscontract) heeft slechts 3000 euro inkomsten in Box 1. 
Inkomen als zelfstandige verwacht ik dat het komt op 87000 euro. 
-Zakelijke kosten verwacht ik dat ze hooguit zo'n 4000 euro zijn: laptop van de zaak die ik in een keer aftrek in plaats van in meerdere jaren via de investeringsaftrek, dan nog wat trainingen en cursussen die ik volg en zakelijke verzekeringen.

Aftrekposten
Arbeidskorting zal wellicht geheel komen te vervallen in deze situatie.
Startersaftrek, zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling zou ik in mindering moeten kunnen brengen.

Zakelijke uitgaven die ik betaal op basis van digitale facturen (bijv. cursusgeld, Google Drive opslag, bestelling van vakliteratuur) sla ik meteen goed op in een map in Google Drive en ik voer gegevens nu consequent in Google Sheets in met datum, omschrijving, bedrag, BTW-percentage en btw-bedrag.

Bonnetjes met kleine bedragen bewaren en inscannen of fotograferen vind ik vervelend. Zeker gezien aftrekken van deze kosten naar mijn mening weinig oplevert en uiteindelijk maar een paar honderd euro belasting bespaart. Bijv. bonnetjes voor twee lattes en gebakje of kort ergens parkeren:
-Etenjes (hier en daar heeft naar restaurant of koffietentje gaan een zakelijk karakter en zou ik het mogen aftrekken van de inkomstenbelasting maar dat is hooguit 400 euro kosten per jaar)
-Zakelijke ritjes: Mijn auto heb ik tweedehands gekocht als privé persoon (niet op naam van eenmanszaak) en gebruik ik ook veel privé dus trek ik de kosten niet af omdat het veel gedoe is (hoewel ik de zakelijke kilometers a 25 cent per kilometer zou kunnen aftrekken als ik het goed heb en het aantal kilometers aan kan houden die in Google Maps achteraf te vinden zijn, maar ik werk bijna altijd vanuit huis).
-Telefoniekosten voor het gedeelte waar het zakelijk is (abonnement is onbeperkt bellen en internet…)
-Parkeervergunningskosten van de gemeente zijn niet aftrekbaar als ik het goed begrijp.
-Benzinekosten zijn wel gestegen dit jaar en ik betaal die tot nu toe met mijn privé bankpasje.
Eigenlijk ben ik altijd wel bezig met werk en ontwikkelen gerelateerd hieraan, ook al ga ik een middag in het weekend naar het strand wat in principe dan privé is. Ik vraag me af of ik niet gewoon de benzinekosten om en om kan betalen met mijn zakelijke bankpas en af kan trekken als bedrijfskosten. Als ik het moet bewijzen bij een belasting audit wat zakelijk of niet zakelijke is lijkt het me dan wel te veel gedoe…

Tot slot denk ik dat m’n vriendin wel al bij al een uur of twee elke dag bezig is me te helpen met ondernemen (me te woord staan, mijn emails lezen en me helpen herinneren aan belangrijke afspraken) wat dan uiteindelijk wel 700 uur per jaar is. Daar hebben we tot nu toe niets voor geregeld.
Met de meewerkersaftrek zou ik 1,25% af mogen halen van de belastbare winst.
In plaats daarvan zou ik haar ook kunnen vergoeden voor let’s say 11000 euro waar ook zij dan de zelfstandigenaftrek en startersaftrek vanaf kan halen bij de belastingaangifte.

PS: Voor kleine projecten had ik eerder al wel een eenmanszaak maar ik heb tot op heden nog steeds geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten omdat ik het relatief kostbaar vond toen ik wat had uitgezocht erover en teveel twijfelde welke partij betrouwbaar is als het erop aankomt.

PPS: Zakelijk ben ik wel verzekerd bij bedrijfsaansprakelijkheid (bij Hiscox) wat verplicht is bij een opdrachtgever. Privé heb ik een aansprakelijkheidsverzekering van Ohra maar ik heb eerlijk gezegd tot nu toe nog geen rechtsbijstandsverzekering afgesloten.

Ik ben enorm benieuwd naar jullie inzichten en zienswijzen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL 

 

Je staat ook ingeschreven in het handelsregister? Je bent dus ondernemer voor de btw en de inkomstenbelasting?

 

In dat geval moét je een administratie ingericht hebben en een sluitende boekhouding voeren waaruit blijkt hoeveel belasting je verschuldigd bent.

 

Op 15-8-2021 om 04:50, 100procent zei:

Graag zou ik weten hoeveel ik aan de kant moet leggen om te reserveren voor de inkomstenbelasting. 

 

Deze vraag zou je zelf al redelijk kunnen beantwoorden, als je boekhouding op orde was. Hier kunnen we geen boekhoudcursus gaan geven, dus adviseer ik je om het handboek ondernemen te downloaden van de site van de belastingdienst en een boekhouder in te schakelen om jou te helpen de administratie in te richten, de boekhouding op orde te brengen en de btw- en IB-aangiften te helpen verzorgen. Als ik jou was, zou ik dat ook op tijd doen,  want het niet (op tijd) doen van aangiften, kan al snel leiden tot pittige sancties van de belastingdienst.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
On 15/08/2021 at 11:02, Hans van den Bergh said:

In dat geval moét je een administratie ingericht hebben en een sluitende boekhouding voeren waaruit blijkt hoeveel belasting je verschuldigd bent. 
Niet (op tijd) doen van aangiften, kan al snel leiden tot pittige sancties van de belastingdienst.

Dat klopt has Hans, dank voor je reactie. Ik ben zowel BTW en inkomstenbelasting plichtig. 

Een boekhouder inschakelen doe ik zeker en deed ik vorig jaar ook toen mijn inkomsten nog veel lager waren met de onderneming. 
Overigens zoek ik nog wel een boekhouder die meer kan meedenken wat fiscaal en bedrijfsmatig handige stappen zijn in verdere groei in mijn onderneming. 

Ik ben BTW-plichtig en doe daar op tijd aangifte van en hou voor alle zakelijke inkomsten en de 'substantiele uitgaven' administratie bij
(van de transactie an zich met wat gegevens, de bon of factuur en de betaling die van de bankrekening is gehaald). 

Aangifte inkomstenbelasting 2021 heeft als deadline mei 2022 zonder aanvraag van uitstel (en als je het voor april doet krijg je eerder bericht).
Afhankelijk van het belastbaar inkomen kan het opzij te leggen uiteindelijke percentage (door de progressieve belastingdruk) echter flink verschillen. 

Zeker nu ik boven de modale grenzen heen aan het stijgen ben zou ik me daar graag op tijd op voorbereiden, en zelfs alvast gespreid vooruitbetalen. 

Qua inkomsten hou ik heel goed bij (en dit is ook heel eenvoudig en hoef ik meestal maar een keer in de maand te doen). 
Qua kosten maak ik steeds maar hele kleine bedragen aan kosten. 

Wellicht heeft iemand op higher level ervaring vanuit een soortgelijke situatie in het verleden en er een mening over vanaf welke bedragen 
ze het de moeite waard vinden om de entries bij te houden, en ze dus deze zakelijke kosten mogen aftrekken.

Als ik er naar grote waarschijnlijkheid fiscaal slechts een paar honderd euro op vooruit zal gaan om meerdere keren losse banktransactie afbeeldingen gesorteerd op datum te uploaden, deze transactie met nodige details in een programma in te voeren (ofwel Excel), (bijv. voor kleine kantoor benodigdheden of zakelijk etentjes) betaal ik wellicht liever wat meer belasting en focus ik mijn tijd op toekomstige projecten, kennis opbouw in mijn vakgebied en netwerken. 

Link naar reactie
  • 1
Op 15-8-2021 om 12:50, 100procent zei:

Een boekhouder inschakelen doe ik zeker

 

Lijkt me dat je dat ook moet doen en die kan jou ook adviseren en begeleiden. Als jij onderneemt, zou je moeten weten hoeveel marge je ongeveer maakt. Uit die marge zou je vooralsnog de helft ongeveer kunnen reserveren. Je vertelt heel veel over bonnetjes, zakenlunch, meewerkende partner, etc.

 

Dat - en meer - zijn zaken waar jij als ondernemer meer parate kennis van moét hebben, daarom: ga eens studeren op het handboek ondernemen, neem goed financieel advies (accountant, boekhouder). Hier kunnen we geen cursus boekhouding geven en jouw aangiften voorbereiden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Op 15-8-2021 om 12:50, 100procent zei:

de moeite waard vinden om de entries bij te houden, en ze dus deze zakelijke kosten mogen aftrekken.

Dat is altijd de moeite waard! (Belastbare) Winst = Omzet - Kosten, veel kleine bonnen kunnen een grote aftrekpost zijn, waarmee je de winst en dus de belastingdruk kunt verlagen. Om dat optimaal te kunnen benutten, is ook de vraag van Prins Rachid zeer terecht,  bij 1.225 uur ondernemen, zijn er forsere aftrekmogelijkheden. En nog meer als je starter bent. 

 

Verder verwijs ik je wederom naar mijn advies hierboven: Niet op een forum een cursus willen volgen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
On 15/08/2021 at 12:57, prinsrachid said:

Kom je aan de 1225 uur ondernemen dit jaar?

Zeker, ik ben continu ermee bezig. Het gaan bijna 1000 uur zijn die facturabel zijn dit jaar. Uiteraard zijn er nog een hele hoop uren die NIET facturabel zijn maar wel nodig zijn om te ondernemen en om op het niveau te zijn om de opdrachten aan te kunnen. 

Link naar reactie
  • 1
Op 15-8-2021 om 12:50, 100procent zei:

Overigens zoek ik nog wel een boekhouder die meer kan meedenken wat fiscaal en bedrijfsmatig handige stappen zijn in verdere groei in mijn onderneming. 

U bent de ondernemer die moet meedenken om handige stappen te zetten in zijn onderneming, lukt dat niet.. dan lijkt een adviseur de juiste persoon om uw onderneming te begeleiden. Een boekhouder denkt met u mee hoor, alles wat u aanlevert boekt hij/zij perfect in een boekhoudsysteem. Daar bent u in ieder geval van af.

 

Dat is de lol van ondernemerschap, het valt en staat met uw creativiteit, inventiviteit.

Link naar reactie
  • 1

Als je nu alvast een deel van de inkomstenbelasting wilt gaan betalen, dan kun je een voorlopige aanslag aanvragen. Betaling kan vervolgens per incasso in termijnen. Bij een realistische schatting van de winst (=omzet minus kosten), zal het volgend jaar na te betalen bedrag niet veel afwijken. Eventueel kun je voorzichtigheidshalve je winst enigszins hoog inschatten, zodat de kans klein wordt dat je moet nabetalen.

Het aanvragen van een voorlopige aanslag lijkt de meest eenvoudige oplossing voor je vraag.

 

Zelf nu reserveren is ook prima te doen. Je schrijft dat je relatief weinig kosten hebt. Dat betekent dat de winst ongeveer gelijk is aan de omzet. Zoals Hans van den Bergh al benoemd heeft, daarvan de helft reserveren voor de belasting.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Quote

Tot slot denk ik dat m’n vriendin wel al bij al een uur of twee elke dag bezig is me te helpen met ondernemen (me te woord staan, mijn emails lezen en me helpen herinneren aan belangrijke afspraken) wat dan uiteindelijk wel 700 uur per jaar is. Daar hebben we tot nu toe niets voor geregeld.
Met de meewerkersaftrek zou ik 1,25% af mogen halen van de belastbare winst.
In plaats daarvan zou ik haar ook kunnen vergoeden voor let’s say 11000 euro waar ook zij dan de zelfstandigenaftrek en startersaftrek vanaf kan halen bij de belastingaangifte.

Dat betekent dus een tweede urenregistratie bijhouden om enige discussie over aangiften uit te sluiten. 14000 euro ondernemers- of verzamelinkomen en toetsing aftrekmogelijkheden?

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
On 15/08/2021 at 18:13, Gast said:

Dat betekent dus een tweede urenregistratie bijhouden om enige discussie over aangiften uit te sluiten.
14000 euro ondernemers- of verzamelinkomen en toetsing aftrekmogelijkheden?

Inderdaad, het betekent dat een tweede urenregistratie bijgehouden moet worden, goed dat je dit aangeeft!! 

Dan geldt nog steeds voor aftrekmogelijkheden (e.g. zelfstandigenaftrek) de voorwaarde om 1225 uren te maken, dat urencriterium gaat ze niet redden. 

Dan zal het inkomen uit overige werkzaamheden zijn in haar aangifte inkomstenbelasting. Veel aftrekmogelijkheden zullen er dan niet zijn.
Toch is het zo dat als ik kosten maak die mijn belastbare winst verlagen het belastingpercentage over deze inkomsten naar beneden gaat.
Bij haar wordt immers belasting betaald over een geringer inkomen (dus een lager percentage) dan bij mij. 

Link naar reactie
  • 0
On 15/08/2021 at 12:59, Hans van den Bergh said:

Hier kunnen we geen cursus boekhouding geven en jouw aangiften voorbereiden.

Dat is jammer ;) Ik heb veel meer parate kennis erover dan een aantal maanden geleden, maar naar mijn idee is het echt tegen de stroom inzwemmen en lijk ik iets te hebben begrepen en dan toch weer net niet... Tja...

Ik kan op basis van mijn eigen kennis aangiften voorbereiden, en heb zelfs wat tooltjes gebruikt die er fouten uithalen, alleen alsnog is het fijn als een goede boekhouder meekijkt en controleert of het goed is en wat betere alternatieven zijn voor mijn onervaren werkwijze hierbij.
Virtueel kan prima lijkt me, fysiek woon ik in Amsterdam. 
Weet je waar ik dan terecht kan?

Link naar reactie
  • 1
Op 16-8-2021 om 00:52, 100procent zei:

Weet je waar ik dan terecht kan?

 

Op 15-8-2021 om 16:44, atlas1302 zei:

Een boekhouder denkt met u mee hoor, alles wat u aanlevert boekt hij/zij perfect in een boekhoudsysteem. Daar bent u in ieder geval van af

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Wellicht gewoon even rondbellen voor een boekhouder in de buurt. Of even in je netwerk rondvragen wie ze als boekhouder hebben. 
 

Bijvoorbeeld een laptop in 1 jaar afschrijven. Dit mag niet als hij duurder dan 450€ Is. Een boekhouder kan voor dit soort dingen precies aangeven waar je aan moet voldoen. En die kan dan ook een berekening voor je maken wat je apart moet leggen voor de belastingdienst. 

Link naar reactie
  • 0
On 15/08/2021 at 16:44, atlas1302 said:

U bent de ondernemer die moet meedenken om handige stappen te zetten in zijn onderneming, lukt dat niet.. dan lijkt een adviseur de juiste persoon om uw onderneming te begeleiden. Een boekhouder denkt met u mee hoor, alles wat u aanlevert boekt hij/zij perfect in een boekhoudsysteem. Daar bent u in ieder geval van af.

 

Dat is de lol van ondernemerschap, het valt en staat met uw creativiteit, inventiviteit.

Een begeleider/mentor/coach/adviseur die meedenkt in goede stappen met ondernemen is zeker de moeite.

Als een boekhouder zorgt dat het juist in de boeken staat is dat natuurlijk al een heel goed uitgangspunt.

Side topic hierover wat me wel af en toe bezighoudt:
-De 'creativiteit' van een boekhouder of belastingadviseur en out-of-the-box in-the-box kunnen denken lijken me waardevol in potentie
(en ook risicovol, dus het moet zeker een uitstekende adviseur zijn!)
-Een goed belastingspecialist heeft daar vast wel weet van.
-De ondernemer zou de kosten groter kunnen maken (deze moeten dan wel zinvol zijn!) en/of het belastingpercentage verlagen:
-Klant worden bij een zelf (of mede) opgericht verzekeringsvehicle of zelfs een investeringsfonds? 
-Verhuizen en zorgen dat de belastingplicht verandert qua land: NL IB van 37-49,5% naar bijv. Spanje met IB van 19-26%. 
Misschien heb ik te veel documentaires gezien (over elites, multinationals en de Nederlandse Antillen en Malta)...
Toch zegt iets me dat met de juiste middelen en contacten met de juiste kennis er veel mogelijk is voor een MKB'er.

Link naar reactie
  • 0
On 16/08/2021 at 01:21, dinges said:

Bijvoorbeeld een laptop in 1 jaar afschrijven. Dit mag niet als hij duurder dan 450€ Is. Een boekhouder kan voor dit soort dingen precies aangeven waar je aan moet voldoen. En die kan dan ook een berekening voor je maken wat je apart moet leggen voor de belastingdienst. 

Dat is waar ook! Afschrijven moet ik inderdaad in 5 jaar gaan doen. Dus alleen 20% van de laptopaanschafprijs mag als kosten van IB afgaan. 

Ik meende me te herinneren dat dit bij starters er een uitzonderingsregeling was maar die kan die nergens meer vinden...
Wel ben ik via https://zzp-belasting.tips/investeringsaftrek-voor-de-zzp/ gekomen op de investeringsaftrek waarbij als je in een jaar meer dan 2300 hebt geïnvesteerd als starter ja daar 28%*je geïnvesteerde bedrag bij mag tellen en dat hogere totaalbedrag af mag trekken in de IB-aangifte waardoor je winstbelasting lagers is. 

Link naar reactie
  • 2
Op 15-8-2021 om 04:50, 100procent zei:

Graag zou ik weten hoeveel ik aan de kant moet leggen om te reserveren voor de inkomstenbelasting. 

 

Tjonge, zo veel gedoe over zo'n simpele vraag. Gewoon niet zo moeilijk doen. Je hebt bij elkaar zo'n ton aan inkomen. Even uitgaande van geen enkele aftrekpost betaal je dan 40% over je hele inkomen. Dus je legt gewoon 40% apart. Vervolgens doe je aangifte en blijkt dat de overheid allerlei aftrekpost jouw richting op gooit, zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek, willekeurig afschrijven, oudedagsreserve, mkb-winstkorting, zodat het uiteindelijk allemaal heel erg meevalt. Je mag ook nog de loonheffing en Zvw-premie van je loondienst verrekenen, dus dan valt het nog meer mee.

 

En we kunnen hier lang of kort debatteren wat je aan belasting moet betalen, maar je kunt gewoon inloggen op belastingdienst.nl. Daar vul je een voorlopige aangifte in met alle getallen die je hierboven ook al noemde en dan rolt er een vrij exact bedrag uit wat je vooraf mag betalen.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2
Op 16-8-2021 om 01:21, dinges zei:

Bijvoorbeeld een laptop in 1 jaar afschrijven. Dit mag niet als hij duurder dan 450€ Is.

Je mag willekeurig afschrijven als je in aanmerking komt voor de startersaftrek.

 

Voor de zelfstandigenaftrek en de aanvullende startersaftrek moet je voldoen aan het urencriterium. Vandaar dat prinsrachiddaarnaar vroeg: de topicstarter werkt sinds juli gemiddeld 32 uur per week aan het eigen bedrijf en kan daarmee alleen dus niet aan minimaal 1225 uur komen.

 

Op 15-8-2021 om 04:50, 100procent zei:

Sinds juli maak ik structureel 32 uur/week als freelancer.

 

Link naar reactie
  • 1
Quote

Van januari tot en met juli heb ik vier dagen in de week gewerkt in loondienst in 2021.
Van april tot juni had ik mijn eerste deeltijd freelance project naast mijn baan.

Plus indirecte uren en voorbereidingen.

 

Mvg,

 

Wigbolt
 

Link naar reactie
  • 1
Op 16-8-2021 om 02:24, prinsrachid zei:

Tjonge, zo veel gedoe over zo'n simpele vraag. Gewoon niet zo moeilijk doen. Je hebt bij elkaar zo'n ton aan inkomen. Even uitgaande van geen enkele aftrekpost betaal je dan 40% over je hele inkomen. 

Als er toch met thumbs up wordt gestrooid, dan is dit er ook wel een waard.

 

verder … google ook eens op … inkomstenbelasting berekenen zzp en loondienst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 16-8-2021 om 02:24, prinsrachid zei:

...Tjonge, zo veel gedoe over zo'n simpele vraag...

Terechte opmerking, Vraagsteller is inmiddels een handvol keren gewezen op de even simpele oplossingen, de afronding mag nu wel snel in zicht komen wat mij betreft...

 

Op 16-8-2021 om 02:24, prinsrachid zei:

we kunnen hier lang of kort debatteren wat je aan belasting moet betalen, maar je kunt gewoon inloggen op belastingdienst.nl. Daar vul je een voorlopige aangifte in met alle getallen die je hierboven ook al noemde en dan rolt er een vrij exact bedrag uit wat je vooraf mag betalen.

Dat dus...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
On 16/08/2021 at 02:24, prinsrachid said:

 

Tjonge, zo veel gedoe over zo'n simpele vraag. Gewoon niet zo moeilijk doen. Je hebt bij elkaar zo'n ton aan inkomen. Even uitgaande van geen enkele aftrekpost betaal je dan 40% over je hele inkomen. Dus je legt gewoon 40% apart. Vervolgens doe je aangifte en blijkt dat de overheid allerlei aftrekpost jouw richting op gooit, zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek, willekeurig afschrijven, oudedagsreserve, mkb-winstkorting, zodat het uiteindelijk allemaal heel erg meevalt. Je mag ook nog de loonheffing en Zvw-premie van je loondienst verrekenen, dus dan valt het nog meer mee.

 

En we kunnen hier lang of kort debatteren wat je aan belasting moet betalen, maar je kunt gewoon inloggen op belastingdienst.nl. Daar vul je een voorlopige aangifte in met alle getallen die je hierboven ook al noemde en dan rolt er een vrij exact bedrag uit wat je vooraf mag betalen.

 

Bedankt voor je reactie prinsrachid! 

Ja hoe je het nu verwoordt maak ik het in m'n hoofd een stuk ingewikkelder ;) 40% apart leggen van het inkomen als basis is dan al een prima uitgangspunt :)

Goed dat je ook wijst op de MKB-winstvrijstelling & de FOR (oudedagsreserve). 
Voor die laatste heb ik net even een aparte degiro rekening geopend zodat privé beleggingen en zakelijke 'reserves' (ook beleggingen) goed gescheiden blijven. 

Link naar reactie
  • 1
Op 16-8-2021 om 12:18, 100procent zei:

Goed dat je ook wijst op de MKB-winstvrijstelling

De MKB-winstvrijstelling is een fiscaal kadootje die los staat van het urencriterium ... wordt in belastingaangifte automatisch berekend.

De fiscale oudedagsreserve is een fiscale tijdbom die menigeen als een permanent kadootje ziet, maar het niet is.

 

Op 16-8-2021 om 12:18, 100procent zei:

Voor die laatste heb ik net even een aparte degiro rekening geopend zodat privé beleggingen en zakelijke 'reserves' (ook beleggingen) goed gescheiden blijven. 

Verstandig, maar er zitten aan de zakelijke beleggen wel regels verbonden. Je  mag alleen de tijdelijk overtollige liquide middelen zakelijk beleggen, waarbij het rendement in Box 1 komt. Blijvend overtollige liquide middelen dienen geen zakelijk doel meer en mogen daarom alleen privé belegd worden en komen daarbij in Box 3 terecht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 16-8-2021 om 12:18, 100procent zei:

Goed dat je ook wijst op de MKB-winstvrijstelling & de FOR (oudedagsreserve). 
Voor die laatste heb ik net even een aparte degiro rekening geopend zodat privé beleggingen en zakelijke 'reserves' (ook beleggingen) goed gescheiden blijven. 

 

 

Als je het geld niet nodig hebt voor investeringen, en van beleggen houd, zou je i.p.v. FOR,  ook gewoon bij degiro een pensioenrekening kunnen openen.

Blijft het ook uit box 3.

Bedrag dat je daar op mag inleggen kan je op de site van de belastingdienst uitrekenen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/hulpmiddel-lijfrentepremie-2016-en-daarna

 

===

 

Mocht je verder iets met software ontwikkeling doen (gokje op basis van je zakelijke verzekeraar), en ook wel eens eigen projecten doen, waarbij je experimenteert met iets dat nieuw voor je is, dan zou je ook nog kunnen kijken of er niet een mogelijkheid voor een WBSO aanvraag is.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.