birdofashes

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Voorburg

birdofashes's trofeeën

  1. Dat laat ik verder graag over aan de boekhouder van de opdrachtgever...
  2. 125% is wat al te fors, want die 20% wordt natuurlijk niet tegen 100% belast. Maar ik snap het idee. Dat klinkt ook wel als een logische route. Dat wil helaas niet altijd zeggen dat het ook de juiste is, dus als iemand hier een andere mening over heeft dan hoor ik het graag. Kan ik deze redeneerlijn ook doortrekken naar andere kosten, zoals verblijfkosten, die ook onder de 80/20 regel vallen?
  3. Als zzp'er word ik gevraagd om namens een klant een (buitenlands) congres te bezoeken. Dit is dus niet voor mijn eigen scholing, maar puur om de klant daar te representeren. Als ik de tekst op de site van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/aftrek-zakelijke-kosten) volg, dan zou ik daarvan 80% mogen opvoeren als kosten. Ik bereken de congreskosten door aan de opdrachtgever. Effectief schiet ik er dan toch nog bij in, want over die 20% zou ik dan IB moeten gaan betalen. Klopt dit, of geldt die 80% alleen voor congressen die je voor jezelf bezoekt, bijv. voor scholing, netwerken, etc?
  4. Voor kosten kan ik me dat voorstellen. Maar ik doel hier op uren die ik er zelf insteek. Ik ben zzp-er (eenmanszaak) en daar zijn dus niet direct kosten aan verbonden.
  5. Ik heb een MIT Haalbaarheidsubsidie toegekend gekregen. Hiermee kan ik 40% van de kosten van het project uit de subsidie betalen; de rest is mijn eigen bijdrage. Nou vraag ik me af hoe ik dat moet boeken. Stel ik steek hier 100 uur in, a € 60 (max. bedrag voor de subsidie). Hiervan kan ik 40% uit de subsidie betalen, dus € 2400. Boek ik het geheel als reguliere omzet, of alleen het deel dat ik vanuit de subsidie kan bekostigen, of nog weer wat anders? Uiteindelijk maakt het voor het financiele eindresultaat niet uit, maar cosmetisch doet het natuurlijk wel wat - en daarmee ook voor de inzichtelijkheid van mijn boekhouding.
  6. Zoals gesteld in het eerste berichtje ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting... ...omdat ik niet aan de criteria van aantal opdrachtgevers voldoe. Daarnaast ben ik in loondienst, maar daar bouw ik tegenwoordig ook geen pensioen op. In feite geldt daar dus hetzelfde probleem voor, al speelt dat in mijn geval pas een jaar later.
  7. Je hebt gelijk, storten kan in 2021; de eventuele belastingteruggave is dan pas in 2022. Met een gewoon pensioen spaar je in het jaar zelf, waardoor je in ieder geval VRH bespaart. Klopt het dat zoiets er niet is buiten de pensioenfondsen om? Dus dat dat in de 2e pijler wel kan, maar in de 3e pijler niet?
  8. Ik ben zzp'er, geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wil wel graag mijn pensioen ook netjes regelen voor wat ik als zzp'er verdien. Als ik alles zo bekijk dan lijkt het erop dat ik pas erg laat fiscaal aantrekkelijk kan sparen voor mijn pensioen, omdat ik de inleg pas veel later in mindering kan brengen op mijn te betalen IB. Voorbeeld: Ik verdien in 2020 een bedrag. Dat komt via overige inkomsten op mijn aangifte IB 2020 (in te dienen in 2021) terecht. Daar moet ik dan ook belasting over betalen. Dat levert jaarruimte 2021 op, want die gaat over 2020. Die jaarruimte kan ik pas in 2022 gebruiken door geld over te maken op een pensioenrekening; pas in mijn IB 2022 kan ik die gelden aftrekken. Is daar een betere route voor?
  9. Het (wetenschappelijke) congres wordt door een (buitenlandse) derde partij georganiseerd. Ik presenteer daar iets namens de klant. Ik betaal de congreskosten aan die derde partij (zonder BTW) en factureer die kosten door aan de klant (zoals het er nu naar uitziet met BTW).
  10. De klant kan de BTW helaas ook niet aftrekken, want het behoort niet bij de belaste omzet. Dit werk is in het kader van wetenschap en wordt bij mijn klant gefinancierd vanuit een subsidie (zonder tegenprestatie). Op het congres presenteer ik iets op verzoek van de klant; dat is dus de prestatie richting de klant. Dat het verstandig is om de kosten door te berekenen staat buiten kijf (inderdaad mede om waar jij aan refereert); de vraag richtte zich dan ook alleen op het BTW-aspect.
  11. Dank! Er is in dit geval wel een hoofddienst, denk ik. Het grootste deel van de dienst die ik lever bestaat uit uren die ik maak voor de opdrachtgever; die uren breng ik in rekening en daarover wordt 21% BTW gerekend. Deze congreskosten maken maar een klein deel uit van het totale bedrag. Betekent dat dan dat het voor de opdrachtgever dus goedkoper is om die congreskosten direct te betalen ipv dat ik ze zelf betaal en dan doorbelast? Dat voelt wat onlogisch (maar dat wil niet zeggen dat het niet klopt, natuurlijk).
  12. Als ZZP'er neem ik in het kader van een project voor een opdrachtgever deel aan een wetenschappelijk congres in het buitenland. Zoals ik het begrijp is een dergelijk congres vrijgesteld van BTW (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstelling_voor_lezingen_excursies_en_rondleidingen) en ik boek deze kosten in mijn eigen administratie dus zonder BTW. Hoe factureer ik dat nu door aan de opdrachtgever? Mag ik deze kosten zonder BTW op de factuur zetten? Of moet ik daar wel BTW over rekenen bij doorbelasting aan de opdrachtgever? Dank!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.