Joseph68

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Joseph68's trofeeën

  1. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen Deze. Ik leg laminaat en PVC en krijg opdrachten van hoofdaannemers
  2. Joseph68

    BTW verleggen

    Hallo mensen :) Ik ben recentelijk begonnen met ondernemen en ik stuur facturen met 0% btw richting klanten, omdat de verleggingsregeling van toepassing is. Daarnaast maak ik bij het uitvoeren van opdrachten kosten en betaal ik 21% btw aan leveranciers. Kan ik deze btw gewoon terugkrijgen van de belastingdienst ondanks dat ik zelf geen btw factureer aan klanten? Zo krijg ik elk kwartaal btw terug en draag ik geen btw af aan de belastingdienst. Alvast dank voor jullie reactie.
  3. Hallo, Ik loop steeds vast met de boeking van een leasetermijn in de financiële administratie. Ik moet komende jaren steeds € 297 per maand aan financiel lease betalen. Ik gebruik het boekhoudprogramma e-boekhouden.nl Dit zijn de stappen dit ik zet in het programma: 1) Ik voer eerst een ontvangen factuur in nav de leasetermijn. 2) daarna voer ik een factuurbetaling in en selecteer de factuur van stap 1 zodat de banksaldo afneemt 3) ik verander de post crediteuren naar langlopende schuld leasebetalingen daarna loop ik vast Ik zie aan de rechtzijde van de balans de balanspost “0922 leasebetalingen” staan. Deze heb ik eerst als grootboek aangemaakt. Maar dit neemt niet af dat ik stap 3 hebt uitgevoerd. De banksaldo neemt keurig af vanwege stap 2 Wie kan mij helpen? Wat doe ik hier fout?😀
  4. Dank jullie wel! conclusie: btw terugvorderen en het bedrag zonder btw in het geheel als annuleringskosten (zakelijke kosten) boeken
  5. Ik heb het leasecontract moeten annuleren en heb daardoor annuleringskosten met btw betaald. Ik weet niet of je zoiets een afkoomsom noemt. Ik heb de auto in ieder geval nooit gehad.
  6. De auto heb ik inderdaad niet. Dus het kan in een keer als kosten worden geboekt?
  7. Bedankt voor je reactie! Het terugvorderen van de BTW leek mij ook het geval, maar wilde het even laten bevestigen. Duidelijk. Het bedrag van €2000 als maandelijkse afschrijving voor de komende jaren (neem aan 5 jaar) boeken. De auto heb ik natuurlijk niet in bezit. Onder welke activum moet ik deze afschrijvingskosten dan boeken? Alvast dank voor je reactie.
  8. Hallo, Ik heb recentelijk €2420 inclusief 21% btw boete/annuleringskosten moeten betalen aan mijn leasemaatschappij, omdat ik het leasecontract eerder had geannuleerd. Kan ik deze btw terugvorderen van de belastingdienst en mag ik het bedrag zonder btw (€2000) als zakelijke kosten boeken in mijn administratie? Alvast dank voor de reacties.
  9. Hallo, Ben recentelijk gestart met het boekhouden via e-boekhouden.nl.. Maar loop tegen twee problemen aan. Probleem 1) ik heb sinds 15 september 2021 mijn privé auto privé en zakelijk gebruikt.. helaas geen kilometerregistratie. Dat ga ik vanaf 1 januari 2022 wel doen. Ik heb nu tankbonnen liggen van ruim 500 euro inclusief btw. Weet niet alleen niet hoe ik dit correct moet boeken. stap 1) ik klik op ''factuur ontvangen'' en boek de tankbon in mijn administratie als 4560 autokosten. Ik heb begrepen dat ik deze kosten niet als bedrijfskosten kan boeken, maar als ''autogebruik privé --Balans'' zodat deze kosten niet mijn winst verlagen. Klopt dit? stap 2) De volgende stap is voor mij, klikken op ''geld uitgegeven'' --> tegenrekening ''autogebruik privé -- Balans'' selecteren en het bedrag inclusief BTW (tankbon) inboeken zodat de banksaldo omlaag gaat. Alleen heb ik geen kilometerregistratie gedaan en kan ik dus niet aantonen wat privé/zakelijk is geweest. Ik kan alleen 1,5% van de cataloguswaarde overnemen. Dit levert het volgende op: te betalen BTW = 380 euro (1,5% van de cataloguswaarde) | te vorderen BTW 110 euro (btw van tankbonnen) Ben op 15 september 2021 begonnen met ondernemen en sindsdien gebruik ik mijn privé auto voor het bedrijf. Kan ik 380 euro naar rato overnemen --> dus 3,5 maanden in 2021? Probleem 2) Ik verkoop af en toe ook wat producten via Bol.com. Dit is niet de kerntaak van mijn onderneming. stap 1) Koop producten in van bijvoorbeeld lokale winkel 20 euro inclusief 21% btw stap 2) Verkoop deze producten vervolgens via bol.com voor 60 euro inclusief 21% btw. Bol.com stuurt mij een factuur. Daarop valt te lezen dat 15 euro inclusief 21% als kosten zijn geboekt, 60 euro inclusief 21% als verkoop. Ik ontvang op mijn bankrekening 35 euro. Hoe boek ik dit in mijn administratie? Alvast dank voor jullie reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.