zetzetpee

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Friesland

zetzetpee's trofeeën

  1. Hallo mede ondernemers, Ik ben opzoek naar een platform of tussenpartij in NL die zorg kan dragen voor de belastingafdracht in Amerika. Zodat ik mij alleen om de Nederlandse belastingafdracht en zaken hoeft te bekommeren. Gaat om digitaal / multimedia diensten. Heeft iemand een idee? Heb Fiverr, 99designs, Upwork en Etsy al overwogen, maar volgens mij zijn ook die niet volledig NL. Iemand een tip? Bij voorbaat dank!
  2. Hoi mede ondernemers, Ik ben ZZP'er, maar (nog) niet voor de inkomstenbelasting. Ik doe alleen de BTW aangiftes. Ik heb nog nooit kosten doorbelast aan een opdrachtgever. Nu wil het geval dat ik een proefdruk wil bestellen, van het drukwerk dat ik in opdracht heb gemaakt. Ik wil die proefdruk eerst zelf inzien, wat post-its toevoegen met eventueel wat revisies en vervolgens de proefdruk doorsturen naar de opdrachtgever. Oftewel de factuur van de proefdruk komt op naam van mijn eenmanszaak. Ik mag de kosten daarvan declareren bij de opdrachtgever. Ik heb gelezen dat ik dan de kosten van de proefdruk zonder BTW op mijn eigen factuur kan zetten. En er bij het totaalbedrag (mijn diensten + kosten proefdruk) 21% BTW (de BTW die ik reken voor mijn diensten) over reken. Dus over het geheel. Met een kopie van de proefdruk factuur in de bijlage. Maar het gaat in dit geval alleen om voorschieten van een bedrag. (Het later betalen of op rekening van de opdrachtgever zetten voor latere betaling brengt kosten met zich mee vandaar). Is het (denken jullie) ook mogelijk om 1 aparte factuur puur voor de onkosten(met als bijlage de originele factuur gericht aan mij van de proefdruk) te maken voor onkosten? Voor mijn gevoel houd ik het dan overzichtelijker. Dus 1 losse factuur voor het doorbelasten/voorschieten van onkosten en 1 losse factuur voor mijn andere diensten? Hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en bedankt voor het mee denken.
  3. Nee ik vraag het echt met oog op de Belastingdienst. Dat met de opdrachtgever is wel goed afgestemd. Zij willen alleen aantal uren over die maanden voor taak a, b of c weten.
  4. Bedankt voor je snelle response! Oke dus de t/m mag ik dan wel gebruiken? Hoeft de Belastingdienst in een tijdvak van 10 dagen niet per sé de werkelijke dagen te weten?
  5. Hallo mede ondernemers, Ik heb een opdrachtgever waar ik meerdere werkzaamheden heb. Laten we ze voor het gemak taak A, taak B en taak C noemen. Over een maand gezien zou de factuur er zo uit kunnen zien: 01-09-2023 Taak A 02-09-2023 Taak B 03-09-2023 Taak A 03-09-2023 Taak B 03-09-2023 Taak C 10-09-2023 Taak B 11-09-2023 Taak B 20-09-2023 Taak C Maar ik merk dat ik dan soms op 2 pagina's kom voor een factuur en vind dat zelf niet overzichtelijk voor de opdrachtgever. Daarom vroeg ik mij af of ik op de factuur ook tot en met data kan zetten? Dan zou bovenstaande er zo uitzien: 01-09-2023 t/m 03-09-2023: Taak A 02-09-2023 t/m 11-09-2023: Taak B 03-09-2023 t/m 20-09-2023: Taak C Maar officieel heb ik niet al die dagen (t/m) over die taken gedaan.... Of zou ook alleen de laatste dag dat je aan een taak hebt gewerkt op de factuur mogen staan? Ik kreeg van de Belastingtelefoon hier geen duidelijk antwoord op en hoor graag hoe jullie dit verwerken op een factuur. Bij voorbaat dank!
  6. Hoi allemaal, Benieuwd naar het volgende. Ik heb in 2020 een nieuwe laptop gekocht om zakelijk (eenmanszaak) te gebruiken. Ik heb er voor gekozen om deze in 5 jaar af te schrijven. In de veronderstelling dat deze na 5 jaar verouderd is en niet meer bruikbaar voor mijn werkzaamheden. Maar nu zat ik te denken; wat als ik deze na die 5 jaar nog wel kan gebruiken? Stel hij presteert nog wel prima om zakelijk te gebruiken. Moet ik dan al mijn aangiftes corrigeren naar de daadwerkelijke gebruiksduur? Of zou er van de Belastingdienst verwacht worden dat ik dan ook echt na 5 jaar een nieuw exemplaar koop? Antwoord van de Belastingtelefoon was iets in de trant van; 'Zou kunnen'. Daar had ik dus helaas niet genoeg aan. Bij voorbaat dank!
  7. Hoi Joost, bedankt voor je antwoord. Het koersresultaat bij resultaat overige werkzaamheden is voor mij nog enigszins grijs gebied. Ik zal het eens bij de Belastingtelefoon vragen.
  8. Hoi shoptillyoudrop, bedankt voor je antwoord! Ik heb (nog) te weinig omzet om een winstaangifte te moeten doen. Daarom zal ik nog even met de Belastingtelefoon bellen over punt 2 het koersverschil bij resultaat overige werkzaamheden.
  9. Hoi allemaal! Al jaren ben ik bezig met het uitzoeken hoe het belastingtechnisch zit met ZZP (grafische diensten) en inkomsten uit Amerika. Ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar daarom weet ik ook dat veel mensen hier onzeker over zijn. Ik woon in NL en ben van plan vanuit NL diensten te verlenen zoals grafische vormgeving. Ben ingeschreven als eenmanszaak en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik vermoed dat ik nu eindelijk weet hoe het in mijn situatie belastingtechnisch zit. Maar... ook ik blijf onzeker. Daarom leg ik het graag een aantal conclusies aan jullie voor met de vraag: Zijn jullie het met deze conclusies eens en zie ik iets over het hoofd? Het blijft uiteraard mijn verantwoordelijkheid, maar wil er graag over discussiëren. Conclusies waar ik jullie mening / standpunt graag over zou willen: 1. Inkomstenbelasting: In Nederland geef ik de inkomsten op in de rubriek resultaat overige werkzaamheden. Ik ben daar inkomstenbelasting en ZVW over verschuldigd. In Amerika hoef ik geen inkomstenbelasting te betalen i.v.m. het geldende verdrag. 2. Stel ik stuur een factuur van €100, dan geef ik die €100 euro op (ongeacht of het een aantal euro's meer of minder wordt i.v.m. de wisselkoers). 3. Ik geef de inkomsten volgens deze link niet op in de aangifte omzetbelasting. 4. Ik hoef geen sales en use tax te betalen volgens deze link: https://www.ncdor.gov/taxes-forms/sales-and-use-tax/who-should-register-sales-and-use-tax 5. Ik vul een W8-BEN formulier in voor mijn opdrachtgever, zodat hij kan aantonen dat ik de inkomsten in NL op geef. Zie ik nog andere belastingen / andere addertjes onder het gras over het hoofd? Alle tips en meningen zijn welkom. BEDANKT!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.