Hé Legend, wat Beautynow aangeeft is eigenlijk de 'juiste' manier om dit te doen, aldus Google. Ik begrijp echter uit je bericht dat je liever één website systeem hebt maar dat klanten op twee URL's kunnen shoppen. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat mogelijk is, maar het lijkt me t.b.v. de zoekmachine optimalisatie niet ideaal. Google wil het namelijk voor de bezoekers zo duidelijk mogelijk hebben en het lijkt me technisch gezien moeilijk om de Hreflang implementatie te doen.
Het nadeel van bovenstaande methode is natuurlijk dat je twee CRM systemen hebt, dat kost vaak wat meer en is iets minder praktisch. Wij hebben zelf ook meerdere URL en die draaien allemaal op Lightspeed. Gelukkig is het daarbij mogelijk om de websites aan de achterkant te koppelen zodat voorraden gelijk worden gehouden. Nadeel is dat wij producten nu altijd dubbel moeten toevoegen en onderhouden.
Een compromis zou kunnen zijn dat je het houdt bij het Nederlandse domein maar middels een extensie de Belgische klanten bediend, bijvoorbeeld www.shop.nl en www.shop.nl/be. Je zult dan ook de Hreflang's moeten toevoegen. Dit ziet er voor de Belgische klanten natuurlijk iets minder netjes uit maar het voordeel is dat je maar één systeem nodig hebt.