Hoi, ik heb een vraag over het verkopen van een bedrijfsmiddel. Ik heb een tijdje producten verkocht waar ik ook onderdelen voor 3D printte. Hiervoor heb ik een 3D printer aangeschaft (feb 2021), twv zo'n 350 euro. Nu heb ik deze niet meer nodig, en zou ik deze willen verkopen.
Nu zit ik met twee problemen. De eerste is dat ik deze factuur privé heb betaald met een creditcard en deze nooit heb ingeboekt (doordat hij niet bij mijn afschrijvingen stond, maar bij mijn creditcard heb ik het denk ik over het hoofd gezien). Ik had toen nog geen zakelijke credit card, en dat was de enige betalingsmogelijkheid.
Het tweede lastige is dat deze factuur een intracommunautaire levering betrof, dit staat ook op de originele factuur. Ik heb hier dus geen BTW voor betaald.
Ik heb de printer dus privé betaald en nooit ingeboekt, maar op de originele factuur staat wel mijn bedrijfsnaam.
Nu wil ik dit apparaat verkopen aan een particulier, maar ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan regelen. Specifiek: Moet ik hiervoor een factuur maken, en zo ja, moet ik hier BTW bij rekenenen? En hoe zou ik de originele factuur nog correct aan mijn boekhouding kunnen toevoegen?
Groet, Robbert