• 0

Verkoop bedrijfsmiddel aan particulier, originele factuur vergeten in te boeken

(aangepast)

Hoi, ik heb een vraag over het verkopen van een bedrijfsmiddel. Ik heb een tijdje producten verkocht waar ik ook onderdelen voor 3D printte. Hiervoor heb ik een 3D printer aangeschaft (feb 2021), twv zo'n 350 euro. Nu heb ik deze niet meer nodig, en zou ik deze willen verkopen.

 

Nu zit ik met twee problemen. De eerste is dat ik deze factuur privé heb betaald met een creditcard en deze nooit heb ingeboekt (doordat hij niet bij mijn afschrijvingen stond, maar bij mijn creditcard heb ik het denk ik over het hoofd gezien). Ik had toen nog geen zakelijke credit card, en dat was de enige betalingsmogelijkheid. 

 

Het tweede lastige is dat deze factuur een intracommunautaire levering betrof, dit staat ook op de originele factuur. Ik heb hier dus geen BTW voor betaald.

Ik heb de printer dus privé betaald en nooit ingeboekt, maar op de originele factuur staat wel mijn bedrijfsnaam.

 

Nu wil ik dit apparaat verkopen aan een particulier, maar ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan regelen. Specifiek: Moet ik hiervoor een factuur maken, en zo ja, moet ik hier BTW bij rekenenen? En hoe zou ik de originele factuur nog correct aan mijn boekhouding kunnen toevoegen?

Groet, Robbert

aangepast door online_dev
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Besef wel dat dit helemaal niet kan. Want als dat wel zou kunnen, dan zou alle zzp'ers/eenmanszaken e.d. (met een BTW nummer) heel voordelig van alles uit de EU kunnen bestellen en simpelweg "vergeten" dat zij hun BTW-nummer hebben doorgegeven aan de leverancier en zodoende 'belastingvrij' hun goed kunnen aanschaffen.

 

De leverancier heeft (als het goed is) ook doorgegeven dat aan de koper de BTW verlegd is.

Nu is natuurlijk de vraag hoe groot de 'pakkans' is (als je "vergeet" om de zakelijke aankoop in je administratie op te nemen), maar om het zomaar als een privé-aankoop te beschouwen kan formeel helemaal niet.

 

Maar wie weet...

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1

Het is niet heel moeilijk. Maar je hebt wel twee opties:

 

1. Je corrigeert 2021. Dus je maakt en suppletie (voor de BTW) met deze bewuste "ICP aankoop" erbij (hoeft je niets bij te betalen, neem ik aan, want je verricht belaste prestaties of leveringen en dus trek je weer hetzelfde bedrag af als voorbelasting).

En dan corrigeer je ook je jaarstukken (want je hebt tenslotte zo'n 350,- minder winst gemaakt, want je hebt iets zakelijk ingekocht en dat had je eerst over het hoofd gezien).

 

2. Of je neemt het in 2022 mee allemaal... Niet helemaal juist, maar dan kan je wel laten zien dat je tenminste geen 'trick' hebt uitgehaald om goedkoper iets in te kopen. Voor het geval ooit iemand daar naar gaat kijken dus.

 

En natuurlijk ben je ook BTW verschuldigd over de verkoop van datzelfde 'ding' straks.

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
22 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Nu is natuurlijk de vraag hoe groot de 'pakkans' is (als je "vergeet" om de zakelijke aankoop in je administratie op te nemen), maar om het zomaar als een privé-aankoop te beschouwen kan formeel helemaal niet.

Blijkbaar is die ‘pakkans’ niet heel groot … want het betreft een ICP-levering in het eerste kwartaal van 2021. Er is dus geen enkele controle en terugkoppeling geweest tussen de desbetreffende belastingdiensten en er zijn dus nooit vragen gesteld over de ongelijkheid in de aangiftes.

 

Om in oktober 2022 een suppletie BTW en een  correctie ICP te gaan indienen voor een aankoop van 350 euro (inclusief of exclusief BTW ?) in feb. 2021, en een correctie aangifte IB voor het boekjaar 2021, gaat (mij) een beetje te ver.


… een hoop gedoe voor weinig. 
 

Pragmatisch … Je hebt het bewuste artikel privé betaald en niet in de administratie opgenomen. De enigste benadeelde is de buitenlandse belastingdienst die daardoor een  paar euro’s is misgelopen.

Resumerend …Verkoop het privé en voeg een memo in de administratie toe over het hoe en wat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
45 minuten geleden, Cosara zei:

Resumerend …Verkoop het privé en voeg een memo in de administratie toe over het hoe en wat.

 

Tja...

 

Dus bewust "fout doen" (qua belastingwetgeving dan) en verder.

 

Kan allemaal, maar ik zou het anders doen. Overigens zou ik persoonlijk nooit 'vergeten' dat ik een zakelijke inkoop had gedaan, maar dat terzijde.

 

Laatste punt - wat mij betreft  dan - is dit:

Lastige dingen inzake belastingen kunnen werkelijk vele jaren later komen. Het is dus niet zo dat "omdat het nu al meer dan een jaar geleden speelde" alles voorgoed 'vergeten is'. En dat weet jij ook als het goed is .

 

Maar ieder zijn eigen mening (en het bedrag is niet heel bloedstollend natuurlijk, maar de correctie die nodig is is werkelijk een "fluitje van een cent"). 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar ieder zijn eigen mening (en het bedrag is niet heel bloedstollend natuurlijk, maar de correctie die nodig is is werkelijk een "fluitje van een cent"). 

Mwah … er zijn slechts drie correcties nodig … OB, ICP en IB … en de nodige manuren door jezelf, of door en boekhouder, en nog een paar belastingambtenaren. Dat fluitje gaat zo wel iets meer dan één cent kosten.

 

27 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Dus bewust "fout doen" (qua belastingwetgeving dan) en verder.

Correct …Pragmatisch denken en doen, noemen we dat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Het is niet heel moeilijk. Maar je hebt wel twee opties:

 

1. Je corrigeert 2021. Dus je maakt en suppletie (voor de BTW) met deze bewuste "ICP aankoop" erbij (hoeft je niets bij te betalen, neem ik aan, want je verricht belaste prestaties of leveringen en dus trek je weer hetzelfde bedrag af als voorbelasting).

En dan corrigeer je ook je jaarstukken (want je hebt tenslotte zo'n 350,- minder winst gemaakt, want je hebt iets zakelijk ingekocht en dat had je eerst over het hoofd gezien).

 

2. Of je neemt het in 2022 mee allemaal... Niet helemaal juist, maar dan kan je wel laten zien dat je tenminste geen 'trick' hebt uitgehaald om goedkoper iets in te kopen. Voor het geval ooit iemand daar naar gaat kijken dus.

 

En natuurlijk ben je ook BTW verschuldigd over de verkoop van datzelfde 'ding' straks.

 

 

 

 

Bedankt, de tweede optie lijkt me waarschijnlijk het meest praktisch. Zou je de aankoop dan gewoon boeken op een recente datum, alsof ik de aankoop onlangs op dat moment had gedaan? Met een notitie erbij met de uitleg hoe het precies zit? En dan bij verkoop aan een particulier een factuur opstellen met BTW.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
28 minuten geleden, Cosara zei:

(...) ICP (...)

 

???

TS is de afnemer, niet de leverancier...

 

Dus gewoon: een suppletie 2021 en de jaarstukken veranderen (die integreerd zitten in de IB aangifte 2021). Heb je niemand voor nodig, enkele cijfers invullen en versturen. Klaar.

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

TS is de afnemer, niet de leverancier...

Oeps … niet goed gelezen. :angry-face:
Dat maakt een correctie eenvoudiger.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nu zat ik net te kijken hoe ik een suppletie moest indienen, en kwam ik twee dingen tegen:

Ten eerste zegt de Belastingdienst dat je bij een bedrag van minder dan 1000 euro het moet corrigeren in de eerstvolgende aangifte ipv een suppletie indienen (eerstvolgende aangifte na het ontdekken van de fout, ongeacht wanneer de originele boeking plaats vond).

 

En toen vond ik nog het volgende in het geval van een intracommunautaire verwerving (uit dit document van de Belastingdienst):

 

Quote

Een intracommunautaire verwerving is een aankoop van goederen van een ondernemer in een ander EU-land. Doet u zaken met buitenlandse ondernemers? En hebt u zowel in Nederland als in een ander EU-land aangifte gedaan van een intracommunautaire verwerving? Stuur dan een brief naar uw belastingkantoor met uw verzoek om teruggaaf van btw. Een teruggaaf van € 1.000 of minder mag u in dit geval niet verrekenen op uw volgende aangifte

Wat ik weer onduidelijk vond, omdat het wel een IV betreft, maar ik geen aangifte heb gedaan in een ander EU land. Mag je dan dus wel of niet verrekenen op de volgende aangifte?

aangepast door online_dev
Link naar reactie
  • 0

Uiteraard heb je geen aangifte gedaan in een ander EU land!

Je hebt niet eens in NL aangifte gedaan van je intracommunautaire inkoop...

 

Een je kan inderdaad ook de suppletie als 'suppletie gering belang' bij de volgende aangifte doen (of als aparte suppletie, of verwerken in de cijfers van de volgende aangiftetijdvak - het is maar net wat je zelf het handigst vindt hier).

 

En dan trek je dus ook hetzelfde bedrag af als voorbelasting - althans wanneer je zelf met BTW belaste prestaties verricht (en dat zal wel) en dus niet vrijgestelde prestaties.

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.