denves

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

denves's trofeeën

  1. Sorry mijn vraag was wellicht niet goed geformuleerd: mijn vraag ging specifiek over hoe ik dit zou wegschrijven op de aangifte inkomstenbelasting. Bij de aangifte inkomsten belasting zou ik hem volgens mij op de winst- en verliesrekening wegschrijven op 'Waardeverandering van vorderingen' en op de balans trekt die hem automatisch recht door het hogere eigen vermogen aan het begin van het boekjaar?
  2. Nog een vraag die me te binnen schoot: stel dat de factuur uiteindelijk niet betaald wordt. Hoe trek ik het dan weer recht in de boekhouding? Dan zou ik hem bij de aangifte inkomstenbelasting 2023 in de winst- en verliesrekening wegschrijven op de post 'Waardeverandering van vorderingen', en in de balans wordt die al automatisch rechtgetrokken omdat het eigen vermogen van het begin van het jaar al hoger is ingezet, aangezien ik die overneem van mijn vorige aangifte dan (van 2022)?
  3. Top, dank voor je reactie. Dus ondanks de factuurdatum april 2023, schrijf ik hem weg als debiteur op boekjaar 2022 dus in de aangifte ook? Daar was ik al bang voor ja, vandaar dat ik ook nog niet een incasso traject heb gestart. Ik heb ergens ook wel enig vertrouwen in dat ze willen/gaan betalen zodra het kan (zeker aangezien ze in december plotseling de betaling van augustus nog hebben gedaan). Iemand wees me ook nog op factoring maar gezien deze omstandigheden denk ik niet dat er partijen zijn die dat aan willen gaan.
  4. Ja, het is een affiliate netwerk. Dus ik word uitbetaald op basis van prestaties die ik lever. Ik genereerde leads voor dit bedrijf. Voor elke lead kreeg ik een vergoeding. Deze vergoeding werd bijgehouden in een dashboard van hen. Dus hierin kan gewoon de vergoeding voor een bepaalde periode uitgedraaid worden. De betaaltermijnen werd onderling afgesproken. Ja feitelijk wel. En deze is puur voor mijn eigen boekhouding, nooit verstuurd naar hen dus. Dat is nu inderdaad mijn plan. Alleen weet ik dus niet welke factuurdatum ik moet hanteren hiervoor: oktober 2022, aangezien de diensten in september 2022 geleverd zijn, of april 2023, omdat ik nu pas de factuur werkelijk zou opstellen en versturen naar de klant. En daarbij weet ik ook niet in welk boekjaar ik hem dan moet aangeven bij de belasting (2022 of 2023) aangezien de factuur dan nu pas werkelijk verstuurd wordt naar de klant.
  5. Vorig jaar heb ik enkele maanden diensten geleverd aan een bedrijf in Amerika. De eerste maanden hebben zij alles betaald, alleen de laatste maand (september) is tot op heden nog niet betaald. Ik heb nog steeds in contact met hen. Ze gaven eerst aan dat ze verwachtte in april (2023) de betaling te kunnen voldoen, dat is nu opgeschoven naar juli. In december hebben ze nog een resterend bedrag van augustus overgemaakt, dus ik verwacht ergens wel dat er nog goede intenties zijn vanuit hen om de betaling te doen. Nou komt het lastige: ze hebben een automatisch betalingsproces. Dus ze hadden nooit een factuur nodig om te betalen; de eerste betalingen kwamen gewoon binnen, de factuur hoefde ik in principe alleen voor mijn eigen boekhouding te maken. Ik heb ze dan ook nog geen factuur gestuurd. Nu vroeg ik me af wat de juiste manier is om dit nu recht te trekken qua administratie. Ik zag dat je tot 5 jaar na het leveren van een dienst een factuur kan sturen naar een klant. Maar welke factuurdatum hou ik dan aan? Alsnog met terugwerkende kracht een factuurdatum van vorig jaar hanteren, of moet ik nu de huidige datum aanhouden voor het versturen van de factuur? En in welk boekjaar schrijf ik hem dan weg in de boekhouding ( /belastingaangifte / inkomstenbelasting). Is dat dan wel afgelopen jaar (2022) of ook het huidige jaar (2023)?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.