Johan808

Senior
  • Aantal berichten

    38
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Bedrijfsinfo

  • Vestigingsplaats
    Groningen

Johan808's trofeeën

  1. We hebben meerdere bedrijfshulpverleners en ik zorg ervoor dat er elke dag minimaal twee ingepland zijn. Daarnaast heb ik zelf ook de benodigde certificaten, dus daar ligt het probleem niet. Het probleem zit deels bij mij en deels bij het personeel. Dit is al aangegeven, en door nu per team een andere aanpak te hanteren, zie ik al kleine positieve stappen, ondanks dat we net met de extrene coach zijn begonnen.
  2. Je hebt gelijk dat schrijven niet altijd de oplossing is voor dit soort situaties. Wat betreft leiderschap, die kwaliteiten bezit ik zeker. Op dit moment stuur ik mensen aan met verschillende opleidingsniveaus, terwijl ik voorheen vooral met teams werkte op hetzelfde niveau, wat het voor mij eenvoudiger maakte om leiding te geven. Ik zie dit echter als een mooie uitdaging om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen.
  3. Bedankt voor de tip. Op dit moment heb ik een externe professional ingeschakeld om mij te ondersteunen en het personeel deels aan te sturen. Daarnaast kijkt hij ook naar mijn werkzaamheden en geeft waar nodig advies of opbouwende kritiek. Op deze manier kan ik straks beter evalueren wat er verbeterd kan worden of wat ik eventueel moet aanpassen, zodat zowel het personeel als ikzelf efficiënter werk
  4. Ik heb inmiddels al een tijdje een tweede onderneming opgestart, die nu operationeel is. Helaas merk ik dat ik mijn personeel niet alleen kan laten, omdat er dan regelmatig iets misgaat of ze niet weten wat te doen. Zelfs de basiszaken worden vaak vergeten, waardoor ik sommige dingen wel tien keer per week moet uitleggen. Ik heb geprobeerd te vragen wat ik anders of beter kan doen om hen hun taken beter te laten begrijpen, maar sommigen geven aan dat ik het goed uitleg. Toch lopen ze vast zodra ik even twee uur weg ben, of er gebeurt gewoon niets. Ik heb zelfs een dagelijkse takenlijst gemaakt om hen te helpen. Daardoor ben ik gemiddeld zo'n 12 uur per dag aanwezig, zeven dagen per week. Dit houd ik wel een tijdje vol, maar niet veel langer, want na die 12 uur moet ik ook nog mijn administratie doen. Hoe gaan jullie hiermee om, of hebben jullie tips om het personeel zelfstandig te laten werken, zelfs al is het maar voor een paar uurtjes, zodat ik wat rust kan nemen of mijn administratie kan bijwerken? ik heb 17 man personeel. Van jong naar ouder. En ik ben al op zoek naar een assistent.
  5. Dit topic mag dicht. Ik heb zelf me vraag kunnen beantwoorden met hulp van een notaris. Omdat ik een late reactie plaatse en rechtsvorm inmiddels al rond is. Ten tijde van plaatsing was er nog veel onduidelijkheid voor mij
  6. Deze gaan echt investeren in het bedrijf en krijgen hiervoor een aandeel binnen het bedrijf. Wel een bepaald percentage en ik zelf heb mij een kleine lening verschaft vanuit me andere bedrijf. Ook hebben afgesproken om het bedrijf op te delen in 4 BV,s 1 hoofdbv waar ook de aandeelhouders inzitten en de overige BV's met elk zijn eigen taken. Vastgoed en Lease apparatuur verkoop, verhuur, rma en garantie Reparatie, netwerk aanleg plus nog wat ict activiteiten Even snel getypt mocht het onduidelijk zijn dan pas ik het aan.
  7. Mijn eerste bedrijf draait erg goed. Het grootste werk zat vooral in de opstartfase en nu verloopt bijna alles geautomatiseerd, waardoor ik steeds meer vrije tijd heb. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging en heb deze gevonden. Dit nieuwe bedrijf zal aanzienlijk meer omzet genereren en vereist ook meteen personeel. Is het mogelijk om dit nieuwe bedrijf bij te laten schrijven bij mijn eenmanszaak bij de KVK, of is het verstandiger om een nieuwe inschrijving te doen, en misschien zelfs een BV op te richten? Kan ik zomaar nieuwe bedrijven toevoegen aan mijn eenmanszaak? De verwachte omzet van het nieuwe bedrijf is ongeveer 8 keer hoger per maand. Ps alles is al rond met de investeerders. Ik moet alleen mijn handtekening nog zetten.
  8. Ooit heb ik mij ingeschreven als niet benaderbaar voor commerciële doeleinden, maar toch word ik constant lastiggevallen door dergelijke bedrijven. Wanneer ik vraag hoe ze aan mijn telefoonnummer komen, gezien mijn registratie als niet benaderbaar bij de KVK, krijg ik slechts een vaag excuus te horen. Onlangs werd ik gebeld door yoursupport.ai en beweerden ze mijn telefoonnummer van een bevriende ondernemer te hebben gekregen. Omdat ze herhaaldelijk bleven bellen, besloot ik een keer op te nemen. Ze belden mij op laast soms 3 keer op een dag. Ze boden een soort voorlichting/cursus aan over ai die volledig gratis zou zijn, beweerden ze. Ik heb herhaaldelijk gevraagd of er geen kosten aan verbonden waren en kreeg telkens te horen dat het inderdaad kosteloos was. Om dit te testen, besloot ik in te gaan op hun uitnodiging. Maar de volgende dag, toen ik wilde opzeggen, bleek het erg moeilijk was om op te zeggen. Gelukkig had ik het hele gesprek opgenomen en dit van tevoren aangekondigd. Ik heb het opnamebandje afgespeeld tijdens het opzeggen. Dus, mensen, wees gewaarschuwd. Trouwens de tarieven op hun website zijn ook niet starter vriendelijk. Terwijl ze dit wel zo laten overkomen. En hun algemene voorwaarden zijn slecht vertaald vanuit Engels naar Nederlands. Hoop niet dat dit een tweede mkbclickservice wordt.
  9. Voor mij was het meteen zichtbaar omdat ik toevallig naar beneden scrolde.Doordat ik nu beter gericht kon zoeken had ik mijn antwoord sneller. Maar misschien is het idee om het boven de actieve topics te plaatsen. Want een zoek balk staat meestal boven aan en niet ergens in het midden.
  10. Nou ik heb samen met hem zojuist gebeld. Hij wordt gewoon als ondernemer gezien. Doordat hij erg lang ziek is geweest dacht de vorige medewerker dat het om bedrijfs beëindiging. Door de mis communicatie heb ze eigenlijk langs elkaar heen gepraat. Nu heb ik hem gestuurd om toch een boekhouder te nemen en deze komt dan ook binnenkort langs. Want zonder ga ik ervan uit dat hij niet alles juist invult omdat hij het erg moeilijk vind. Waarschijnlijk komt alles wel weer goed.
  11. Ik baseer dit op een telefoon gesprek met de belastingdienst en de ondernemers tools die je moet invullen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/hulpmiddel-checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting?cid=cpc:2023_3_54&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiArrCvBhCNARIsAOkAGcVgj0k60r6ZXcfFl1QD1h2WIdaudya2ROyzUvzuqClcYmzwXA3ii7saAmzcEALw_wcB Daar kwam netto omzet van minder dan 5000 uit. Dus géén ondernemer IB. Als je nou 20000 of hoger had dan werd je wel gezien als ondernemer Doel jij op onderzoeken van de belastingdienst zelf? Wij heb zelf wel veel mogelijkheden onderzocht maar kwam daar dus niet uit. Er is niet veel informatie te vinden over een zieke ondernemer die later toch weer een start maakt. Wel veel informatie over staken van de ondernemer
  12. Ik samen met hem wel even de belastingdienst bellen. Het zo sneu voor hem zijn dat btw die hij teruggevraagd voor zijn weer kan terug betalen. Terwijl deze producten nu weer nodig hebt omzet te maken. En dat gaat ook aardig goed want zijn agenda staat bijna vol voor 2 maand Stel hij moet het terug betalen. Kan hij het dit jaar weer terug vragen? Want als hij terug moet betalen dan gok ik dat hij snel failliet zal gaan omdat dan de helft van zijn nieuwe lening gelijk weg is
  13. Afgelopen vrijdag hebben we samen de belastingdienst gebeld. Tijdens het invullen van de inkomstenbelasting kwam de vraag naar voren of we de ondernemerscheck hadden ingevuld. Nadat we deze hadden ingevuld, bleek dat hij niet als ondernemer werd beschouwd voor de inkomstenbelasting. Omdat we toen niet zeker waren, hebben we contact opgenomen met de belastingdienst. Daar hebben we het verhaal uitgelegd en de medewerker gaf aan dat we bij de vraag of hij ondernemer is voor de btw, "nee" moesten invullen en geen zaak moesten vermelden. Dus eigenlijk moesten we het formulier invullen alsof hij geen zaak heeft. Daarnaast vertelde de medewerker dat alle eerder teruggevraagde btw binnenkort moet worden teruggestort en dat hij daar een bericht over zou ontvangen. Toen we vroegen of dit klopte, gezien het feit dat mijn vriend dit jaar gewoon doorgaat met zijn zaak, antwoordde de belastingmedewerker dat hij geen ondernemer is, ondanks dat hij btw afdraagt. Volgens de medewerker heeft hij ten onrechte belasting (btw) teruggevraagd voor het jaar 2023. Maar hij heeft toch investeringen gedaan. Daarover kan je toch altijd de btw terug vragen ook al heb je geen omzet. En het auto aanschaf plus gebruik de eerste maanden. Daarna heeft de auto bijna een half jaar still gestaan en heeft hij niks daarvan teruggevraagd Ik ben gewoon een beetje in de war door de belasting medewerker hoe ik dit nou het beste moet invullen met hem. Hij heeft gewoon een boekhoud programma waar alles netjes is bijgehouden.
  14. Hallo allemaal, Ik help een bevriende ondernemer met zijn belastingaangifte, maar ik loop vast. Daarom plaats ik het hier, in overleg met hem. Voor het geval jullie denken dat ik een boekhouder ben: ik ben zelf ook ondernemer, vorig jaar begonnen, en heb hier al meerdere onderwerpen besproken en was daarbij goed geholpen. Terug naar mijn bevriende collega. We leerden elkaar beter kennen toen we samen cursussen volgden bij de kredietverstrekker, en hij heeft toevallig dezelfde naam, dus dat schepte gelijk een band. Hier is zijn verhaal: twee maanden nadat ik begon, rond de zomer, startte hij ook zijn onderneming. Hij had net zijn financiering rond en zijn ondernemingsplan was goedgekeurd. Voordat dit gebeurde, had hij zich al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en had hij al wat eigen geld in de zaak gestoken en een bedrijfsauto gekocht. Toen werd hij plotseling ernstig ziek en volgden er meerdere ziekenhuisopnames. Gelukkig kon hij zijn financiering zonder kosten terugstorten en mocht hij terugkomen wanneer hij beter was. Men vertelde hem dat zolang hij alles kon blijven betalen, zijn bedrijf gewoon kon blijven bestaan en dat hij niet hoefde uit te schrijven. Daarom heeft hij alles laten doorlopen en heeft hij de inkomsten van klanten die al een jaarabonnement hadden afgesloten, elke drie maanden netjes aangegeven bij de btw-aangifte. Hij heeft ook twee keer btw teruggevraagd over een aantal producten die hij nodig had en voor zijn bedrijfsauto. (Dit was voordat hij ziek werd). Nu blijkt dat de belastingdienst hem niet als ondernemer beschouwt omdat zijn omzet te laag is. Dus heeft hij ook geen recht op ondernemerskortingen zoals de startersaftrek. Inmiddels is hij drie maanden weer beter en heeft hij zijn ondernemingsplan herschreven en een nieuw financieringsplan bij dezelfde kredietverstrekker ingediend. Alles was snel goedgekeurd en hij heeft inmiddels de lening ook al ontvangen. Moet hij nu al het teruggevraagde btw terugstorten omdat hij volgens de belastingdienst geen ondernemer is? Hij gaat dit jaar gewoon verder met de zaak en haalt ook voldoende omzet binnen. De aangifte moet hij invullen als geen ondernemer. Dus geen bedrijf toevoegen. Daar waren we al wel uit maar zijn er nog specifieke dingen die we moeten invullen. Hij zit vooral in over de btw terug gave. Het gaat om een aanzienlijk bedrag dat als die het terug moet betalen zijn bedrijf waarschijnlijk kopje onder gaat Toevoeging: De eerste 4 maanden toen hij nog niet ziek was. Heeft hij in de eerste 3 maand zijn bedrijf helemaal start klaar gemaakt dus zonder omzet te vergaderen. De 4e maand is hij begonnen met omzet te draaien en hij heeft ook zijn lening ontvangen. Die hij naar een 2 week al terug betaalde wegens het onverwachts ziek worden
  15. Bedankt, dan komt het vast goed. En kwa onderbouwen zal ik wel een overzicht moeten sturen met de daarbij behorende nota's
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.