vvmichelle

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Vrouw

vvmichelle's trofeeën

  1. @Joost Rietveld Ik denk dat ik wel aan de inkomenseis voldoe. Ik werk gemiddeld 36 uur per week, waarvan ik er ongeveer 5 buitenshuis werk (soms ook minder). @shoptillyoudrop dat heb ik inderdaad ook gelezen. Vind het lastig om te overzien hoe ingewikkeld dat zou worden. Ik ben in ieder geval niet van plan te verhuizen binnenkort. Wat bedoel je met de btw die om de hoek komt kijken? Bedoel je op het moment dat we het huis zouden verkopen?
  2. Aha. Ja echt mobiel is dat niet te noemen nee, en we gaan inderdaad ook een fundering plaatsen. Dus dan zou ik toch sanitair moeten aanleggen voordat het door de Belastingdienst gezien kan worden als een zelfstandige werkruimte, toch?
  3. Ooh, dan wordt het een heel andere situatie, als ik het goed begrijp. Begrijp ik dan goed dat ik het tuinkantoor dan meer moet beschouwen als een 'ding' dat ik koop voor mijn onderneming, net als een bureau en computer zeg maar, dus een bedrijfsmiddel? En op die manier moet opnemen in mijn administratie? Zo ja, maakt het dan nog uit dat het hier gaat om een grote blokhut van 8,6 x 5 meter, waarvan de helft mijn kantoor wordt en de andere helft schuur/opslag? (ik wilde sowieso dus maar 50% als zakelijk aan gaan merken).
  4. Dank jullie weer voor het meedenken! Ik ga het alleen maar zakelijk gebruiken, dus inderdaad meer dan 90%. En het zit niet aard- en nagelvast, tenminste, er komt wel een fundering onder, maar omdat het een bouwpakket is (zo'n blokhut) kun je hem inderdaad weer afbreken en ergens anders opbouwen. Maar bedoel je dan Joost dat de discussie over wel of geen sanitair hier sowieso niet van toepassing is, omdat het kantoor niet in of aan de woning vast zit?
  5. Ik heb de vergunningscheck gedaan, maar vanuit de gedachte dat het een 'bijbehorend bouwwerk' is (namelijk mijn werkkamer/thuiskantoor). Maar ik heb er nog niet naar gekeken vanuit het perspectief om het als een zelfstandige werkruimte te gaan gebruiken die ik ook als zodanig opgeef bij de belastingdienst. Dat ga ik zeker nog doen.
  6. ja! zo'n hokje ergens in de tuin met karakteristiek hartje is ook natuurlijk ook nog een optie
  7. Nee, zeker niet! Ik ben gewoon aan het uitzoeken wat wel of niet nodig en juist is om te doen. Een toilet in de kantoorruimte heeft sowieso voordelen, buiten eventuele belastingvoordelen, maar het is wel weer een extra ding dat tijd en geld kost, en niet echt nodig voor mijzelf.
  8. Ha, ja, daar heb je helemaal gelijk in. Dus de conclusie is dat sanitair verplicht is om het als zelfstandige werkruimte aan te kunnen merken.
  9. Dank jullie wel! Ja, dat is wel een goed punt van het apart verhuren. Dat is natuurlijk het meest logisch met apart sanitair. Maar kan me ook wel voorstellen dat ik het aan een zzp'er zou verhuren en afspreek dat die van de wc in de hal gebruikmaakt (waar je vanuit het tuinkantoor makkelijk kunt komen zonder verder in huis te komen). Maar zo zien zij het misschien niet. En misschien dan toch ook wel een idee om een videogesprek te doen. Ik vind het zo apart dat ze het niet gewoon volledig eenduidig op hun website en in hun tool hebben gezet. Dat zou toch heel veel vragen schelen?
  10. Ik heb een eenmanszaak en een eigen koopwoning en in onze tuin ga ik een tuinkantoor bouwen (bouwpakket blokhut). Dit kantoor heeft een eigen ingang en is direct vanaf de straat bereikbaar, zonder dat je langs ons huis hoeft. Maar er is geen toilet. Nu was ik benieuwd in hoeverre ik de kosten kan aftrekken omdat ik het kantoor zakelijk ga gebruiken. Daarvoor is het belangrijk om te weten of deze ruimte als een 'zelfstandige werkruimte' kan worden aangemerkt. Met de tool van de belastingdienst stuit ik op deze uitleg van een zelfstandige ruimte : Ik lees deel 1 en deel 2 van de opsomming als of-of, maar helemaal duidelijk is het niet. Toen ben ik gaan chatten met de belastingdienst ('Goede start Belastingdienst'). Die konden mij niet echt verder helpen. De persoon die mij hielp zei eerst dat een toilet, eigen ingang én eigen energievoorziening verplicht zijn. Maar daarna linkte ze naar een uitleg over huisvesting van je onderneming, en daar stond dit: Hier staat heel duidelijk OF. Maar ik weet niet of 'bouwkundig splitsbaar' en 'zelfstandige werkruimte' inwisselbaar zijn. Daarna linkte ze naar een andere pagina over werkruimte in de woning en daar stond exact hetzelfde als in de tool (zie eerste quote). En toen wist de mevrouw het ook niet meer en stelde ze voor dat ik een videogesprek zou inplannen met de Belastingdienst met deze vraag. Ik vraag me echter af of ik daar dan verder mee kom. Het lijkt me dat toch veel meer mensen hier tegenaan lopen? Ik heb wel wat topics gelezen op dit forum, maar die gingen allemaal net over andere situaties, vandaar mijn eigen topic. Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.