• 0

Tuinkantoor zonder toilet - zelfstandige werkruimte of niet?

Ik heb een eenmanszaak en een eigen koopwoning en in onze tuin ga ik een tuinkantoor bouwen (bouwpakket blokhut). Dit kantoor heeft een eigen ingang en is direct vanaf de straat bereikbaar, zonder dat je langs ons huis hoeft. Maar er is geen toilet.

 

Nu was ik benieuwd in hoeverre ik de kosten kan aftrekken omdat ik het kantoor zakelijk ga gebruiken. Daarvoor is het belangrijk om te weten of deze ruimte als een 'zelfstandige werkruimte' kan worden aangemerkt.

 

Met de tool van de belastingdienst stuit ik op deze uitleg van een zelfstandige ruimte :

 

Quote

 

Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

  • een eigen opgang of ingang
  • andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)

De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

 

 

Ik lees deel 1 en deel 2 van de opsomming als of-of, maar helemaal duidelijk is het niet. 

Toen ben ik gaan chatten met de belastingdienst ('Goede start Belastingdienst'). Die konden mij niet echt verder helpen. De persoon die mij hielp zei eerst dat een toilet, eigen ingang én eigen energievoorziening verplicht zijn. Maar daarna linkte ze naar een uitleg over huisvesting van je onderneming, en daar stond dit:

 

Quote

Een bouwkundig splitsbaar pand is te herkennen aan een eigen in- of opgang of eigen voorzieningen, zoals een keuken en sanitair.


Hier staat heel duidelijk OF. Maar ik weet niet of 'bouwkundig splitsbaar' en 'zelfstandige werkruimte' inwisselbaar zijn.

Daarna linkte ze naar een andere pagina over werkruimte in de woning en daar stond exact hetzelfde als in de tool (zie eerste quote).

En toen wist de mevrouw het ook niet meer en stelde ze voor dat ik een videogesprek zou inplannen met de Belastingdienst met deze vraag. Ik vraag me echter af of ik daar dan verder mee kom. Het lijkt me dat toch veel meer mensen hier tegenaan lopen? Ik heb wel wat topics gelezen op dit forum, maar die gingen allemaal net over andere situaties, vandaar mijn eigen topic.

 

Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op HL 

 

1 uur terug, vvmichelle zei:

...videogesprek zou inplannen met de Belastingdienst met deze vraag. Ik vraag me echter af of ik daar dan verder mee kom...

 

Dat is afwachten, maar dat gesprek zou ik toch maar wel doen, want je kunt dan vragen naar een heel concreet antwoord op deze concrete situatie en dit misschien laten vastleggen en toesturen.

 

Over ervaring: Ik heb zelf ooit een pand fiscaal laten splitsen tussen privé en zakelijk, en toen ging het inderdaad om bouwkundig te scheiden ruimtes, maar dit heeft ook met gebruik en dus bouwbesluit (o.a. brandveiligheid) te maken. Bij jouw tuinhuis is het bouwkundig al gesplitst, dus lijkt het mij nu om het concrete gebruik te gaan...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel! 

 

Ja, dat is wel een goed punt van het apart verhuren. Dat is natuurlijk het meest logisch met apart sanitair. Maar kan me ook wel voorstellen dat ik het aan een zzp'er zou verhuren en afspreek dat die van de wc in de hal gebruikmaakt (waar je vanuit het tuinkantoor makkelijk kunt komen zonder verder in huis te komen). Maar zo zien zij het misschien niet. 

 

En misschien dan toch ook wel een idee om een videogesprek te doen. Ik vind het zo apart dat ze het niet gewoon volledig eenduidig op hun website en in hun tool hebben gezet. Dat zou toch heel veel vragen schelen?

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, vvmichelle zei:

Ik vind het zo apart dat ze het niet gewoon volledig eenduidig op hun website en in hun tool hebben gezet. Dat zou toch heel veel vragen schelen?

 

Ik denk dat ik het iets duidelijker moet aangeven: een tuinhuis is fiscaal niet automatisch als kantoor aan te merken, want om het als zodanig aan te kunnen merken, moet het voldoen aan bepaalde eisen die het voor dat specifieke gebruik geschikt maken.

 

Wellicht moet er ook nog een vergunning worden aangevraagd?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, vvmichelle zei:

Dus de conclusie is dat sanitair verplicht is om het als zelfstandige werkruimte aan te kunnen merken. 

Correct, maar ... de wetgeving voorziet niet in eisen waaraan dat eigen sanitair moet voldoen. Een chemisch toilet in een afgeschermd gedeelte van de werkruimte zou dus voldoende moeten zijn.

Verder  ... een toilet met een afvoerbuis naar de riolering van de woning is toch ook niet zo moeilijk te realiseren. Idem dito met de waterleiding, die er vaak al ligt om de tuin te besproeien.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Cosara zei:

Verder  ... een toilet met een afvoerbuis naar de riolering van de woning is toch ook niet zo moeilijk te realiseren. Idem dito met de waterleiding, die er vaak al ligt om de tuin te besproeien.

 

 

Nee, zeker niet! Ik ben gewoon aan het uitzoeken wat wel of niet nodig en juist is om te doen. Een toilet in de kantoorruimte heeft sowieso voordelen, buiten eventuele belastingvoordelen, maar het is wel weer een extra ding dat tijd en geld kost, en niet echt nodig voor mijzelf.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, vvmichelle zei:

Een toilet in de kantoorruimte heeft sowieso voordelen, buiten eventuele belastingvoordelen, maar het is wel weer een extra ding dat tijd en geld kost, en niet echt nodig voor mijzelf.

Het gaat er niet om of het voor jezelf nodig is ... want daarvoor loop je je huis binnen en gaat daar naar het toilet ... maar dat zal niet zo zijn als de de werkruimte aan derden verhuurt. Een soort van gelijkheidsbeginsel dus ...

 

Zo duur en ingewikkeld hoeft het niet te zijn ... en de kosten zijn bovendien zakelijk aftrekbaar ... plus alle kosten die een zelfstandige werkruimte met zich meebrengt.

 

Mannen hebben het makkelijker ... die hebben alleen een boom nodig.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, vvmichelle zei:

Ik ben gewoon aan het uitzoeken wat wel of niet nodig en juist is om te doen.

 

Heb je DIT al uitgezocht?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de vergunningscheck gedaan, maar vanuit de gedachte dat het een 'bijbehorend bouwwerk' is (namelijk mijn werkkamer/thuiskantoor). Maar ik heb er nog niet naar gekeken vanuit het perspectief om het als een zelfstandige werkruimte te gaan gebruiken die ik ook als zodanig opgeef bij de belastingdienst. Dat ga ik zeker nog doen. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Cosara zei:

Het gaat er niet om of het voor jezelf nodig is ... want daarvoor loop je je huis binnen en gaat daar naar het toilet ... maar dat zal niet zo zijn als de de werkruimte aan derden verhuurt. Een soort van gelijkheidsbeginsel dus ...

 

Zo duur en ingewikkeld hoeft het niet te zijn ... en de kosten zijn bovendien zakelijk aftrekbaar ... plus alle kosten die een zelfstandige werkruimte met zich meebrengt.

 

Mannen hebben het makkelijker ... die hebben alleen een boom nodig.


Als je hier even bij stilstaat en erover nadenkt dan kun je toch alleen maar concluderen dat dit echt falend beleid is. Die WC heeft de ondernemer niet nodig en daar heeft de belastingdienst, de overheid of de burger helemaal niks aan. Het opmerkelijke is ook dat we er allemaal over meepraten alsof het de normaalste zaak is om een WC in je eigen tuin te moeten bouwen, zodat geaccepteerd wordt dat de rest als zakelijk kan worden beschouwd. Doorgeslagen…

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de discussie over het toilet, maar de spelregels omtrent de werkruimte aan huis zijn bedoeld voor niet zelfstandige werkruimte in of aan de woning vast!

 

Michelle heeft een mobiel kantoortje. Het zit niet aard en nagel vast in de grond en niet aan het huis. Je kunt het bij wijze van spreken in de speeltuin aan de overkant zetten en er dan in gaan werken. 

 

Dan speelt alleen nog maar de vraag of het kantoortje voor meer dan 90% zakelijk gebruikt wordt. Lijkt mij wel, dus dan mag het bedrag van de aankoop op de balans en kan er op afgeschreven worden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank jullie weer voor het meedenken! Ik ga het alleen maar zakelijk gebruiken, dus inderdaad meer dan 90%. En het zit niet aard- en nagelvast, tenminste, er komt wel een fundering onder, maar omdat het een bouwpakket is (zo'n blokhut) kun je hem inderdaad weer afbreken en ergens anders opbouwen. 

 

Maar bedoel je dan Joost dat de discussie over wel of geen sanitair hier sowieso niet van toepassing is, omdat het kantoor niet in of aan de woning vast zit?

aangepast door vvmichelle
Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Signature zei:

Die WC heeft de ondernemer niet nodig en daar heeft de belastingdienst, de overheid of de burger helemaal niks aan.

Daarom gaat het hier ook niet op. De criteria voor eigen opgang en sanitair zijn vooral bedoeld om te zorgen dat niet iedereen de kosten van een slaapkamer gaat opvoeren als werkruimte

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ooh, dan wordt het een heel andere situatie, als ik het goed begrijp. Begrijp ik dan goed dat ik het tuinkantoor dan meer moet beschouwen als een 'ding' dat ik koop voor mijn onderneming, net als een bureau en computer zeg maar, dus een bedrijfsmiddel? En op die manier moet opnemen in mijn administratie?

 

Zo ja, maakt het dan nog uit dat het hier gaat om een grote blokhut van 8,6 x 5 meter, waarvan de helft mijn kantoor wordt en de andere helft schuur/opslag? (ik wilde sowieso dus maar 50% als zakelijk aan gaan merken).

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er in eerste instantie om dat het bouwwerk mobiel is. Een blokhut van 43m2 zal waarschijnlijk wel fundering nodig hebben en dan kom je wel weer bij de werkruimte met sanitair uit qua fiscale kwalificatie. Daar hoort bovendien nog een inkomenscriterium bij.

 

De fiscus heeft hier een hulpmiddel voor.

 

Alleen als het echt mobiel is, kun je de discussie over sanitair vergeten

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, vvmichelle zei:

Zo ja, maakt het dan nog uit dat het hier gaat om een grote blokhut van 8,6 x 5 meter, waarvan de helft mijn kantoor wordt en de andere helft schuur/opslag? (ik wilde sowieso dus maar 50% als zakelijk aan gaan merken).

En hier gaat het dan weer om een deel van je woning (wel een soort apart deel). Dan lijkt me dat weer hetzelfde te zijn als een kamertje in je woning (maar ik ben geen expert).

 

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, vvmichelle zei:

en we gaan inderdaad ook een fundering plaatsen. Dus dan zou ik toch sanitair moeten aanleggen voordat het door de Belastingdienst gezien kan worden als een zelfstandige werkruimte, toch

Klopt, want via de fundering is het aard- en nagelvast verbonden aan de grond en dus hier het onlosmakelijk bij de woning.

 

Voordat je sanitair gaat plaatsen, weet ook dat de ruimte pas fiscaal aftrek oplevert als de inkomsten ook voldoen aan de eisen. Zie mijn link van het vorige bericht

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Iets anders waar je misschien niet bij stil hebt gestaan (en volgens mij ook niemand aangekaart heeft):

 

Stel dat je dit zo zou doen (zodat het een gedeelte wordt dat je zakelijk kan bestempelen) en je later een keer je woning wil gaan verkopen. Uiteraard dan inclusief dat nieuwe gedeelte (de werkruimte).

 

Dan is een gedeelte van de verkochte woning helemaal geen 'eigen woning', maar een zakelijk dingentje. Waarover de verkoop (winst of verlies) tot het bedrijfsresultaat gerekend moet worden.

 

Uitermate ingewikkeld, lijkt mij. Want de verkoop moet gesplitst worden in een zakelijk gedeelte en een privégedeelte.

En misschien komt ook het onderwerp BTW om de hoek kijken voor het zakelijke gedeelte, het een en ander afhankelijk wat je allemaal als voorbelasting hebt teruggevraagd (en wanneer dat dan precies was).

 

Is het werkelijk een handige oplossing dit...(?) 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.