Ga naar inhoud

Rik ·

Legend
  • Aantal berichten

    876
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Rik · won de laatste dag op 3 december 2018

Rik · had de meest gelikete inhoud!

Karma

28

Registratie

  • Hoe heb je ons gevonden:
    maak een keuze
  • Jij bent:
    maak een keuze
  • Tot welke leeftijdsgroep behoor je?
    46-50
  • Je bent voornamelijk geïnteresseerd in:
    ondernemen algemeen
  1. Volgens mij is het al aangegeven maar een "winstaandeel" bestaat niet bij een eenmanszaak. Wat natuurlijk wel een mogelijkheid is, is om later (of nu) een VOF op te richten waarbij dan het een en ander geregeld zou kunnen worden. Misschien dat je daarover nu dan al wat op papier kunt zetten. Maar over "winstaandeel" kun je het dus niet hebben. Het later oprichten van een VOF komt volgens mij ook met de nodige problemen. Omdat er nu werk verricht wordt die je later wilt belonen. Daar wordt nu dus niets over afgedragen. Je kunt dan achteraf niet in één keer een bedrag toekennen aan dat werk.
  2. YES, dat is een lekkere optie voor op de mobiel Thanks.
  3. Hier meegemaakt (ergens in 1999) dat een werknemer een afstandsverklaring kon tekenen. Voor de rest ging het dan wel door. Maar goed, misschien zijn de tijden veranderd en wordt dit door de verzekeraars niet meer toegestaan. NN kwam 15 jaar later ook prompt met de mededeling dat ze gewoon stopte met het 'product'. Overstappen was alleen mogelijk via een dure pensioenadviseur.
  4. Alleen het bestuur en de raad van commissarissen zijn bevoegd om een vergadering bijeen te roepen. Tenzij anders bepaald in de statuten. Tevens denk ik niet dat je zomaar toegang krijgt tot de administratie. Er zou dus eenmaal per jaar een AVA (algemene vergadering van aandeelhouders) waar de bestuurders verantwoording afleggen over het gevoerde beleid en om de jaarrekening ter goedkeuring aan te bieden. Maar ik begrijp dat dit allemaal niet gedaan is dus dat er redelijk coulant (onofficieel) onderling omgegaan wordt. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe je 25% aandeelhouder kunt zijn en nooit dit soort contact hebt gehad. Sowieso lijkt jaarlijks (of zelfs meerdere keren per jaar) een 'kopje-koffie sessie' toch wel het minste wat er zou moeten zijn om dingen te bespreken. Maar ben dus voorzichtig met dingen te 'eisen'.
  5. Ik dacht dat de notaris deze altijd bij hield op het moment dat er wijzigingen waren (want dat gaat doorgaans ook via de notaris). Maar goed... er kan bij de afspraak met de notaris gezegd worden dat ze dat ding niet hebben kunnen vinden. Daarnaast neem ik aan dat je zelf aktes en overeenkomsten met betrekking tot die 25% hebt liggen. Dat het online niet te raadplegen valt is niet zo raar. Het is ook niet openbaar. Als dit wel openbaar gaat worden denk ik dat er heel veel mensen hierop tegen zullen zijn. De verificatie die je dus hebt is het aandeelhoudersregister en je aktes/overeenkomsten. Heb je verder nooit een uitnodiging gehad voor een aandeelhoudersvergadering? Officieel zou die eenmaal per jaar gehouden moeten worden. Maar vaak wordt dat gewoon 'overgeslagen' en worden er gewoon 'dummy' notulen opgemaakt. Verder hoeven deze ook niet getekend te worden door alle aandeelhouders. Volgens mij alleen door de voorzitter en de notulist. Zie ook
  6. Welkom op HL. Deze participatie zou in het aandelenregister moeten staan. Deze is niet openbaar beschikbaar maar zou wel in te zien moeten zijn door de aandeelhouders. Je kunt dit informeren bij de bestuurder(s) van de BV zelf. Ze zijn wel al jaren bezig met wetsvoorstellen voor een centraal aandeelhoudersregister maar zover ik weet is die er nog niet. https://www.marxman.nl/nl/het-nieuw-centraal-aandeelhoudersregister/
  7. Rik  ·

    privé auto zakelijk gebruiken

    Ja, als de TOTALE btw van alle gereden kilometers (inclusief privé) onder de 1,5% cataloguswaarde valt dan heeft het aftrekken van de btw geen zin (of kan zelfs nadelig uitpakken).
  8. Rik  ·

    privé auto zakelijk gebruiken

    Sorry voor de onduidelijkheid. In geval van de 1,5% bijtelling mag je wel ALLE BTW aftrekken. Ook voor de privé gereden kilometers. Die 1,5% is dan compensatiebetaling voor de privé gereden kilometers. Zie ook https://www.zzpadministratiebureau.nl/nieuws/prive-auto-zakelijk-gebruiken (Het niet meerekenen van de woon/werk bij btw-aftrek is alleen in geval van een sluitende administratie en zonder 1,5% bijtelling.)
  9. Rik  ·

    privé auto zakelijk gebruiken

    Dat is inderdaad EN/EN. Je moet er echter wel rekening mee houden dat je de woon/werk kilometers WEL mag declareren tegen €0,19 maar bij het berekenen van het zakelijk deel/kilometers van de aftrek van BTW mag je die woon/werk kilometers NIET meerekenen als zakelijk.
  10. Dat kun je bij de ING ook niet 'zelf' doen. Dat moet via de KvK. Als je tweede handelsnaam daar wel geregistreerd staat zou je de bank kunnen verzoeken om de handelsnamen te updaten in hun systeem. Het kan natuurlijk ook dat de Rabobank geen mogelijkheid biedt voor meerdere handelsnamen. Ze hebben het daar zelf over 'handelsnaam' en niet 'handelsnamen'. Maar informeer het daar zelf eens. Lijkt me toch wel iets wat ze aan zouden kunnen passen als er genoeg bedrijven zijn die dit willen. Anders lijkt de Rabobank me niet echt een bank voor een bedrijf met meerdere handelsnamen. https://www.rabobank.nl/bedrijven/betalen/service/betalen-en-ontvangen/zakelijk-iban-vinden-en-iban-naam-check/
  11. Rik  ·

    Zakelijke Lease tweedehands bus

    Ja, als je die €3.000 extra 'zonde' vindt wel €600 op €25.000 is 2,4% Even ruwweg gezien zul je hem ook in 5 jaar afbetalen. Dus dan zit je tussen €25.000 tot €0 financiering over die 5 jaar. Gemiddeld is die €600 dan dus 5% o.i.d. Dat kan wel ongeveer kloppen. Geld lenen kost geld 💰 Zeker als je met je cashflow berekeningen over een paar maanden weer goed positief uitkomt zou ik hem gewoon cash betalen (ervan uitgaande dat je dit jaar niet nog meer grote investeringen moet doen). Eind dit jaar heb je dan weer €25.000 over en geen financiering op de auto. Voelt wel zo fijn en je hebt daarna een buffertje die je lekker uit kunt bouwen. (Maar dat is natuurlijk mijn mening)
  12. Rik  ·

    Zakelijke Lease tweedehands bus

    Je hebt die €25.000 dus wel gewoon op de plank liggen. Dan hou je dus wel degelijk iets over. En dan zou je daar dit jaar ook weer overhouden waardoor je aan het einde van het jaar je rekenigen wel weer tijdig kunt betalen. Ook als je die auto nu cash koopt. Dat betekend dus hooguit een half jaartje wat 'rekken'. Bij mij is het zo als klanten eerlijk zijn over moeilijkheden met betalen ik daar geen probleem van maak. Zolang de communicatielijntjes maar open blijven. Maar misschien is dat niet bij iedereen zo.
  13. Rik  ·

    Zakelijke Lease tweedehands bus

    Wat is de aanschafwaarde van die auto? €3.000 voor 5 jaar is €600 per jaar. Lijkt mij toch geen gekke rente (afhankelijk van het aankoopbedrag). B.v. €10.000 tegen 6% (even grofweg gepakt natuurlijk) Ja, je wilt leasen en dat kost natuurlijk geld. Heb je dat geld ook echt in je onderneming nodig zoals je accountant aangeeft?
  14. Ik neem aan dat het om €45.000 gaat totaal. Daar zijn jullie alledrie aanspakelijk voor. Maar als hij doorgaat met de winkel (onder eigen emz), dan zal de verhuurder toch niet bij jullie aankloppen (omdat hij ook gewoon de huur blijft betalen)? Zaak is natuurlijk dat het allemaal netjes afgesloten wordt en je hebt natuurlijk kans, dat als hij niet meewerkt, dat hij gewoon blijft zitten zonder de huur te betalen. Het lijkt mij wel verstandig dat je hier wat bijstand voor zoekt bij een persoon die verstand heeft met opheffen van VOF's. Aan het verhaal te horen zou je wel afscheid moeten nemen van de VOF want dit komt natuurlijk nooit goed (of je moet nog voor bemiddeling willen gaan). Een afrekening opmaken (waarbij hij e.v. door zou kunnen gaan met winkel onder zijn eigen emz en huurbetalingen) en hem daarover een voorstel doen.
  15. Aangezien je jezelf tegenwoordig redelijk goed moet identificeren als privépersoon bij de bank, kan die natuurlijk ook de getrouwde naam doorgeven (staat achter op het identiteitsbewijs). De tenaamstelling is vaak ook gewoon Mevr. Voorletters Getrouwdenaam-Meisjesnaam. Dus die naam zouden ze best door kunnen geven. ING gaf vorig jaar ook aan dat deze vraag en wens wel vaker voorkwam maar dat ze er op dat moment niets mee konden doen. Maar misschien is dat inmiddels gewijzigd. Dus de identificatie bij de bank zelf lijkt mij een redelijk betrouwbare informatiebron. Aanvulling: Ik zie inmiddels dat bij de desbetreffende persoon de volledige naam (Getrouwdenaam-Meisjesnaam) bij de naamcheck staat (hoewel zonder voorletters). Dus schijnbaar hebben ze dit sinds eind vorig jaar opgelost

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké