Ga naar inhoud

Rik ·

Legend
  • Aantal berichten

    820
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Rik · won de laatste dag op 3 december

Rik · had de meest gelikete inhoud!

Karma

25

Registratie

  • Hoe heb je ons gevonden:
    maak een keuze
  • Jij bent:
    maak een keuze
  • Tot welke leeftijdsgroep behoor je?
    46-50
  • Je bent voornamelijk geïnteresseerd in:
    ondernemen algemeen

Recente bezoekers van dit profiel

Het recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Rik  ·

    Koppelen Excel aan website

    Afhankelijk van de locatie waar je ze opslaat kunnen deze bestanden automatisch geupload worden naar de plaats van verwerking (ik neem aan dat je website ergens anders online staat en je niet met een eigen lokale webserver werkt). Via een scriptje of synchronisatie-programma kunnen die .xlsx bestanden dus (automatisch) ergens neergezet worden waar de webbouwer erbij kan. Die kan dan de keuze hebben om de inhoud eerst te verwerken in een 'eigen' formaat (database o.i.d.) of de .xlsx direct uitlezen wanneer iemand inlogt en de website bekijkt. Dat zal ook een beetje afhankelijk zijn van de snelheid van het inlezen van dat xlsx-bestand. Dus als je voorkeur is om zelf lokaal met die Excel-bestanden te blijven werken, dan zal dat een van de specificaties moeten zijn die je met de bouwer bespreekt. Ook is het mogelijk om lokaal reeds een pre-verwerkings-process te laten lopen. Zo zouden de .xlsx bestanden lokaal verwerkt kunnen worden via een script (met als resultaat een save-as naar html o.i.d.) waarbij de benodigde informatie daarna geupload wordt. Met scripting is heel erg veel te doen. Maar het is allemaal een kwestie van smaak en voorkeur van de webbouwer.
  2. Rik  ·

    Koppelen Excel aan website

    Hoezo inloggen en uploaden? Dat is maar hoe de infrastructuur eruit ziet. Met een eigen computer (lokaal op de zaak) of een raspberry pi'tje die de Excel bestanden lokaal host, kun je die gewoon lokaal uitlezen en alles verwerken om op een webpagina te laten zien (en dat kan lokaal of remote gehost worden). Er is helemaal niet gesproken dat de server die de website host ook daadwerkelijk op een andere locatie staat. En zelfs als dat het geval is kun je met automatisch synchronisatie nog heel veel dingen doen. Nee, Opslaan van de .xlsx is het enige dat handmatig zou hoeven te gebeuren zolang de rest maar geautomatiseerd wordt. Alleen al die kennis om dit voor elkaar te krijgen moet wel aanwezig zijn of ingehuurd worden.
  3. Rik  ·

    Koppelen Excel aan website

    Nadat het bestand weer opgeslagen is staat dat veldje gewoon in het .xlsx bestand. Deze kan daarna gewoon direct uitgelezen worden door een website. Daar heb je dan geen macros voor nodig.
  4. Rik  ·

    Koppelen Excel aan website

    Waarom zou je met macros moeten gaan werken? In PHP kun je gewoon een .xlsx bestand direct uitlezen. Alleen moet er wel bekeken worden of je die .xlsx niet zelf op dat moment open hebt in Excel en of je met heel veel gebruikers tegelijk niet teveel vraagt van de server. Maar het is zeker niet 'onmogelijk'. Afhankelijk van een aantal dingen kan het echter wel handiger zijn om deze dingen op te nemen in een database en zoals je al aangeeft te werken met een webinterface.
  5. Rik  ·

    Koppelen Excel aan website

    Ja, dat is mogelijk. Er kan een website geschreven worden in bijvoorbeeld PHP (of andere taal) en die kan de .xlsx bestanden uitlezen. Zie bijvoorbeeld https://github.com/gneustaetter/XLSXReader Hoe het een en ander daadwerkelijk geïmplementeerd zal worden hangt af van de programmeur in overleg met degene die de specificaties opstelt. Wel is het de vraag of dat voor honderden klanten de meest efficiënte oplossing is. Veel zal afhangen van hoeveel klanten tegelijk in zullen loggen en hoe zwaar je server zal zijn die dit allemaal moet doen.
  6. Rik  ·

    Vraag over factuurnummering

    Volgens mij is opeenvolgend iets anders dan opvolgend. https://nl.wiktionary.org/wiki/opeenvolgend Dus JaarMaandDagVolgnummer is naar mijn mening geen geschikte nummering omdat deze grote tussenruimten heeft tussen de nummers.
  7. Rik  ·

    Uittreding vennoot op de balans

    Dan kun je bijvoorbeeld in dit topic kijken. Je moet alleen bepalen of de goodwill een waardering is voor toekomstige winsten of dat het een noodzakelijk goed is om van de vennoot "af te komen" en om verliezen te beperken. Wanneer deze n.l. noodzakelijk is, dan kun je de goodwill onder bepaalde regels direct ten laste van de winst brengen. Anders moet je hem op de balans zetten en daar jaarlijk op afschrijven.
  8. Rik  ·

    Uittreding vennoot op de balans

    Misschien ligt het aan mij maar wat is 0nummer? Is die 10k een extra lening? Die moet je dan toch nog gewoon terugbetalen? Ik lees dus dat die 10k los staat van de 5k die uitgekeerd gaat worden. Voor inleg+winst is het vrij duidelijk. Die kun je gewoon normaal afwerken. Als de goodwill voor de toekomst is (en niet om hem uit te kopen omdat het bedrijf anders verlies draait) dan zou je die goodwill op de balans kunnen boeken en jaarlijks afschrijven (10 jaar). Al met al denk ik dat dit geen doe het zelf werk is. Wordt je bijgestaan door een fiscalist die hier het een en ander nakijkt en op papier zet?
  9. Rik  ·

    Uittreding vennoot op de balans

    "links op de balans"? Wat betekent dat? Zonder te weten uit welke bestanddelen die 5k bestaat kunnen wij helemaal geen boekingen voorstellen. Als er in die 5k ook goodwill zit, dan moet je dus ook weten wat je daar mee moet doen. Als goodwill op de balans of direct als kosten (is er een band met de toekomst of is het om verliezen te voorkomen, de manier kan dus van verschillende dingen afhankelijk zijn). Ga je alleen verder of had je nog een andere (3e) vennoot?
  10. Op https://en.delphipraxis.net/ hebben ze op de mobiele view onder de drie streepjes > Account de optie "Mark site as read". Kunnen we die hier ook krijgen want ik zie nog steeds nergens een optie om alle topics als gelezen aan te merken in de mobiele view?
  11. Rik  ·

    fout in factuurnummering

    Dat zou je dan eigenlijk met een creditnota op moeten lossen. Ze hebben de factuur eigenlijk al gehad dus daarna zou je niets meer mogen wijzigen. Ik zou voor dit probleem toch even kijken hoe je dat in de toekomst op gaat lossen. Als het om de laatste factuur(nummer) gaat dan kun je die wel weer hergebruiken maar facturen ertussenuit halen moet je gewoon niet doen. Gewoon een blanco (of factuurpapier-) pagina per factuur maken en daar opzetten: Factuurnummer 1234 ontbreekt. Zie toelichting achterin d.d. 05-12-2018. En dan een toelichting: Toelichting ontbrekende facturen 2018. d.d. 05-12-2018 Bij controle is gebleken dat de volgende facturen ontbreken in de administratie. De reden is etc. etc. en dan de opsomming van de facturen. (als het een bekende reden is eventueel met vermelding hoe je dit in de toekomst oplost) Op die manier heb je het in ieder geval gedocumenteerd. Wat je als reden gebruikt weet ik even niet. Je kunt er natuurlijk gewoon eerlijk over zijn dat je facturen samengevoegd hebt maar dan moet je er ook echt voor zorgen dat dit in de toekomst niet meer voor gaat komen. Je kunt natuurlijk ook een andere smoes verzinnen maar over het algemeen denk ik dat eerlijkheid hier het langste werkt. Je dacht gewoon dat ontbrekende facturen geen probleem gaven. Wellicht kan het voor de toekomst een oplossing zijn om altijd extra van te voren te vragen hoe er gefactureerd kan worden (alles naar 1 adres of aparte facturen). Achteraf vragen om van 2 facturen 1 factuur te maken brengt alleen maar problemen met zich mee (zeker voor jou). Waarom zou het ontvangende bedrijf beide facturen niet individueel in kunnen boeken... Je kunt natuurlijk wel de tenaamstelling van een of beide facturen achteraf nog veranderen. Dat brengt minder problemen met zich mee dan het laten vervallen van een factuur. Dat is natuurlijk ook een grijs gebied maar is achteraf niet meer te zien in jouw administratie.
  12. Rik  ·

    fout in factuurnummering

    Ja, dat is erg. Want de belastingdienst (en jij) weten nu niet wat er eventueel op die facturen gestaan hebben. Jij zegt dat ze ontbreken maar hoe kan iemand dat zien??? Heb je overigens ook een reden waarom deze nummers kunnen ontbreken? Zo ja, dan zou ik adviseren dit goed te documenteren. Maak per ontbrekende factuur een blanco pagina en schrijf hier het factuurnummer op met een verwijzing naar een toelichting. Schrijf dan die toelichting hoe het voor kan komen dat deze nummers ontbraken (met weer een terugverwijzing naar die nummers). Zolang je dit goed documenteert en zolang dit eenmalig is denk ik dat je er bij een controle wel mee weg kunt komen (hoewel ik geen expert ben op dat gebied). Ga niet lopen klungelen door het nummer opnieuw te gebruiken voor facturen in december want dan maak je er helemaal een potje van. Het beste is dit dus goed te documenteren en zorgen dat dit niet meer voorkomt. En welkom op het ondernemersforum Higherlevel
  13. Dat hoeft natuurlijk niet. Het kan ook gewoon zijn dat hij achteraf door iemand op zijn rechten gewezen is. Met die redenering kun je ook zeggen dat jij van tevoren had kunnen weten dat hij er gewoon recht op had: Het werk had dus niet aangenomen mogen worden voor die prijs of je had zelf het verlies moeten nemen (wat nu dus alsnog gebeurd).
  14. Is er ook onderzocht of het niet handiger is dat je met een activa/passiva overname alles (inclusief handelsman) uit de bv overneemt naar een eenmanszaak en daarna de bv opheft?
  15. Ik had begrepen (en gelezen) dat in dit geval moment van facturatie van belang is. Dus factureren in 2018 aan ondernemers is gewoon tegen 6%. Ook als de dienst in 2019 geleverd wordt. https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/btw/factuur_in_2018__betaling_in_2019__6__btw_/NLTATAAR_EU25070801/related https://www.cbm.nl/nieuws/besparen-op-btw-door-factuur-voor-1-januari-2019-uit-te-reiken-of-te-betalen/ Dus het probleem van splitsen en nafactureren is alleen aan particulieren (die de factuur krijgen in 2018 en betalen in 2019). Edit: Aanvullende bron die wel te lezen is: https://civra.nl/archieven/nieuws/wijziging-lage-btw-tarief-vooruit-factureren-in-2018-6-of-9-btw

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké