Jump to content

Nicky123

Junior
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    Financiën / administ
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Dat begrijp ik, dat geldt voor de inkomstenbelasting. En het voordeel van btw-aftrek dan, zoals op tanken en onderhoud, zou dat dan niet alsnog kunnen zorgen voor een fiscaal voordeel als de auto op de zaak staat?
  2. Bedankt voor de reacties. Het idee was dat mijn man mij dit kapitaal (zakelijk) kon lenen en dat het dan misschien ergens voordeliger zou zijn dan gewoon op de (gezamenlijke) privérekening overmaken vanuit zijn eenmanszaak en van daaruit gebruiken voor de financiering van mijn eenmanszaak. De studie is overigens zeer specifiek gericht op mijn (toekomstig) vakgebied. Ward bedankt voor de link.
  3. Ik ben bezig met het opstarten van een eenmanszaak. - Ik heb een startkapitaal van ongeveer 15K nodig voor met name studiekosten - Mijn man runt al jaren zijn eigen eenmanszaak (winst uit onderneming) - We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. - Er is voldoende geld vanuit de eenmanszaak van mijn man beschikbaar. - Ik zou dit jaar nog het urencriterium (1225) kunnen halen, mijn inkomsten zullen waarschijnlijk gezien worden als winst uit onderneming. Mijn vraag: Is er een fiscaal aantrekkelijke manier om vanuit de eenmanszaak van mijn man te investeren in mijn toekomstige onderneming? Alvast bedankt voor jullie reacties.
  4. Er komt geen eind aan :-\ En hier nam ik de afschrijving niet mee in de totale kosten berekening, dat moet toch wel?
  5. Okay princerachid, Ik geloof dat ik nu een duidelijk beeld heb van hoe de belastingdienst het waarschijnlijk bedoeld heeft ;) Ben uiteraard wel blij dat die btw op afschrijving er niet nog eens bijkwam. Ik ben geen boekhouder (dat moge ondertussen duidelijk zijn :-[) maar ik krijg wel de indruk dat de belastingregelgeving af en toe nogal een schemergebied is. De belastingwet is volgens mij op sommige onderwerpen op verschillende manieren te interpreteren. Dat vind ik als leek behoorlijk apart te noemen. Misschien moeten ze het bij de BD maar eens makkelijker maken, dan wordt het misschien ook nog eens leuker om de boekhouding te doen als de mussen buiten van het dak vallen. Ook voor de motor een forfait aanhouden van 2,7% van de cataloguswaarde als je je km's niet registreert zou mij een lagere correctie opleveren en dus leuker zijn ;D. Ik ga die km's over 2014 achterhalen en voortaan bijhouden maar ik had begrepen dat dat niet zo precies hoefde omdat de bewijslast bij de BD ligt. Ben ondertussen wel van mening dat het prettiger is voor jezelf als je precies weet hoe het zit met die verhouding privé/zakelijk. Voor nu iedereen nogmaals hartelijk dank, ik ga mijn aangifte 2014 maar eens indienen :)
  6. En miste ik hier dan de BTW op de afschrijving?
  7. Mis ik hier nu weer die correctie op de aanschaf BTW?
  8. Dank voor de snelle reactie prinsrachid. Ik houd geen km's bij. Dus na 5 jaar verandert 2,7% in 1,5% en that's it. Ik ben trouwens erg blij met dit forum. Heb ook een aantal keer de belastingtelefoon gebeld maar krijg daar niet de indruk dat er mensen werken die weten hoe het zit (wat het onderwerp ook is). Maar misschien heb ik gewoon slechte ervaringen. Ik kreeg steeds het gevoel dat ik een student aan de lijn had die zelf nog zat te bladeren in de regelgeving maar praktisch weinig hulp kon bieden.
  9. @ Brood, Bedankt voor je moeite om deze lastige materie duidelijk te maken aan de hand van formules. Dat vind ik erg prettig rekenen. Even over de auto. Moet ik bij de berekening van correctie privégebruik BTW (december) van de auto naast het gebruik maken van het forfait (2,7% van de catalogus waarde) ook nog rekening houden met die herzieningsperiode voor de BTW op de aanschafprijs, waarbij ik 5 jaar lang steeds 1/5 deel van de teruggevorderde BTW moet corrigeren naar rato? Of is alleen de 2,7% voldoende als correctie? Sorry als dit een domme vraag is, ik doe alle moeite om door de bomen het bos te blijven zien :-\
  10. @ prinsrachid, Bedankt weer voor je uitgebreide reactie. Ik was net met een bericht bezig om je te vragen of je in je eerste berekening niet was vergeten de correctie privégebruik op de aanschafwaarde mee te nemen ;). Na wat gegoogle werd me dat opeens duidelijk. Met de auto reken ik gewoon 2,7% van de cataloguswaarde dus die 21% van die 20% aanschafwaarde was voor mij weer nieuw. Ik zag eerder het belang niet in van die enkele keren dat ik tijdens werkuren naar andere locaties ben gereden om daar te vergaderen. Nu begrijp ik dat die paar honderd km, misschien op 5% (250 km)of zelfs 10% (500 km) op puur zakelijke kms neer komt en dat dat toch wel gunstig is om zeker in aanmerking te komen voor die btw aftrek. Ervan uitgaande dat ik toch 5% zakelijke kms gereden heb. Dan speel ik wat correctie privégebruik op de aanschafwaarde betreft na 5 jaar nagenoeg quite inderdaad. Maar daarna en daarnaast geniet ik van 5% btw voordeel op de kosten. Ook vind ik het persoonlijk prettiger om de bonnetjes van de gemaakte kosten voor de motor zowel voor de IB als voor de BTW te verwerken en later te corrigeren, ook al gaat het dan maar om enkele procenten voordeel. Ik was al niet van plan om deze motor binnen 5 jaar of vlak daarna te vervangen voor een nieuwer model en nu zeker niet meer ;). Peter jij ook bedankt voor je reactie, ik moet dat morgen nog maar eens goed doorlezen want ondertussen heb ik ook hoofdpijn van dit dossier ::) en kan ik niet meer zo goed nadenken. Fijne avond nog.
  11. Ok heb even wat anders gedaan. Hoe zou die verhouding privé / zakelijk moeten liggen om in aanmerking te komen voor aftrek van voorbelasting? Is er een drempel o.i.d.?
  12. O shit het is echt te warm. Sorry Peter en prinserachid, ik lees gewoon niet goed genoeg! BTW voorbelasting hadden we het over en niet over IB. Pffff, dus alsnog gewoon suppletie indienen. Ik ga even afkoelen en later met een fris hoofd verder met de boekhouding. Lijkt me verstandig. Voor nu allemaal hartstikke bedankt dat jullie wel het hoofd koel hielden ;D en sorry voor mijn wazige reactie(s).
  13. Okee, wow interessant. Nou die km heb ik niet exact uitgewerkt, zou ik wel kunnen achterhalen met mijn agenda en benzine bonnetjes. Maar ga er maar vanuit dat ik 1000 km privé ritten reed en 4000 km woon- werkverkeer. Zelden (op de motor) overdag een zakelijke rit gemaakt. Maar voor de IB is woon- werkverkeer, gereden met een motor, zakelijk verkeer ... toch? Dus zo bekeken rijd ik alsnog 20% privé en de rest is zakelijk (voor de IB). Daarnaast denk ik, mijn auto van de zaak gebruik ik toch ook nagenoeg alleen maar (fiscaal gezien) privé, aangezien het woon- werkverkeer voor auto's altijd als privé wordt gezien. Ik hou daar al jaren geen km registratie van bij. Het is dat ik een auto met 0% bijtelling heb gekozen maar daarvoor had ik een bijtelling van 25% van de cataloguswaarde. Nou zal het ermee te maken hebben dat ik vaak langere periodes achterheen op het zelfde adres werk. Woon- werkverkeer dus. Wees gerust volgens de belastinginspecteur die vorig jaar onverwacht ;D op bezoek kwam gaat het niet om fictief dienstverband en krijg ik gewoon mijn VAR. Maar veel zakelijke km maak ik dus weer niet.
  14. Bedankt voor je geduld prinsrachid! Voor mij is het nog een hoop nadenken waar het voor anderen waarschijnlijk vanzelfsprekend is. Maar je hebt me zeker goed geholpen. De BTW over de aanschaf had ik in juni 2014 al als voorbelasting afgetrokken van de te betalen BTW die maand, ik was dus even bang dat ik die dikke 4000 euro d.m.v. een suppletie alsnog moest teruggeven aan de BD. Zoals ik het nu begrijp is dat niet zo en dat valt me natuurlijk erg mee. En ik heb toch gelijk als ik zeg, dat hoe ik het ook wend of keer het (in mijn geval) fiscaal het meest aantrekkelijk blijft om de motor op de balans te zetten? Thx again!
  15. Ik bedenk net iets: "correctie BTW privé GEBRUIK" heet het, is dat de reden dat de btw van de aanschaf niet gecorrigeerd hoeft te worden? Maar dan is het toch sowieso goedkoper om de motor op de zaak te zetten en zo gebruik te maken van het voordeel dat je de afschrijving en de kosten van je winst af kan trekken? Zeker aangezien ik in de 52% schijf kom. Daarnaast het KIA voordeel nog. Alleen jammer van die btw correctie aangezien ik fiscaal gezien alleen maar privé rijd (alleen woon- werkverkeer en wat recreatie ritjes). Maar de motor privé aanschaffen en alleen declareren kan dan toch niet voordeliger uitpakken?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept