Bas_zzp

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Voornaam
    Bas
  • Achternaam
    Kamst

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Assen

Bas_zzp's trofeeën

  1. Voor de daadwerkelijke inkoopprijs. Is altijd goed bijgehouden en sluit dan ook beter aan bij wat er vanaf nu ingekocht wordt.
  2. Misschien hangt de genoemde 3-6 maanden samen met het feit dat ik ergens halverwege vorig jaar ben gaan werken aan de onderneming (ook gemeld in de chat) en dat het om handelsgoederen gaat? En dat de aanloopkosten wel tot 5 jaar terug mogen, mits je toen al daadwerkelijk bezig was met een eigen onderneming?
  3. En inmiddels via de chat binnen een paar minuten antwoord. Het antwoord was wat uitgebreider, maar in het kort: De inkopen die je zakelijk doet mag je zeker aftrekken. Alle gemaakte uitgaven van vorig jaar die bedoeld zijn met de intentie om je onderneming op te starten en dus ook daadwerkelijk zakelijk zijn mag je aftrekken. Dit zijn dan aanloopkosten. Je moet deze aftrekposten wel kunnen aantonen met (zakelijke) facturen. De normale en redelijke termijn voor deze kosten zijn gemiddeld 3 tot 6 maanden voor inschrijving bij de KvK. En hier kan ik verder mee Aan allen hartelijk voor het meedenken en de gegeven antwoorden.
  4. Zover was ik een eerste keer niet eens gaan kijken. Ik had de site een paar maand geleden al eens gezien en daarbij besloten om er geen info vandaan te halen. Pas vandaag met het bericht van Joost de site beter bekeken. En ja er zijn een aantal links bij de belastingdienst te vinden, maar die had ik tot vandaag nog niet eerder gezien. Na wat zoeken zie ik het ook genoemd op het ondernemersplein van de kvk.
  5. Ik geloof je ook zeker wel. Zoals gezegd zie ik nu ook wel dat de belastingdienst zelf ook naar die site verwijst. Maar als je naar informatie zoekt op internet via Google en je komt direct op die site dan heb ik er wat vraagtekens bij. Je ziet wel meer sites die allerlei info geven, maar die zeker niet altijd (helemaal) klopt. En met dit soort zaken heb ik liever info die echt is, dan info die mij gunstig gezind is, maar wat door de belastingdienst heel anders wordt gezien.
  6. Hallo Joost, Die site had ik ook al een keer gevonden, maar terzijde geschoven. Leek mij niet een site van de belastingdienst zelf, of een samenwerking met. Visueel kloppen er een aantal dingen niet. Nu nog eens dieper gekeken en nog steeds moeite om te zien dat het een overheidssite is. Domein staat niet geregistreerd op een overheidsinstantie en wordt 'extern' gehost. Na zoeken bij de belasting site zelf kom je wel een link tegen, wat mij betreft de enige aanwijzing dat het om een site gaat waar de belastingdienst een relatie mee heeft. Maar dat geheel terzijde. Ook in het het gequote stuk gaat het eerst over kosten, en inkoop handelsvoorraad valt niet onder kosten (lees ik ook op diverse plekken op dit forum :)) De link naar een 'juiste factuur' verwijst naar uitleg hoe ik als verkoper een factuur moet maken. Vergt ietwat omdenken om te zien of de factuur die ik ontvangen heb voldoet. Pas in het 2e deel gaat het over uitgaven, maar de voorbeelden er bij gaan weer over kosten. De site levert gelukkig wel iets anders op, een chat, dat is handig. Vraag stellen en dan rustig wachten op een antwoord. Beter dan (met kosten) aan de telefoon te moeten blijven hangen. Vanmiddag eens kijken of ik een (voor mij duidelijk) antwoord kan krijgen.
  7. Hallo Paul, bedankt voor de tip. De KOR zal echter niet van toepassing zijn. Qua kosten en omzet van de goederen zelf zou het nog wel kunnen. Het gaat echter om veelal kleinere orders die de hele wereld overgaan, met relatief hoge verzendkosten die ook voor de omzet meetellen. En dan kom ik wel heel snel bij de 20.000. Wat dat betreft zou de KOR voor mij juist gunstig zijn, immers over de verzendkosten moet wel BTW worden afgedragen, maar kan ik geen vooraftrek daarvan doen.
  8. Dank je wel. Beide pagina's had ik gevonden (en gelezen), maar bij beiden gaat het alleen om kosten. Terwijl aankoop van handelsvoorraad (zoals vaak ook vermeld wordt op dit forum) geen kosten zijn. De pagina van de belastingdienst vermeld daarnaast nog 'kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw', maar wat die voorwaarden dan zijn staat er weer niet bij. 'Even' bellen met de belastingdienst is er niet bij. Ik heb al geprobeerd, maar de mensen achter de 'BTW lijn' weten het niet (zeker), moeten doorschakelen naar een andere groep en die hebben standaard een wachtrij van meer dan 15 minuten. En als het moet dan moet het, maar daar moet ik dan even de tijd voor nemen :) Ergens snap ik niet dat een antwoord op deze, toch niet al te ingewikkelde, vraag niet is te vinden, maar dat zal aan mij liggen. En ja, ik wil zoveel als normaal kan gebruik maken van de regelingen. Doordat ik het al een paar jaar heb gedaan als bijverdienste heb ik al een voorraad opgebouwd waar ik zeker geen BTW meer op terug kan krijgen, maar straks wel volle pond over zal moeten afdragen. Is ook niet erg, is een keuze die op langere termijn andere voordelen bied.
  9. Hallo, Begin dit jaar begonnen als ondernemer, verkoop van 1 merk speelgoed, deed dit al een tijdje als bijverdienste. Halverwege vorig jaar besloten om het wat groter aan te pakken en om die reden ook al begonnen met het inkopen van handelsvoorraad. Vraag is nu of die inkopen op de 1e BTW aangifte mogen worden opgevoerd. Volgens bericht van eind 2021 (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72647-btw-op-aanloopkosten-valt-begin-voorraad-hier-ook-onder/) zou dat gewoon mogen, helaas niks over te vinden bij de belastingdienst en de vraag is dan ook of dit nog mag. Een 2e vraag is dan tot hoever terug inkopen opgevoerd mogen worden (voor zover deze nog niet verkocht zijn).
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.