• 0

Voorraad inkopen voor start van onderneming

Hallo,

Begin dit jaar begonnen  als ondernemer, verkoop van 1 merk speelgoed, deed dit al een tijdje als bijverdienste.

Halverwege vorig jaar besloten om het wat groter aan te pakken en om die reden ook al begonnen met het inkopen van handelsvoorraad.

Vraag is nu of die inkopen op de 1e BTW aangifte mogen worden opgevoerd.

Volgens bericht van eind 2021 (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72647-btw-op-aanloopkosten-valt-begin-voorraad-hier-ook-onder/) zou dat gewoon mogen, helaas niks over te vinden bij de belastingdienst en de vraag is dan ook of dit nog mag.

Een 2e vraag is dan tot hoever terug inkopen opgevoerd mogen worden (voor zover deze nog niet verkocht zijn).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Bas,

Gefeliciteerd met het opschalen van je idee naar een echte onderneming. Heel tof!

De aanloopkosten van een onderneming kunnen vaak gewoon meegenomen worden. Met inbegrip van BTW. Wellicht heb je wat aan deze informatie:

https://www.mkbservicedesk.nl/belastingen/aftrekposten/aanloopkosten-aftrekken

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

Je kunt ook altijd even bellen met de Belastingtelefoon óf advies inwinnen bij je boekhouder\accountant.

Het is in elk geval aan te raden om gebruik te maken van alle mogelijkheden en voordelen, juist in deze fase. En dat kan regelmatig ook met terugwerkende kracht mits correct gedaan.

Succes!

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel.

 

Beide pagina's had ik gevonden (en gelezen), maar bij beiden gaat het alleen om kosten.
Terwijl aankoop van handelsvoorraad (zoals vaak ook vermeld wordt op dit forum) geen kosten zijn.
De pagina van de belastingdienst vermeld daarnaast nog 'kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw', maar wat die voorwaarden dan zijn staat er weer niet bij.

 

'Even' bellen met de belastingdienst is er niet bij. Ik heb al geprobeerd, maar de mensen achter de 'BTW lijn' weten het niet (zeker), moeten doorschakelen naar een andere groep en die hebben standaard een wachtrij van meer dan 15 minuten.
En als het moet dan moet het, maar daar moet ik dan even de tijd voor nemen :)
Ergens snap ik niet dat een antwoord op deze, toch niet al te ingewikkelde, vraag niet is te vinden, maar dat zal aan mij liggen.

 

En ja, ik wil zoveel als normaal kan gebruik maken van de regelingen. Doordat ik het al een paar jaar heb gedaan als bijverdienste heb ik al een voorraad opgebouwd waar ik zeker geen BTW meer op terug kan krijgen, maar straks wel volle pond over zal moeten afdragen. Is ook niet erg, is een keuze die op langere termijn andere voordelen bied.

Link naar reactie
  • 1

Hoe groot denk je dat dit gaat worden, ik ben geen fan van de kor (klein ondernemers regeling) omdat die vaak ondoordacht wordt aangemeld en dan lezen we hier de spijtbetuigingen. 
 

Maar als er verder weinig kosten zijn die in voor aftrek genomen kunnen worden en jij omzet blijft onder de 20.000 euro / jaar.  Dan zou dat mogelijk in deze business case wel goed uit kunnen pakken. Ervan uitgaande dat klanten consumenten zijn. 

Link naar reactie
  • 1

Van deze site van de fiscus:

 

Quote

Ja, je mag de btw over de kosten die je vóór de start van je onderneming hebt gemaakt aftrekken als voorbelasting, ook al stond je toen nog niet ingeschreven bij de KvK. Dit kan als je zelf goederen of diensten gaat leveren of hebt geleverd die met btw belast zijn. Je moet wel in het bezit zijn van een juiste factuur waarop staat dat btw aan jou in rekening is gebracht. Daarnaast moet het gaan om zakelijke uitgaven die je hebt gemaakt met een duidelijke bedoeling om je onderneming te starten. Denk bijvoorbeeld aan zakelijke uitgaven zoals het laten bouwen van je internetsite of het produceren van visitekaartjes. De btw over de kosten van een computer die je 3 jaar geleden hebt aangeschaft is bijvoorbeeld niet aftrekbaar.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Hoe groot denk je dat dit gaat worden, ik ben geen fan van de kor (klein ondernemers regeling) omdat die vaak ondoordacht wordt aangemeld en dan lezen we hier de spijtbetuigingen. 
 

Maar als er verder weinig kosten zijn die in voor aftrek genomen kunnen worden en jij omzet blijft onder de 20.000 euro / jaar.  Dan zou dat mogelijk in deze business case wel goed uit kunnen pakken. Ervan uitgaande dat klanten consumenten zijn. 

Hallo Paul, bedankt voor de tip.
De KOR zal echter niet van toepassing zijn.
Qua kosten en omzet van de goederen zelf zou het nog wel kunnen.
Het gaat echter om veelal kleinere orders die de hele wereld overgaan, met relatief hoge verzendkosten die ook voor de omzet meetellen. En dan kom ik wel heel snel bij de 20.000.
Wat dat betreft zou de KOR voor mij juist gunstig zijn, immers over de verzendkosten moet wel BTW worden afgedragen, maar kan ik geen vooraftrek daarvan doen.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Van deze site van de fiscus:

 

 

Hallo Joost,
Die site had ik ook al een keer gevonden, maar terzijde geschoven.
Leek mij niet een site van de belastingdienst zelf, of een samenwerking met. Visueel kloppen er een aantal dingen niet.
Nu nog eens dieper gekeken en nog steeds moeite om te zien dat het een overheidssite is. Domein staat niet geregistreerd op een overheidsinstantie en wordt 'extern' gehost.
Na zoeken bij de belasting site zelf kom je wel een link tegen, wat mij betreft de enige aanwijzing dat het om een site gaat waar de belastingdienst een relatie mee heeft.
Maar dat geheel terzijde.

 

Ook in het het gequote stuk gaat het eerst over kosten, en inkoop handelsvoorraad valt niet onder kosten (lees ik ook op diverse plekken op dit forum :))
De link naar een 'juiste factuur' verwijst naar uitleg hoe ik als verkoper een factuur moet maken. Vergt ietwat omdenken om te zien of de factuur die ik ontvangen heb voldoet.
Pas in het 2e deel gaat het over uitgaven, maar de voorbeelden er bij gaan weer over kosten.

 

De site levert gelukkig wel iets anders op, een chat, dat is handig. Vraag stellen en dan rustig wachten op een antwoord. Beter dan (met kosten) aan de telefoon te moeten blijven hangen.
Vanmiddag eens kijken of ik een (voor mij duidelijk) antwoord kan krijgen.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ik kan je als fiscalist verbonden aan het fiscalisten forum van de fiscus garanderen dat dit, ondanks de vreemde registratie, weldegelijk een website van de fiscus is

Ik geloof je ook zeker wel.
Zoals gezegd zie ik nu ook wel dat de belastingdienst zelf ook naar die site verwijst.
Maar als je naar informatie zoekt op internet via Google en je komt direct op die site dan heb ik er wat vraagtekens bij.
Je ziet wel meer sites die allerlei info geven, maar die zeker niet altijd (helemaal) klopt.
En met dit soort zaken heb ik liever info die echt is, dan info die mij gunstig gezind is, maar wat door de belastingdienst heel anders wordt gezien.

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Bert. zei:

Ze schrijven zelf wat anders: 

https://goedestartbelastingdienst.nl/wiki/view/d468e3ab-e82a-4e90-920b-b0888240bb18/wat-is-forum-startende-ondernemers

 

Er wordt ook naar gelinkt op de "reguliere" website van de BD.

Zover was ik een eerste keer niet eens gaan kijken.
Ik had de site een paar maand geleden al eens gezien en daarbij besloten om er geen info vandaan te halen. Pas vandaag met het bericht van Joost de site beter bekeken.
En ja er zijn een aantal links bij de belastingdienst te vinden, maar die had ik tot vandaag nog niet eerder gezien. Na wat zoeken zie ik het ook genoemd op het ondernemersplein van de kvk.

Link naar reactie
  • 0

En inmiddels via de chat binnen een paar minuten antwoord.
Het antwoord was wat uitgebreider, maar in het kort:

 

De inkopen die je zakelijk doet mag je zeker aftrekken.

 

Alle gemaakte uitgaven van vorig jaar die bedoeld zijn met de intentie om je onderneming op te starten en dus ook daadwerkelijk zakelijk zijn mag je aftrekken. Dit zijn dan aanloopkosten. Je moet deze aftrekposten wel kunnen aantonen met (zakelijke) facturen.

 

De normale en redelijke termijn voor deze kosten zijn gemiddeld 3 tot 6 maanden voor inschrijving bij de KvK.

 

En hier kan ik verder mee :smiling-face:
Aan allen hartelijk voor het meedenken en de gegeven antwoorden.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Bas_zzp zei:

En met dit soort zaken heb ik liever info die echt is, dan info die mij gunstig gezind is, maar wat door de belastingdienst heel anders wordt gezien.

misschien moet ik het anders zeggen. Op het forum voor fiscalisten is de vraag over de achtergrond van deze website specifiek gesteld aan de redactie van het forum. Het antwoord van de bron was bevestigend.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

dat is vreemd want er staat 5 jaar voor

Misschien hangt de genoemde 3-6 maanden samen met het feit dat ik ergens halverwege vorig jaar ben gaan werken aan de onderneming (ook gemeld in de chat) en dat het om handelsgoederen gaat?

 

En dat de aanloopkosten wel tot 5 jaar terug mogen, mits je toen al daadwerkelijk bezig was met een eigen onderneming?

Link naar reactie
  • 0
Op 15-2-2024 om 18:34, Ward van der Put zei:

Breng je de speelgoedcollectie in de onderneming in voor de historische kostprijs van (tot) vijf jaar geleden of voor de actuele waarde?

Voor de daadwerkelijke inkoopprijs. Is altijd goed bijgehouden en sluit dan ook beter aan bij wat er vanaf nu ingekocht wordt.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.