Daxto.com

Senior
  • Aantal berichten

    42
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    modern ondernemen

Daxto.com's trofeeën

  1. Hi Justaujee, There's a lot to consider since you're aiming to create a platform that brings these parties together. Just to address the most concerning issue that came to my mind: While they may be home cooks, this is still a professional offer legally. Therefore, they are still responsible for adhering to food safety and hygiene regulations in the kitchen and ensuring the meals they prepare are safe for consumption, including considerations for allergies. Additionally, our law also holds the platform operator legally responsible in several ways. One of the most significant aspects is that the platform operator is likely responsible for the quality and safety of the service provided through their platform in the end. This includes ensuring that home cooks comply with relevant regulations and that consumers are informed about any risks associated with consuming such meals. So, I believe the platform operator bears legal responsibility as the entity facilitating the transaction and providing the platform for these activities to take place. I would advise consulting a Dutch lawyer on this topic. There might be ways in which your platform is seen as merely connecting two parties, in which case legal responsibilities might be fewer. However, based on the scenarios you described for your revenue model, I am quite certain that your platform is also burdened with responsibilities. Food regulations in the Netherlands are strict and extensive, for good reason.
  2. Welkom Arash, In een notendop komt het op het volgende neer: 1. Voer een sluitende administratie voor het voertuig. Dit heeft niet direct een boekhoudkundig effect, maar het moet natuurlijk wel voorhanden zijn mocht de Belastingdienst komen controleren. Daarnaast is het gewoon fijn om voor jezelf bij te houden en inzichtelijk te hebben. 2. Verwerk je kilometers in je resultaten (winst-en-verliesrekening). Dit werkt niet anders dan bijvoorbeeld je bankkosten. 3. Dit resultaat wordt automatisch verrekend op je balans met de winst van het boekjaar. Die laatste twee hebben dus wél direct effect op je boekhouding. Maar hoe werkt dat dan? In jouw geval betreft het een privévoertuig dat je af en toe zakelijk gebruikt. In tegenstelling tot een zakelijk voertuig dat je af en toe privé gebruikt, of een zakelijk voertuig dat enkel zakelijk wordt gebruikt. Daar zijn hele andere regels voor. In het geval van een privévoertuig dat je soms zakelijk gebruikt, wordt van je verwacht dat je de gereden kilometers bijhoudt in je administratie. En die kilometers kun je verwerken in je boekhouding. Dat komt concreet neer op het berekenen van €0,21 per kilometer. Dat bedrag bepaalt de Belastingdienst en verandert af en toe. Handig: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/u_rijdt_in_uw_eigen_auto Afijn. Stel je hebt 100 kilometer gereden met je privéauto die je soms zakelijk gebruikt, dan mag je dus (100 km * €0,21 =) €21 aan kosten boeken. Dat bedrag boek je op een wijze die je winst in dat boekjaar verlaagt, net als andere bedrijfskosten. Concreet komt dit vaak neer op een post/journaal/categorie die je aanmaakt op je resultatenrekening, ook wel bekend als "winst-en-verliesrekening". Die kan bijvoorbeeld "Kilometervergoeding" heten. Omdat deze boeking je nettowinst verlaagd, betaal je minder winstbelasting. Dat is hoe het je iets oplevert. Naast die kilometervergoeding is het ook mogelijk om de BTW van het tanken, en zelfs onderhoud, als voorbelasting op te voeren. Daar lees je hier meer over: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto
  3. Hallo Yukisearch, Zoals ik het begrijp heb je in opdracht maatwerksoftware laten maken; een filter voor WooCommerce. Nu overweeg je deze software middels abonnementen ook aan andere beschikbaar te maken. Vooropgesteld lijkt het mij dat je de intellectuele eigendomsrechten van de software bezit, omdat de software in opdracht op maat voor jou geschreven is. Dat bevestigd de maker nog eens doordat hij een schatting geeft voor het klaarmaken van die software voor jou, om verder te kunnen verhuren. Waar je in dit geval rekening mee wilt houden, is dat bij elke installatie van de software die klant toegang krijgt tot de broncode. De plugin wordt immers in hun website lokaal geïnstalleerd. Er zijn licentiemogelijkheden te bedenken, maar uiteindelijk zijn die ook gewoon te omzeilen. Het "hart" van deze software is technisch nauwelijks te beschermen. Wat wél kan, is het juridisch beschermen. Maar dat kan weer lastig worden als je internationaal wilt gaan verhuren. Plagiaat en/of diefstal over de grens aanpakken is niet eenvoudig. Maar internationaal verhuren is wél wat je wilt, want in een geval als dit is de business case gestoeld op "massa is kassa". Een hack of storing valt onder overmacht lijkt mij. Dat kun je in de AV afdekken. Daarnaast hoef je dus enkel het licentiesysteem in de lucht te houden. De software zelf, de plugin, draait immers bij de klanten lokaal. Dus los van je vraag betreft de BV, kun je eens kijken of dat wel een oplossing is voor waar je tegenaan denkt te kunnen gaan lopen. Wellicht is het een kwestie van technische redundantie voor het licentiesysteem én een goede AV onder Nederlands recht voor al je (internationale) abonnementshouders.
  4. Dat vond ik persoonlijke interessant. En uit Romijns recht al, die actio pauliana. Het is van alle tijden, zo blijkt.
  5. Dat kan zeker. Sterker nog, ik ken voorbeelden waarbij een groep van zulke zelfstandige zich later in één onderneming hebben samengevoegd. Het gevaar van een dergelijke constructie, voor jou, kan zijn dat je nu een afhankelijkheid hebt van één partij. Je kunt immers maar zoveel werk tegelijk verrichten. Als die partner dan wegvalt, om wat voor reden dan ook, dan kan dit lastig zijn. Blijf dus altijd ook zelf een (klein) netwerk onderhouden en investeren in zelf zichtbaar zijn. En dus niet alleen maar achter de schermen werken. In elk geval als je samen géén afspraken op papier maakt, maar eigenlijk gewoon altijd. Waak er ook voor dat de partij die de opdrachten aanlevert, je blijft betrekken bij wie de eindklant is en wat voor aanbiedingen die eindklant ontvangt. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw prijzen maar lijken te moeten blijven zakken, terwijl je partner de eindklant juist meer rekent dan waar jij van weet. Kortom, het gaat om openheid en vertrouwen samen. Met de juiste partner is dit juist een hele slimme werkwijze voor kleine ondernemers, waar beide iets aan overhouden. Zo kan de partner meer omzet draaien dan in zijn eentje, en blijft jou het acquisitie-proces bespaard waar je niet naar uit lijkt te kijken.
  6. Tja, als de planning even vooruit kijkt naar de dag van morgen, dan hadden ze ook de dag ervoor alles in die bus kunnen laten leggen. Dan had ie in de straat kunnen blijven. Afijn, we duiken te diep de details in. Maar je punt is valide; beeldvorming. Daarom raad ik meestal aan om geen voorrijkosten te berekenen, en die kosten gewoon uit je marge te pakken. Dat staat niet alleen chiquer op de factuur, het scheelt ook nog eens een hoop gereken om kleine bedragen. Natuurlijk is elke situatie anders, en wellicht moet het uurtarief extreem scherp blijven om andere redenen. En dus exclusief kilometers. Maar jeetje, dit voelt een beetje als het inschakelen van een boekhouder voor een halve dag, om een foutje van 50 cent op te sporen en op te lossen.
  7. Voorop gesteld heel veel sterkte met deze nare situatie. Kin omhoog, en door blijven zetten. Voor elk zakelijk succes zijn er vele pogingen die niet slaagde. Daar hoor je minder over, maar zo is het wel. Op en door naar de volgende uitdaging. Inhoudelijk, zoals @Hans van den Bergh al zei; kleine stappen nu. Niets overhaast. Die status van je faillissement is belangrijk. Kortom, wil je die zelf aanvragen? Vroeg een ander die aan? Is het al aangevraagd? Is er al een curator aangesteld? Die verhuurder wil natuurlijk graag zijn of haar centen, en probeert het op deze wijze. Maar dat is doorgaans niet hoe het werkt. Een curator zou hier meteen op aanslaan. Ga dus niet hals over kop iets toezeggen of regelen met hen. Dat kan onwijs zijn in deze fase.
  8. Top. En vergeet ook zeker niet om in tijden zoals dit goed contact met je klanten te houden. Geef gewoon openheid van zaken. Uiteindelijk kunnen je klanten dezelfde "kaart trekken" en jou in gebreke stellen. Maar los daarvan is het ook gewoon een nare ervaring voor je klanten. En dat mag niet gaan uitstralen op jouw onderneming, want het is toch echt overmacht. Zonde van je reputatie. Hou je klanten dus met eenzelfde intensiteit op de hoogte van hoe jij de situatie vooruit blijft drijven tot aan de oplossing. Dat kunnen ze zonder twijfel waarderen, en kan jou mogelijk weer gezeur schelen. Veel succes met de situatie
  9. Je overdenkt het volgens mij inderdaad een beetje. Maar als je wilt rekenen; Bereken de afstand van de standplaats tot aan klant 1 Bereken de afstand van klant 2 terug naar de standplaats Bereken de afstand tussen klant 1 en klant 2 Deel alle drie de bedragen door 2 en breng de som hiervan in rekening bij beide klanten Maar wat ook kan; Standplaats -> Klant 1: voor rekening klant 1 Klant 1 -> Klant 2: voor rekening klant 2 Klant 2 -> Standplaats: voor eigen rekening En waar je zelf al mee kwam: Reken klant 1 en klant 2 gewoon beide alsof je vertrok en terug moet naar je standplaats. Maar tot slot kun je ze ook gewoon beide niets rekenen en je uurtarief een stukje ophogen. Scheelt een boel rekenwerk en gedoe. Uiteraard wel je eigen kilometeradministratie blijven invullen.
  10. Netjes is om de klant te rekenen wat je werkelijk gereden hebt. Minder netjes is om elke klant gewoon te rekenen alsof je altijd komt vanaf je standplaats. Dat wist je zelf ook natuurlijk. Als je de winst van de onderneming probeert te spekken door fantoomkilometers aan klanten door te rekenen, dan moet je echt eens heroverwegen of dat onderdeel van je businessmodel moet zijn. Dat is zakgeld. Voor je boekhouding; je dient de werkelijk gereden kilometers in je administratie op te nemen. In combinatie met de kilometerstand van het voertuig bij voorkeur. Daar wil je zeker geen fictieve kilometers opvoeren.
  11. Heb je de groothandel al schriftelijk in gebreke gesteld? Daar kun je niet te lang mee wachten, wettelijk. In feite is er sprake van contractbreuk als de leverancier een product levert dat niet voldoet aan de verwachte kwaliteit of specificaties. Zoals met alles is het echter wijs om even kalm samen te bekijken wat er gedaan kan worden aan de situatie. Een prettige toekomstige samenwerking met je leverancier is ook waardevol. Desondanks zullen ze dan zelf ook wel een hand moeten uitreiken aan jou en daarmee je klanten. Je gaf aan dat je leverancier contact lijkt te zoeken met de fabrikant. Dit geschil is echter tussen jou en de leverancier. Hoe die leverancier het met de fabriek oplost is voor jou niet relevant. Zorg dus dat je ze tijdig schriftelijk in gebreke stelt en probeer het zo vriendelijk mogelijk te verwoorden. Hou daarna intensief en proactief een vinger aan de pols over de voortgang van de situatie en de oplossing. Informeer desnoods dagelijks even per telefoon of e-mail naar de voortgang, op bijzonder vriendelijke wijze. Je wilt het immers gewoon netjes opgelost hebben. Mocht de oplossing niet of stroef verlopen, overweeg dan om een jurist in te schakelen. Maar zoals aangegeven, dan kun je gelijktijdig ook beter opzoek naar een nieuwe leverancier. Dat doet de relatie geen goed, zelfs als je wettelijk gelijk hebt.
  12. You are perhaps referring to "ZvW", which stands for "Zorg­verzekeringswet". In the Netherlands, your employer pays a sum of money to the government per employee. When you are self employed, you now have to pay this sum to the government yourself. And yes, apart from ZvW each Dutch person also pays a private health insurance. So the Dutch health care system gets money from both. This is due to the fact that we, the Dutch, have decided that healthcare is important. And that it should be accessible to every citizen, rich and poor. This is the reason why a broken arm will barely cost you anything in the Netherlands, no matter who you are, unlike for example, a bill of $ 40.000 when you are not insured and in need of care for the same broken arm in the USA. In fact, ZvW is not a fixed amount. It scales with the profit of your company. This is part of our social system in this country. A way in which we pay for our healthcare system together and in which the strongest shoulders bear most of the burden.
  13. Wellicht helpt deze KvK informatie je? Menig ondernemer is de FOR al aan het omzetten: En daar is deze officiële calculator dan weer relevant met betrekking tot revisierente. Maar zoals @Joost Rietveld al aangaf, lijkt mij dit belangrijk genoeg om even voor te leggen aan een specialist die je hele situatie in zijn of haar advies kan meenemen.
  14. Hallo Laurens, Of het nu gaat om softwareontwikkeling of niet, gestroomlijnde processen zijn altijd wijs. Ik lees 2 aspecten in je vraag; 1. Beide overzicht hebben en houden 2. Prettig op afstand samenwerken Een (online)agenda met elkaar delen is dan een must. Zo weet je op hoofdlijnen of iemand beschikbaar is of niet, maar ook waar de ander dan druk mee is als deze niet beschikbaar is. Daarnaast is het handig om per project nog een ander hulpmiddel te gebruiken. Trello, Jira of soortgelijke producten kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen in hoe projecten er inhoudelijk voor staan. Zo heb je naast de hoofdlijn in de agenda ook een manier om verder in te zoomen op elkaars werk mocht dat nodig zijn. Voor hem kan dat gaan om softwarefeatures in ontwikkeling, en voor jou kan dat gaan om het traject van cold lead tot aanbiedingsfase. Tot slot is het een kwestie van samen een balans vinden tussen administratieve lasten, eisen en hoe jullie prettig werken samen. Dat kan met verloop van tijd blijken door samen steeds een beetje te schaven aan de samenwerking tot deze perfect blijkt. Het is in elk geval belangrijk om samen gestructureerd te werken. Jij moet immers weten of de sales-pipline tijdig weer verder gevuld moet gaan worden, en je partner zal het prettig vinden om te kunnen zien wanneer je beschikbaar bent voor overleg of juist bezig bent met acquisitie. Vaste overlegmomenten kunnen ook helpen om te zorgen dat beide altijd de zekerheid hebben dat ze even kunnen "inchecken" met de ander. Communicatie is belangrijk in elke relatie, ook zakelijk.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.