• 0

BTW boeken (e-boekhouden) zakelijk gebruik privé auto

Met mijn privé auto maak ik soms zakelijke ritten. Ik bewaar alle bonnen en de kosten van benzine en onderhoud betaal ik met mijn privé rekening.

 

Nu wil ik graag de BTW terugvragen en dit in het laatste kwartaal naar verhouding zakelijk/privé corrigeren in de boekhouding. Ik houd van alle zakelijke ritten de kilometers bij en daarnaast ook de begin en eindstand. 

 

Vraag 1: Hoe moet ik de BTW boeken van mijn privé betaalde autokosten? Volgens mij heb ik daarvoor een balansrekening nodig met zoiets als "Autokosten privé"


Vraag 2: Hoe moet ik de BTW correctie toepassen?

 

Ik gebruik het boekhoudpakket e-boekhouden. Een voorbeeld van hoe dit te boeken zou enorm fijn zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

 

Over je vragen:

 

1. Je moet er voor zorgen dat het bewuste bedrag (wat dat nou precies mag zijn...) in de BTW aangifte terecht komt bij rubriek 5b ("voorbelasting").

Hoe dat in jouw specifieke programma werkt zou ik niet weten.

Daarnaast moet het op de balans in mindering gebracht worden op de BTW schuld (of - als er geen BTW schuld is, maar een vordering - als een vordering op de BTW). En daar staat inderdaad een 'storting' (van eigen vermogen) tegenover.

 

2. Het bewuste bedrag (het bedrag van de BTW dat je terug kan vragen voor zakelijk gebruik, dat bedrag dat je berekend hebt dus) heeft niets met 'BTW correctie' (voor privégebruik) te maken want je hebt het in de eerste instantie dit toch zelf (privé dus) betaald.    

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welkom Arash,
 

In een notendop komt het op het volgende neer:
 

1. Voer een sluitende administratie voor het voertuig. Dit heeft niet direct een boekhoudkundig effect, maar het moet natuurlijk wel voorhanden zijn mocht de Belastingdienst komen controleren. Daarnaast is het gewoon fijn om voor jezelf bij te houden en inzichtelijk te hebben.

2. Verwerk je kilometers in je resultaten (winst-en-verliesrekening). Dit werkt niet anders dan bijvoorbeeld je bankkosten.

3. Dit resultaat wordt automatisch verrekend op je balans met de winst van het boekjaar.


Die laatste twee hebben dus wél direct effect op je boekhouding. Maar hoe werkt dat dan?


In jouw geval betreft het een privévoertuig dat je af en toe zakelijk gebruikt. In tegenstelling tot een zakelijk voertuig dat je af en toe privé gebruikt, of een zakelijk voertuig dat enkel zakelijk wordt gebruikt. Daar zijn hele andere regels voor.


In het geval van een privévoertuig dat je soms zakelijk gebruikt, wordt van je verwacht dat je de gereden kilometers bijhoudt in je administratie. En die kilometers kun je verwerken in je boekhouding. Dat komt concreet neer op het berekenen van €0,21 per kilometer. Dat bedrag bepaalt de Belastingdienst en verandert af en toe.


Handig: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/u_rijdt_in_uw_eigen_auto


Afijn. Stel je hebt 100 kilometer gereden met je privéauto die je soms zakelijk gebruikt, dan mag je dus (100 km * €0,21 =) €21 aan kosten boeken.


Dat bedrag boek je op een wijze die je winst in dat boekjaar verlaagt, net als andere bedrijfskosten. Concreet komt dit vaak neer op een post/journaal/categorie die je aanmaakt op je resultatenrekening, ook wel bekend als "winst-en-verliesrekening". Die kan bijvoorbeeld "Kilometervergoeding" heten. Omdat deze boeking je nettowinst verlaagd, betaal je minder winstbelasting. Dat is hoe het je iets oplevert.


Naast die kilometervergoeding is het ook mogelijk om de BTW van het tanken, en zelfs onderhoud, als voorbelasting op te voeren. Daar lees je hier meer over:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Komisch bedoelde zelfpromotietekst verwijderd

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Over je vragen:

 

1. Je moet er voor zorgen dat het bewuste bedrag (wat dat nou precies mag zijn...) in de BTW aangifte terecht komt bij rubriek 5b ("voorbelasting").

Hoe dat in jouw specifieke programma werkt zou ik niet weten.

Daarnaast moet het op de balans in mindering gebracht worden op de BTW schuld (of - als er geen BTW schuld is, maar een vordering - als een vordering op de BTW). En daar staat inderdaad een 'storting' (van eigen vermogen) tegenover.

 

2. Het bewuste bedrag (het bedrag van de BTW dat je terug kan vragen voor zakelijk gebruik, dat bedrag dat je berekend hebt dus) heeft niets met 'BTW correctie' (voor privégebruik) te maken want je hebt het in de eerste instantie dit toch zelf (privé dus) betaald.    

 

Bedankt voor dit antwoord. Wat betreft het antwoord op mijn 2e vraag noem ik BTW correctie, omdat er namelijk 2 manieren zijn volgens de BD. Met een sluitende km registratie i.c.m. statische gegevens van begin en eind km stand. Hierdoor kan je de verhouding zakelijk/privé berekenen. Ik doe het op die manier.

 

Dit is wat een kennisartikel van e-boekhouden hierover zegt. Mij gaat het er vooral om of het dan nog uit maakt of ik de kosten privé heb betaald.

 

Heb je een sluitende kilometerregistratie bijgehouden?

Bepaal dan het percentage zakelijke kilometers in verhouding tot het totaal gereden kilometers.
Maak de volgende memoriaalboeking om de terugvordering te boeken:

 

Soort boeking: Memoriaal

Rekening: 1600 Voorbelasting

Datum: Einddatum periode waar de kosten in vallen

Omschrijving: Bijvoorbeeld: x% van de betaalde btw op autokosten
Let op! Noteer de berekening van het bedrag. Zo kun je de kosten verantwoorden

Bedrag: Vul het bedrag in

Tegenrekening: 1410 Privé-opnamen en stortingen (Voorbeeld)

 

Tip! Memoriaalboekingen op de rekening Voorbelasting worden automatisch meegenomen in de Btw-aangifte.

Het is dus niet nodig om de aangifte handmatig aan te passen.

 

Bron: https://secure20.e-boekhouden.nl/klantenservice/kennisbank/17?menu=1

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.