Jozef_

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Jozef_'s trofeeën

  1. Als ik het bedrijfsmiddel tegen een hogere prijs aanschaf (bijv. minder goede aanbieding) heb ik daar toch fiscaal voordeel van? Bijv. dezelfde schroefmachine van 460,- tegen een scherpere aanbieding van 430,- elders.
  2. Aanvullend: als ik het goed begrijp, dat wanneer de auto de auto in 2024 op kenteken staat en de factuur uiterlijk op 31-12-2024, de volgende voordelen kan toepassen op mijn winst voor 2024? 75% VAMIL 28% KIA 27% MIA Klopt dit?
  3. Goedenavond, Ik heb een eenmanszaak en vraag mij het volgende af: Als ik een bedrijfsmiddel aanschaf dat goedkoper is dan € 450,- zoals bijvoorbeeld een printer, of schroeftol, dan valt dit onder reguliere zakelijke kosten. Dat betekent dat ik deze aanschaf direct mag aftrekken van de belasting. Wanneer ik een bedrijfsmiddel aanschaf duurder dan € 450,-, en cumulatief meer dan € 2.801 geniet ik een aanvullende 28% kleininvesteringsaftrek. Betekent dit dan dat wanneer ik deze grens jaarlijks haal het interessanter is om hetzelfde bedrijfsmiddel tegen € 500,- op de balans te zetten dan tegen € 400,- en deze op te voeren als reguliere zakelijke kosten? Groeten Jozef
  4. Als ik dan hypothetisch op 31-12-2024 de auto aanschaf, klopt het dan dat ik rekening moet houden met 16% bijtelling over € 1.178,13 (plus verzekering en mogelijk onderhoud) voor 2025?
  5. Dit klopt inderdaad. Bedankt voor je reactie Joost, ik heb overzicht aangepast: Ik heb de wegenbelasting en verzekering weggelaten omdat ik verwacht deze tegenover elkaar weg te kunnen strepen. Daarnaast verwacht ik praktisch geen onderhoud op een BEV tot ca. 50.000 km in 5 jaar. Ik ben mij bewust dat het overzicht een versimpeling is en dat dit het volledige overzicht incompleet maakt, maar de bottom line wordt mijn inziens niet beïnvloed.
  6. Beste lezers, Ik heb een eenmanszaak en rij al 10 jaar met tevredenheid in mijn Volkswagen Caddy, ook met de traditionele gedachte dat doorrijden voordelig is. Nu heb ik het volgende overzicht gemaakt en kom ik er achter dat ik mogelijk tegen hetzelfde geld nieuw kan rijden. In dit overzicht verwacht ik geen onderhoud inzake een nieuwe bestelauto tot 5 jaar en heb ik voldoende overcapaciteit aan zonnestroom beschikbaar. Zoals je ziet verwacht ik in jaar 2 maar € 1.178,13 aan afschrijving, feitelijk zullen dit naast verzekering en mogelijk toekomstige wegenbelasting (niet in overzicht) de enige autokosten zijn. Is het dan zo dat indien ik de auto privé zou willen rijden, dit de maximale bijtelling betreft? (maximering bijtelling) Kan iemand mij misschien bevestigen en/of corrigeren of onderstaand overzicht klopt? Omschrijving Nissan Townstar Aanschafprijs € 32.500,00 Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s, 12% (SEBA) € 3.900,00 Investeringsbedrag € 28.600,00 Restwaarde, 30% € 9.750,00 Afschrijvingen Kleininvesteringsaftrek in het eerste jaar, 28% € 9.100,00 MIA (milieu-investeringsaftrek, 27%) € 2.322,00 EIA (energie-investeringsaftrek) € 0,00 VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen), maximaal 75% € 14.137,00 Reguliere afschrijving € 0,00 Jaar 1 € 25.559,50 Jaar 2 € 1.178,13 Jaar 3 € 1.178,13 Jaar 4 € 1.178,13 Jaar 5 € 1.178,13 Totale aftrek in 5 jaar € 30.272,00 Aanschaf totaal: € 28.600,00 Verkoop na 5 jaar: -€ 9.750,00 Fiscaal voordeel (49,5% van de totale aftrek in 5 jaar) -€ 14.984,64 Netto kosten aanschaf € 3.865,36 netto p/maand € 64,42 Voorzetten huidige situatie (Volkswagen Caddy, 2006) Onderhoud, per 5 jaar € 5.000,00 Diesel, per 5 jaar € 6.000,00 Extra kosten stroomverbruik (2000 kwh), per 5 jaar (gaat terug naar het stroomnet) -€ 500,00 Totaal per 5 jaar € 10.500,00 Totaal per maand € 175,00 Fiscaal voordeel (49,5%) € 86,63 netto p/maand € 88,38 Kosten ten opzichte van doorrijden per maand - € 23,95 Fijne avond, groeten Jozef
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.