Ga naar inhoud

UncleHenk

Newbee
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Je eerste punt was ook al mijn gedachtte. Dit voelt een beetje, als we weten dat we eigenlijk fout zitten in deze constructie en willen ons daarbij graag uitsluiten van alle risico's. Ik zal het gewoon eens open voorleggen.
  2. de belastingdienst gaat niet verder terug dan 1-1-2025 gezien dat pas de datum is dat ze er actief op gaan handhaven. We hebben het hier over 2 a 3 maanden. Mijn insteek zou zijn, mocht de belasting dienst ooit vallen over relatie tussen mij en opdracht gever, dan zullen beide partijen wel horen wat ze de belasting dienst verschuldigd zijn. Daar hoeft volgens mij niks over in een contract te staan.
  3. ik kan me indenken, dat ik in dat geval geen ondernemer ben en dus ook geen BTW in rekening had mogen brengen. Dus dat dat voor hun dan ook geen geldige aftrekbare BTW is op hun eigen BTW. Wat dus als verlies wordt beschouwd. Dat vind ik niet gek, maar als ik hem niet in rekening had mogen brengen, moet ik hem ook terug krijgen van de belastingdienst lijkt me. heel dat btw verhaal blijft onder de streep gewoon een doorschuif postje heb ik altijd het idee
  4. Zoals waarschijnlijk velen loop ik aan tegen de kaders van de schijnzelfstandigheid handhaving in 2025. Ik werk als software programmeur op freelance basis. Als ik alles lees wat er over geschreven staat is het denk ik hele erg lastig om binnen alle wensen te blijven zoals de belastingdienst het niet ziet als zijnde een werknemer. Ik weet nog niet goed hoe ik mijn expertise in het vervolg toch zonder problemen op freelance basis in te zetten binnen tech bedrijven. Maar goed, mijn huidige opdracht contract loopt af en de opdracht gever wil het erg graag verlengen omdat er belangrijke deadlines gehaald moeten worden. Ze willen het verlengen tot begin 2025. Ik heb mijnz org uitgesproken over de regels die vanaf 2025 weer gehandhaafd worden. Nu hebben ze een flinke overeenkomst, waarin ik na vele jaren niet heel veel raars in tegenkom, buiten het feit dat er een aparte clausule instaat over schijnzelfstandigheid. Het komt er op neer dat indien er achteraf of na onderzoek sprake is van schijnzelfstandigheid ik aan de opdracht gever alle extra opgelegde naheffing van zorgpremie en andere belastingen ben verschuldig. Ook zou ik de in rekening gebrachte BTW terug moeten betalen. Ik heb dit zo nooit eerder in een andere overeenkomst gezien en ben het daar ook eigenlijk niet mee eens. Als het achteraf zo beoordeeld wordt dan vind ik dat risico van de opdracht gever. Ik zal persoonlijk voor die uren geen recht hebben op aftrekposten die een ondernemer voor de IB heeft. Daar ben ik me van bewust. Die BTW, kan ik inkomen, maar ik neem dan aan dat ik de afgedragen BTW dan ook van de belasting dienst terug kan vorderen, want die had ik dan oook niet hoeven betalen lijkt me. Maar die sociale premies en dergelijke. Lijkt me persoonlijk ongepast. Het feit dat het expliciet zo vermeld is in de overeenkomst geeft me het gevoel dat de opdracht gever zich probeerd te onthouden van enig risico. Ik eis ook niet dat ik uitgesloten wordt daarvan, maar mijn insteek is ieder heeft zijn wettelijke verplichtingen en risico's mocht dit gaan spelen. Het zal wel los lopen, maar probeer wat kritischer te zijn in wat ik teken. Een eerdere overeenkomst heb ik daarmee wel getekend, maar met het oog op het gedogen van de schijnzelfstandigheid. Graag jullie mening.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.