Ga naar inhoud

Monica68

Junior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Dank Joost, scherp! Om Box 1 en de tbs-regeling te vermijden,heb ik de structuur als volgt voor ogen: De voorfinanciering van de BTW (de lening) loopt puur tussen de vastgoed bv en de holding via de R/C Holding. Geen privé R/C, dus geen tbs. Voor mijn levensonderhoud bouw ik een R/Cschuld op van privé aan de Holding. Hierover betaal ik de Holding zakelijke rente. Zodra deze schuld oploopt, strepen we deze periodiek via de notaris weg tegen het gestorte agio. Op deze manier houden we Box 1 er volledig buiten. Zitten we goed met deze route?
  2. Dank Joost. Om de Box 1 (TBS) en jaarlijkse notariskosten te vermijden, is dit dan de beste conclusie voor mijn levensonderhoud: Ik stort de koopsom als Agio, (geen lening/TBS). Ik neem maandelijks ca. € 1.250,- op via de Rekening-Courant. Ik laat deze R/C-schuld oplopen en ga eens in de 3 à 4 jaar naar de notaris om de schuld in één keer weg te strepen tegen het agio (kapitaalvermindering). Is dit fiscaal de meest efficiënte route voor periodieke privé opnames?
  3. Dank voor de reactie. Korte vervolgvraag: als ik jaarlijks ca. € 15k aan huurpenningen naar privé wil overboeken als terugbetaling van kapitaal, is daar dan steeds een notaris voor nodig? Of kan ik dit eerst gedurende enkele jaren in de Rekening-Courant boeken, om vervolgens pas na bijvoorbeeld drie of vier jaar de R/C-schuld in één keer weg te strepen tegen een formele kapitaalvermindering via de notaris?
  4. Excuses, onjuist verwoord; de holding is 100% eigenaar van de vastgoed bv
  5. De werkmaatschappij is 100% dochter van de holding
  6. Ik heb privé geld overgemaakt naar mijn holding, waarna de holding dit heeft doorgestort aan een vastgoed-BV voor aankoop van nieuwbouw OG. Bij de overboeking is expliciet vermeld: agiostorting t.b.v. aankoop OG. De vastgoed-BV heeft hiermee facturen incl. btw betaald. De btw is inmiddels teruggestort door de Belastingdienst op de bankrekening van de vastgoed-BV. Mijn vragen: Hoe kan de btw-teruggave het beste administratief worden verwerkt? Is het in deze situatie beter om de oorspronkelijke storting als agio te laten staan of alsnog als rekening-courant / lening te verwerken? Kan de ontvangen btw-teruggave vervolgens weer teruggestort worden naar privé (via holding) zonder dividendheffing? Indien ja: loopt dit dan als terugbetaling agio/informeel kapitaal of eerder als RC-aflossing? Is hiervoor een notariële akte nodig of volstaat aandeelhoudersbesluit + juiste verwerking? Het gaat dus specifiek om eerder als “agio” aangeduide stortingen t.b.v. aankoop vastgoed.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.