• 0

van vof naar eenmanszaak fiscus

Hoi,

Ik ben nieuw hier, en zit met een probleem waar ik niet uit kom.

 

Ik doe de administratie voor een bedrijfje. Dit bedrijf startte op 1 juni 2003 als vof, maar de maten besloten om op 1 juli 2003 uit elkaar te gaan. Een van de maten besloot als eenmanszaak verder te gaan. Volgens de vof-overeenkomst werd de maat die de vof verliet, uitbetaald op basis van het gerealiseerde kapitaal op 30 juni 2004 gedeeld door 2. I

 

k heb de belastingaangifte van 2004 ingediend volgens de vragen die vermeld werden: Ondernemersvermogen einde boekjaar plus prive onttrekkingen minus ondernemingsvermogen begin boekjaar. De winst voor ondernemersaftrek is dan € 15.000. Na aftrek van de zelfstandigenaftrek blijft een bedrag voor belastbare winst over van ongeveer € 7.000,--.

 

De belastingdienst is het hier niet mee eens, en stelt dat de reele winst van de overgebleven maat (eenmanszaak) 18.700 bedraagt, minus zelfstandigenaftrek, 11.715. De belastingdienst deelt het beginvermogen van de onderneming door 2 bij de berekening van de winst. Ik ben van mening dat het uitkopen van de vroegere maat van de vof (ongeveer € 5.500,--), ten laste gaat van de winst en dat haar winst dus lager zou moeten zijn als de belastingdienst stelt. Wie kan me helpen??

Bij voorbaat dank,

 

jefj

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de vermogensvergelijking sla je de stortingen over. De vennoot die uit de VOF is gestapt had een aandeel in het ondernemingsvermogen. Al hetgeen de uitkering boven zijn aandeel in dag vermogen uitging, zal bij hem belast worden als winst (eindvermogen - beginvermogen).

Het niet zozeer een kostenpost, maar gaat het ondernemingsvermogen toch omlaag. In feite blijft het helemaal buiten de winstberekening.

Als de overblijvende vennoot aan hem direct zijn aandeel betaald heeft, blijft het verhaal hetzelfde, alleen heeft die overblijvende vennoot een storting gedaan, die in de vermogensvergelijking in mindering.

Het lijkt er op het eerste gezicht op dat je op de verkeerde argumenten hebt gebruikt bij je winstberekening.

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.