• 0

Snelstart i.c.m. prive "voorschieten"

Hallo,

 

Ik gebruik snelstart en heb alle onderwerpen over prive betalingen voor zakelijke aankopen wel gelezen, toch kom ik er niet helemaal uit.

 

Wanneer ik prive betaald heb: € 928,20 incl. 19% BTW voor goederen:

 

Ik voer een inkoopfactuur in bij "inkoop"

Normaal zou ik die verder boeken onder Postbank --> Crediteuren € 928,20...

 

Nu heb ik het niet via de postbank betaald, maar prive gepind.

 

Hoe ga ik nu praktisch te werk om deze gedane betaling in de boekhouding op te nemen als prive betaling?

 

Ik zie nergens een Map met "Prive" of "rekening courant"

 

Wel heb ik zelf een grootboek 2131 aangemaakt (balans), maar wat moet ik nog met het mapje memoriaal? ??? Als ik de rekening daar inboek, komt hij automatisch op crediteuren te staan en niks met prive o.i.d.

 

kan iemand me uitleggen hoe ik moeten boeken?

 

Hieronder het overzicht van de verschillende boeken:

md356.gif

 

3 voorbeelden van boekingen:

md357.gif

Vragen over webdesign, zoekmachineoptimalisatie of Google Adwords? Laat het weten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heb ik het niet via de postbank betaald, maar prive gepind.

 

Hoe ga ik nu praktisch te werk om deze gedane betaling in de boekhouding op te nemen als prive betaling?

 

Je dient als privépersoon een declaratie in bij je bedrijf (bonnetjes bijvoegen). Die boek je bij je bedrijf in als inkoopfactuur met jouzelf als crediteur. Vervolgens betaal je van je zakelijke rekening het bedrag aan je privérekening. De afschrijving boek je af op de openstaande factuur.

Link naar reactie
  • 0

uhm maar het geld wil ik (nog) niet terug op mijn priverekening.

 

Maak het jezelf toch niet zo moeilijk. Een ding inkopen is een zakelijke handeling die je boekt als een inkoopfactuur en betaalt vanaf je zakelijke rekening. Geld van privé naar je bedrijf overmaken is een andere handeling. Door die twee dingen in één handeling te combineren wordt de transactie onnodig ingewikkeld.

 

Is het daarnaast niet raar dat ik dan btw moet gaan terugvragen ofzo?

 

Hoezo?

Link naar reactie
  • 0

er zal geen map prive of RC zijn. Deze moet je als grootboekrekening zelf aanmaken.

 

Dit geldt voor elk boekhoud pakket. Dus niet alleen voor snelstart.

 

Je zult vast wel eens via RC een bedrag hebben opgenomen waartegen je dit bedrag weer weg kunt boeken.

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

Als je in Snelstart je map memoriaal als tegenrekening CREDITEUREN heeft moet je bij deze rekening (onderhoud grootboekrekeningen) de "functie op 7" zetten. de automatische tegenrekening vervalt dan en, zoals gebruikelijk in dit dagboek, moet je zowel de DB als CR kant altijd boeken.

voor je prive opnames/stortingen heb in zoals hier al eerder opgemerkt een "prive 9rekeing-courant) rekening nodig. dit is een balans rekening waarvan aan het einde van hetj jaar het salod naar je kapitaal/eigen vermogenrekening gaat (in je aangifte inkomstenbelasting moet je dan de sotrtingen en opnames aprt opgeven).

Als je dan een een keer iets via je prive-bankrekening voor de zaak hebt betaalt, dan je via het memoriaal deze nota eenvoudig boeken:

DR kosten DR terug te vorderen BTW CR Rekening-courant prive (balansrekening).

Kijk voor de aardigheid ook eens naar de "voorbeeldadministratie" die Snelstart standaard meeleverd.

 

 

Succes,

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoi Snelstart gebruiker. Het is heel simpel. Waarschijnlijk heb je al een grootboekrekening privé opnamen of stortingen of bij een besloten vennootschap rekening courant verhouding directie.

Met het memoriaal maak je een boeking van:

crediteuren

aan privé opnamen/storting of rekening courant directie.

 

Als je niet weet ofdat het debet of credit geboekt moet worden dan roep je de openstaande factuur op en Snelstart boek het op de juiste plaats. De tegenboeking zet je natuurlijk aan de andere kant, anders is de boeking niet in evenwicht. Suc6

 

Rob

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, ik gebruik zelf ook snelstart en ga als volgt te werk:

 

Stel: Ik heb via mijn priverekening of geld in mijn zak de auto volgetankt voor € 50 incl. €8 btw. Ik boek dan het volgende via memoriaal:

 

rubriek 4 benzinekosten € 42

Te vorderen btw € 8

Aan Privestorting EV € 50

 

Je moet dit zien als een privestorting in je zaak. Maar als je het geld terug wilt hebben moet je het wel via inkopen boeken maar als crediteur jezelf aangeven.

 

Kom je hiermee uit de voeten?

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.