• 0

heffingsrente inkomstenbelasting

Ik heb een vraag. In mei dit jaar heb ik gebeld en een brief gestuurd (telefonisch konden ze niet helpen), omdat ik nog geen voorlopige aanslag inkomstenbelasting voor 2006 had ontvangen, terwijl ik in 2005 wel al formulier had opgestuurd. Ik kreeg uiteindelijk eind oktober pas een voorlopige aanslag, met heffingsrente waarmee je op vakantie zou kunnen gaan. ;-) Nu las ik dat er vanaf 1 juli 2006 heffingsrente in rekening wordt gebracht. Als ik het eerder had gekregen en dus eerder had kunnen betalen, had ik dus geen heffingsrente gehad...Terwijl ik begin mei er zelf al om vroeg, juist om hoge heffingsrente te voorkomen, en vervolgens kreeg ik de aanslag pas veel later. Ze gaven toen zelf al toe dat er iets raars fout is gegaan. Nu moet ik best veel rente betalen, meer dan wat de bank mij gaf. Nu is mijn vraag: heeft het nut hiervoor een bezwaar in te dienen? Ik twijfel of ze me gelijk zullen geven, ben bang van niet....Ik weet niet of iemand anders dit een keer heeft geprobeerd?

 

Alvast bedankt voor jullie tips.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me dat daar best over te praten is met de BD.

 

Een andere manier om dit te voorkomen is om ondanks dat je nog geen voorlopige aanslag hebt gekregen de verwachte IB wel alvast over te maken naar de belastingdienst. Mocht je teveel hebben overgemaakt, dan krijg je geld terug (inclusief rente), bij te weinig moet je iets bijbetalen (met rente).

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik weet dat je dan terugkrijg of moet bijbetalen, maar je kan toch niet zomaar overmaken zonder dat je een acceptgiro heb? Ik wilde best ongevraagd alvast IB overmaken, maar ik denk niet dat ze dan eenvoudig kunnen zien waar het om gaat, als je geen acceptgiro met aanslagnummer heb...

 

Is er hier iemand die een keer dit probleem heb gehad en bezwaar heb gedaan tegen de heffingsrente? Kregen jullie gelijk of ongelijk?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beetje late omdat ik toevallig zelfde probleem heb maargoed...

 

Ik kreeg ongelijk, ik had helaas ook geen tijd om het exact helemaal te gaan uitrekeken en bezwaren in te dienen....

 

Ik vraag me wel af of de manier die Peter Bonjernoor aangeeft echt kan?

Dus zomaar een betaling te doen dmv een zelf geschat bedrag aan het begin van het aangifte jaar.

 

In het Betalingskenmerk Acceptgiro, de 16 cijferige code zit in wel verschil.

Voor zover ik kan nazien:

De 1e 4 cijfers is alleen het 1e cijfer steeds verschillend.

De 2e 4 cijfers altijd hetzelfde

De 3e 4 cijfers zit altijd het jaar verwerkt (05, 04, 03 ect)

De 4e 4 cijfers zit het nummer achter de H van aanslagnummer in verwerkt. Is dit H50 staat er 0000, is dit H56 staat er 6000

 

Ik heb hier een rekenmodule gevonden waarin je aan de hand van je sofinummer en aanslag nummer kan berekenen wat het betalings kenmerk is. http://www.belastingdienst.nl/reken/betalingskenmerk/

 

Tevens van de belastingdienst:

Heeft u geen acceptgiro ontvangen, betaal dan toch op tijd. Vermeld dan op uw betaalopdracht uw aangiftenummer of btw-nummer, het aangiftetijdvak en het woord ‘omzetbelasting’.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een keer geld dat ik teveel van de belastingdienst had teruggekregen overgemaakt. Wachtte al een tijdje op een nieuwe voorlopige aanslag maar kreeg die maar niet. Vanwege de heffingsrente heb ik uiteindelijk het bedrag maar vast overgemaakt onder vermelding van het oorspronkelijke aanslagnummer (waar ik dus geld op terug had ontvangen dat ik niet had moeten krijgen) en een briefje gestuurd naar mijn regiokantoor.

Ik werd echter prompt de volgende dag gebeld dat ze deze betaling niet zouden kunnen verwerken en dat ik het geld dus teruggestort zou krijgen (wat inderdaad gebeurde). Wel had ik twee weken later de gevraagde voorlopige aanslag in huis. In die zin helpt het dus wel...

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.