• 0

bestemmingsplan en nieuw bedrijf

Ik ben voornemens om een bedrijf te starten dat zich richt op het onruimen van woningen.

Dit bedrijf wil ik vanuit mijn woonhuis starten.

Als ik naar mijn bestemmings plan kijk, zou ik alleen een bedrijf aan huis kunnen starten als dit zich richt tot de zakelijke dienstverlening of medisch gericht.

Aangezien dit niet het geval is, moet ik dus een bestemmingsplan wijziging aanvragen. of..... geen slapende honden wakker maken.

Er zullen geen goederen naar mijn woning komen, hooguit dat mijn vrachtwagen wat vaken in de straat geparkeerd staat.

Er zullen ook geen mensen mijn woonhuis voor mijn bedrijf op bezoek komen ( op de belasting inspecteur na ;-)

Wat denken jullie? aanvragen of lekker zo laten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste chocoboy,

 

Waarom zou jouw bedrijf geen zakelijke dienstverlening zijn? Of is jouw bedrijf meer een opkoper van inboedels van particulieren? Van wie krijg je de opdracht?

Situatie zoals je die schetst zou ik zeggen, gewoon doen. Aanvragen van een wijziging van het bestemmingsplan enkel doen als je het opstarten van je bedrijf met een paar jaar wilt uitstellen… Ontheffing is misschien wel mogelijk maart duurt ook lang. “Vervelend” voor je is dat je dan waarschijnlijk om veel meer “rechten” vraagt dan dat je eigenlijk nodig hebt. Rechten zoals in de trand van elke dag 20 vrachtwagens ladend en lossend op je privé adres, iets waar je buren en gemeente minder gecharmeerd van zullen zijn. Als je bedrijf groeit zul je misschien toch meer opslag ruimte nodig hebben en huur je iets op een industrieterrein. Probleem opgelost!

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat inderdaad ook om het inkopen van inboelels, maar die gaan eigenlijk altijd gelijk door naar een veilinghuis, dus dat komt niet bij mijn woonhuis terecht.

De opdrachtgevers zijn uitsluitend particulieren.

 

Wat kan de gemeente doen als ze erachter komen dat ik een bedrijf aan huis heb? wat zijn de gevolgen?

 

Is er overigens een koppeling tussen de gegevens van de gemeente - belastingdienst en kvk?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een eigen bedrijf start en ALLEEN de administratie vanuit huis doet is er niets aan de hand. Als je thuis je klanten ontvangt wordt het al een ander 'ding'. Als dat er af en toe eens één of twee zijn: nog steeds geen probleem. (Je buren ontvangen immers ook 'gewoon' bezoek). Als je dagelijks klanten over de vloer krijgt (met hun auto's voor jouw deur) en het een 'drukke bedoening' wordt kunnen je buren (soms terecht) gaan klagen. Daar heeft het mee te maken, in Jip en Janneke-taal gezegd!

 

Een bestemmingsplan is gemaakt (simpel gezegd) om ongewenste activiteiten te kunnen weren omdat omwonenden er last van zouden kunnen hebben. Ergo: als je thuis je logeerkamer ombouwt tot kantoorruimte en verder niets, zit zo'n bestemmingsplan je niets in de weg. Je mag (dus) geen substantieel deel van je huis tot kantoor maken, zodat het zijn woonbestemming verliest (ook al kan jij toe met een matras op zolder - bij wijze van spreken!)

 

Als je op je woonpand een (groot) reclamebord zou ophangen (behalve een bescheiden vermelding van je bedrijf/diensten naast de voordeur op je naambordje) krijg je o.a. met precario-recht te maken. En wellicht een welstandscommisie.

 

Dat is het verhaal in een note(n?)-dop. Gemeentes hebben overigens vaak redelijk uitgebreide online informatie over dit soort dingen voor hun (potentiele) ondernemers. Kijk eens op de site van jouw gemeente. In Amsterdam zijn er heel veel manieren om aan die gemeente/ondernemers info te komen. Maar de regels in Amsterdam kunnen in jouw gemeente net iets anders zijn, dus vaar niet blind op hun info als zou die gelden voor jou als je niet daar woont! Als je meer wilt weten dan hoor ik je wel terug!

Link naar reactie
  • 0

Oh ja, en nog wat.....

 

Zoals ik het nu kan zien hoef je niet bang te zijn over de ontdekking van de gemeente want je doet niets dat niet mag. Sterker nog: ik zou de gemeente júist wijzen op het feit dat je ondernemer bent om latere misverstanden te verkomen. Je kan bijvoorbeeld ook te maken krijgen met (alsnog) klagende buren als je - bijvoorbeeld - wekelijks een iets te groot aanbod aan afval zou hebben in hun ogen. Je zei dat je ontruimingen doet en dat 'die business' in principe niet naar jouw huis komt. Als je er (letterlijk) niets van mee naar huis neemt? Niets aan de hand. Maar als je om wat voor reden dan ook ineens frequent veel meer afval rondom je huis produceert (en het stoort de buren) dan kan je daar last mee krijgen.

 

Ik zou even met de plaatselijke milieudienst bellen. Ieder bedrijf heeft in principe sowieso een meldingsplicht, maar je zal snel met ze klaar zijn als je uitlegt dat je puur en alleen kantoor aan huis hebt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.