• 0

Freelance of loondienst?

Goededag,

 

Ik ben zelfstandig ondernemer en doe ook wel klussen op freelance-basis.

 

Nu kan ik ergens een "klus" doen die normaalgesproken in loondienst wordt gedaan.

Ik kan dus kiezen ofwel op freelance basis dit werk doen danwel in loondienst de werkzaamheden verrichten.

Het gaat om een relatief vaste klus, op basis van een vaststaand aantal uren en de werktijden / dagen kunnen per maand wisselend zijn.

 

Mijn vraag is nu:

 

  • is het voormij voordeliger om het bruto bedrag uitgekeerd te krijgen op freelance-basis of is het nettobedrag in loondienst interessanter?
  • Het gaat om 12 uur per week, de overige uren kan ik goed vullen met mijn bedrijfje, zou er desondanks toch een probleem kunnen ontstaan i.v.m. het urenforfait? (of hoe dat ook heet)
  • Ik declareer vanuit het bedrijf en heb per jaar nog minstens één andere freelance klus, kan de belasting of UWV dan toch nog moeilijk gaan doen gezien het feit dat het een reltief vast omlijnde klus is die normaal alleen in loondienst plaatsvindt?

 

Daarnaast vraag ik mij af hoe ik de factuur dan opstel en of ik daar dan ook BTW over moet rekenen?

 

Veel vragen maar ik hoop dat iemand mij verheldering kan geven, ik moet namelijk nogal snel beslissen,

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, Ik zou het op basis van eigen ondernemerschap doen. Zo kom je namelijk eerder in aanmerking voor ondernemersaftrek en je houdt er zelf meer aan over. Doordat je in aanmerking kan komen voor de ondernemersaftrek krijg je veel extra aftrekposten waardoor je winst flink verlaagd wordt en je minder belastign betaald aan het eind van het jaar. Ik zou wel zorgen voor een VAR verklaring zodat duidelijk is dat de werkzaamheden niet in loondienstverband zijn gedaan en er later niet nog door de belastingdienst loonheffingen kan worden gevorderd.

Succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp heb je één, hooguit twee, opdrachtgevers voor dit freelancewerk per jaar. Dan zit een VAR-WUO er waarschijnlijk niet in en zou je een VAR-ROW krijgen. En aangezien je zelf al zegt dat het werk normaliter in loondienst wordt gedaan, zal de opdrachtgever waarschijnlijk tot de conclusie komen dat hij loonheffingen moet inhouden. Het belangrijkste nadeel is dat je premies werknemersverzekeringen gaat betalen, terwijl je zelden of nooit een beroep zult kunnen doen op die verzekeringen.

 

Is dat freelancewerk zo anders dan wat je bedrijf doet? Kun je het niet onder één noemer schuiven en de klus als zelfstandig ondernemer doen?

 

De rekensom van het aantal uren is toch niet zo moeilijk?

 

Als je bedrijf btw-plichtig is en je vanuit je bedrijf factureert dan moet je op de gebruikelijke manier btw in rekening brengen.

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt er helemaal aan hoeveel uur hij nu aan zijn onderneming besteed! Wat ik uit zijn bericht opmaak doet hij zijn onderneming niet fulltime en heb je dus kans dat je die 1225 uur in een kalenderjaar niet haalt om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek en dan is het dus zeker fiscaal voordeliger om dit freelance te doen en niet in loondienst.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft er niet bij gezet hoeveel uur hij aan zijn onderneming besteed alleen dat de rest van de week goed op te vullen is met het werk uit de onderneming, maar daaruit kan ik niet zien over een hoeveel urige werkweek hij het heeft. Maar als hij inderdaad genoeg uren heeft om voor de ondernemersaftrek in aanmerking te komen zal het weinig uitmaken.

Misschien is het handig als hij zelf een iets uitgebreidere uitleg geeft.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Bij deze dan;

 

Het gaat om 12 uur per week

Ik hou dan zo'n 24 u per week over om aan de 35 van het urenforfait te komen, lijkt me vrij reëel toch? (uitgaande van 52 weken)

Het gaat voornamelijk om de winterperiode omdat ik nogal seizoensgebonden werkzaamheden doe (die dus pas weer in het voorjaar beginnen)

 

A-Het zijn werkzaamheden die geheel passen bij de aard van het bedrijf en de wijze waarop het bedrijf naar buiten treedt.

 

B-Ik heb nog één andere vaste free-lance klus die past ook bij het bedrijfsprofiel alleen wel bij het andere gezicht van het bedrijf...

Ook hiermee wordt natuurlijk naar buiten getreden.

 

A- koken

B- onderwijs / lezingen

 

Waar ik nogal mee zit is in hoeverre de opdrachtgever in problemen kan komen met de premie innende instanties. Ik doe mijn best om klusssen bij elkaar te schrapen maar kom nu echt niet verder dan twee opdrachtgevers die dan ook nog eens niet op het zelfde VAR formulier mogen!

(en waar ik een beetje pielig over wordt is dat je als starter elke keer weer botst tegen het gegeven dat je eigenlijk al volledig draaiend ondernemer moet zijn voordat de starters regels op jouw van toepassing zijn...)

 

Ik hoor ook graag ervaringen met freelancen vanuit je eigen bedrijf, en hoop te horen dat het allemaal nogal meevalt met die striktheid van UWV enzo.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om 12 uur per week

Ik hou dan zo'n 24 u per week over

 

Waarom slechts 24? Je kunt normaliter toch 40 uur werken en dan houd je 28 over.

 

om aan de 35 van het urenforfait te komen

 

Waar heb je het nu eigenlijk precies over? Welk 'urenforfait'? En waar staat die 35 voor? Zoek het eens op bij de belastingdienst en wijs ons op die specifieke pagina.

 

lijkt me vrij reëel toch? (uitgaande van 52 weken)

 

Nee, dat lijkt me niet reëel. De meeste mensen gaan 5 weken per jaar op vakantie of op een andere manier vrijwillig offline. En statistisch gezien ben je 2 weken per jaar ziek. Gebruikelijk is om met 45 werkzame weken per jaar te rekenen.

 

Overigens zijn deze berekeningen maar indicatief voor wat haalbaar is, want het gaat om daadwerkelijke aantoonbaar gewerkte uren.

 

A-Het zijn werkzaamheden die geheel passen bij de aard van het bedrijf en de wijze waarop het bedrijf naar buiten treedt.

 

B-Ik heb nog één andere vaste free-lance klus die past ook bij het bedrijfsprofiel alleen wel bij het andere gezicht van het bedrijf...

Ook hiermee wordt natuurlijk naar buiten getreden.

 

A- koken

B- onderwijs / lezingen

 

Als dat onderwijs en die lezingen ook op culinair gebied zijn dan lijkt me dat je het geheel met een beetje creativiteit wel op één VAR kunt krijgen. Ik heb een VAR gehad als ICT-consultant, en daarmee deed ik dingen als adviseren, rapporteren, projectmanagen, presenteren, doceren etc.

 

En als een enkele klus een uitzondering is, dan ga je daavoor in loondienst bij de opdrachtgever of verloon je via een payrollservice.

 

Waar ik nogal mee zit is in hoeverre de opdrachtgever in problemen kan komen met de premie innende instanties.

 

Zonder VAR-WUO is dat bij op een dienstverband lijkende opdrachten het geval.

Link naar reactie
  • 0

Die berekening is inderdaad een beetje krom :-\

 

Maar het ging er om dat ik nog steeds wel aan mijn 1225 uur kom als het 12 uur in loondienst zou worden.

 

Wat ik urenforfait noemde, bij gebrek aan de juiste benaming gaat dus over de 1225 uur die, zoals ik inmiddels begrepen heb, het "urencriterium" heet.

 

Nee, dat lijkt me niet reëel. De meeste mensen gaan 5 weken per jaar op vakantie of op een andere manier vrijwillig offline. En statistisch gezien ben je 2 weken per jaar ziek.

In mijn geval toch wel; 5 weken per jaar op vakantie zou ik graag doen maar dat is in mijn geval nu juist niet echt reëel ;)

Maar ik heb het voordeel dat ik tijdens het verblijf in het buitenland ook uren aan mijn bedrijf kan besteden, soms zelfs alle uren.

 

Als dat onderwijs en die lezingen ook op culinair gebied zijn dan lijkt me dat je het geheel met een beetje creativiteit wel op één VAR kunt krijgen. Ik heb een VAR gehad als ICT-consultant, en daarmee deed ik dingen als adviseren, rapporteren, projectmanagen, presenteren, doceren etc.

Kijk hier heb ik iets aan!! ik denk dat ik dat met een creatieve omschrijving wel bij elkaar kan brengen.

Verder verwacht ik dit jaar nog wel een andere klus dus dan aou ik aan drie komen.

Bij de vraag of ik meer dan drie opdrachtgevers verwacht vul ik dus ja in? (ongeacht of dit daadwerkelijk misschien twee blijft)

 

Thanx

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je uitgaat van 24 uur per week over 52 weken kom je wel aan het urencriterium van 1225 uur per week( 1248 ). Alleen zul je dit nooit halen omdat ook jij wel eens ziek bent en/of vakantie hebt of misschien wat minder opdrachten. Om er zeker van te zijn dat je het urencriterium haalt zou ik deze opdracht zeker niet in loondienst doen omdat je dan je uren niet meer kunt meenemen en je dus niet in aanmerking komt voor de ondernemersaftrek. Met deze opdracht erbij die je dan via de zaak doet kom je zeker wel in aanmerking voor de ondernemersaftrek, mits de werkzaamheden natuurlijk onder naam van het bedrijf kunnen worden geplaatst. Met die opdracht erbij zit je dan ( uitgaande van 45 weken zoals Renep al aangaf ) op 1620 uur ervan uitgaande dat je dan ook 45 weken 36 uur per week werkt. Maar zoals je ziet heb je dan nog aardig wat speling.

Ik zou de opdracht daarom zeker niet in loondienst doen, want wanneer je dit wel doet heb je gewoon weg geen recht op ondernemersaftrek via je bedrijf omdat je dan te weinig uren maatk en dat scheelt je zo duizenden euro's bij je aangifte inkomstenbelasting.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0
Bij de vraag of ik meer dan drie opdrachtgevers verwacht vul ik dus ja in? (ongeacht of dit daadwerkelijk misschien twee blijft)

 

Dat kan, want je vult een verwachting in. Wel is het zo dat je een afwijking van de verwachting officieel moet melden. Als je dan een goed verhaal hebt kom je er waarschijnlijk wel mee weg, maar je loopt een zeker risico van scherpere controle en herbeoordeling achteraf.

 

Maar volgens mij is de belastingdienst meestal soepel t.a.v. details (2 of 3 opdrachtgevers), zolang het algehele beeld dat van een ondernemer is.

 

Ik zou zeggen, doe alle activiteiten vanuit je bedrijf, probeer het met wat creativiteit op één VAR-WUO te krijgen en gedraag je zoveel mogelijk als ondernemer. Dan kun je gebruik maken van alle belastingregelingen voor ondernemers, heb je geen problemen met opdrachtgevers en betaal je geen premies voor werknemersverzekeringen waar je toch geen gebruik van kunt maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.