• 0

Freelance of loondienst?

Goededag,

 

Ik ben zelfstandig ondernemer en doe ook wel klussen op freelance-basis.

 

Nu kan ik ergens een "klus" doen die normaalgesproken in loondienst wordt gedaan.

Ik kan dus kiezen ofwel op freelance basis dit werk doen danwel in loondienst de werkzaamheden verrichten.

Het gaat om een relatief vaste klus, op basis van een vaststaand aantal uren en de werktijden / dagen kunnen per maand wisselend zijn.

 

Mijn vraag is nu:

 

  • is het voormij voordeliger om het bruto bedrag uitgekeerd te krijgen op freelance-basis of is het nettobedrag in loondienst interessanter?
  • Het gaat om 12 uur per week, de overige uren kan ik goed vullen met mijn bedrijfje, zou er desondanks toch een probleem kunnen ontstaan i.v.m. het urenforfait? (of hoe dat ook heet)
  • Ik declareer vanuit het bedrijf en heb per jaar nog minstens één andere freelance klus, kan de belasting of UWV dan toch nog moeilijk gaan doen gezien het feit dat het een reltief vast omlijnde klus is die normaal alleen in loondienst plaatsvindt?

 

Daarnaast vraag ik mij af hoe ik de factuur dan opstel en of ik daar dan ook BTW over moet rekenen?

 

Veel vragen maar ik hoop dat iemand mij verheldering kan geven, ik moet namelijk nogal snel beslissen,

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, Ik zou het op basis van eigen ondernemerschap doen. Zo kom je namelijk eerder in aanmerking voor ondernemersaftrek en je houdt er zelf meer aan over. Doordat je in aanmerking kan komen voor de ondernemersaftrek krijg je veel extra aftrekposten waardoor je winst flink verlaagd wordt en je minder belastign betaald aan het eind van het jaar. Ik zou wel zorgen voor een VAR verklaring zodat duidelijk is dat de werkzaamheden niet in loondienstverband zijn gedaan en er later niet nog door de belastingdienst loonheffingen kan worden gevorderd.

Succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0