pvisser

Legend
  • Aantal berichten

    263
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  • Voornaam
    Patricia
  • Achternaam
    Visser-van der Vegt

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Bunschoten-Spakenburg

pvisser's trofeeën

  1. Ik zou graag jullie visie willen over het volgende: Een BV heeft 1 aandeelhouder welke geen werkzaamheden verricht binnen de BV. Dan is er 1 directeur welke de werkzaamheden verricht plus nog 2 parttime medewerkers. Nu is het geval dat de directeur ( welke parttime ) werkt geen DGA loon krijgt maar een normaal ( werknemers) loon. De aandeelhouder ontrekt helemaal geen loon uit de bv maar alleen dividend. Oftewel: Klopt deze constructie? Dat een BV met een aandeelhouder welke geen werkzaamheden verricht en een aparte directeur helemaal geen dga loon verloond? Groeten, Patricia Visser
  2. Hallo, Uiteraard kun je gewoon zelf een spaarpot opbouwen tegen een behoorlijke rente welke 100% safe is. Wanneer je jezelf daarbij het prettigst voelt zou ik dat gewoon doen. Je moet doen met je geld wat jij het beste vindt en als je een lijfrente niet ziet zitten moet je dat zeker niet doen. Voor de FOR is het fiscaal het voordeligst om een lijfrente op te bouwen maar nogmaals wanneer je dit zelf op een bankrekening wilt blijven sparen zodat dit altijd onder bereik is is dat ook een prima oplossing. Altijd datgene doen waar je jezelf het beste bij voelt ook al is het ander misschien fiscaal wat voordeliger. Het gaat tenslotte om je eigen geld! Waarom wil je eigenlijk gebruik maken van de FOR. Het is niets meer dan uitstel van belasting betalen. Ik weet niet hoe jouw inkomen eruit ziet en wanneer je na dotatie net in de 2e schijf valt zou ik zeggen zeker wel gebruiken, maar wanneer je zowieso in de hoogste schijf terecht komt kun je net zo goed geen gebruik maken van de FOR zodat je direct alles afrekent met de belastingdienst. Wanneer je bijvoorbeeld over 10 jaar de onderneming beeindigt en je hebt elk jaar voor 11000 (ong. het maximum) aan FOR opgebouwd zul je in het laatste jaar in 1 keer over het gehele bedrag wat aan FOR is opgebouwd belasting moeten betalen (10 x 11000 is 110000). Dit komt dan bovenop je winst uit dat laatste jaar waardoor je een verschrikkelijk hoge aanslag krijgt die dan voor een groot gedeelte van je spaargeld zal moeten worden betaald. Stel je winst in het laatste jaar was niet al te veel waarmee je normaal gesproken in de 2e schijf zou belanden, dan zou door de afrekening van de FOR je wel in de hoogste schijf belanden en je hierdoor nog meer belasting moeten betalen. Wellicht iets om over na te denken. Groeten,
  3. Het spaarpotje van de FOR kun je gebruiken zoals je wilt. De FOR is alleen een fiscaal voordeel waarmee je uitstel krijgt voor het betalen van belasting over de hoogte van de FOR Het eigen vermogen moet hoger zijn dan FOR en dat is iets anders dan het geld dat op de bankrekening staat. Het eigen vermogen is immer winst min prive opname plus privestortingen. Je bent dus vrij om te doen met het geld wat je wilt. Waarom zou je er geen lijfrente mee betalen. Daar is deze constructie immers voor bedoeld. Bedenk wel dat wanneer je ooit het bedrijf beiindigd de FOR moeten worden afgerekend en je in 1 keer hierover belasting moet betalen. Patricia Visser
  4. Het handigst is om dit soort kosten wanneer deze betaald zijn via de zakelijke rekening direct op prive opname te boeken omdat dit prive kosten zijn. Of tewel gewoon even corrigeren en op prive opname zetten. Succes Patricia Visser
  5. Als je een zakelijke en prive computer hebt kun je alleen de zakelijke computer op de balans zetten en niet ook nog de prive computer. Groeten
  6. Nee dat is niet mogelijk. Over de prive computer kun je geen btw meer aftrekken. Dit kan wel wanneer je nu een nieuwe computer zou kopen en de oude voor prive houdt en de nieuwe voor zakelijk zodat duidelijk kan worden gemaakt dat de nieuwe zakelijk is aangeschaft. Groeten, Patricia Visser
  7. Hoi, Vanaf januari staat het aangifteprogramma inkomstenbelasting ondernemers klaar via het inlog gedeelte van de belastingsite. Het is eigenlijk een prive aangifte en het ondernemersgedeelte bij elkaar in 1 aangifte verwerkt. Alleen de particulieren aangifte kun je nu zo van de belastingsite downloaden en een ondernemersaangifte alleen via het inlog gedeelte. Succes! Patricia Visser
  8. Hoi Smartvisie, Uiteraard zijn deze pakketten beter maar ik denk niet echt dat het voor een gepensioeneerde te doen is om zo´n pakket aan te schaffen voor die paar aangiften per jaar. Dat zou hem alleen maar geld kosten. Hij kan het wat mij betreft beter bij de aangifte van de belastingdienst houden waar in principe niets mis mee is en wat hem niets kost. Ik denk namelijk niet dat hij met die paar aangiften echt veel geld zal verdienen om die software er dan weer uit te halen en ook nog wat over te houden. Groeten, Patricia
  9. Dan heb je inderdaad de omzetbelasting ( is dus de btw ) alleen per jaar. Waarschijnlijk heb je bij de opgaaf startende onderneming een laag bedrag opgegeven dat ze je nu nog per jaar aangifte laten doen maar wanneer de inkomsten oplopen zul je dit per kwartaal moeten gaan doen. Inkomstenbelasting moet altijd worden betaald en staat nooit in die brief, die gaat alleen over de omzetbelasting. Het is dan alleen nog de vraag of de belastingdienst je als ondernemer ziet voor de inkomstenbelasting of als resultaatgenieter. Ondernemer voor de inkomstenbelasting heeft als voordeel dat je recht hebt op extra aftrekposten ( ondernemersaftrek ). Overigens kan die inkomstenbelasting wanneer er nog niet al te veel winst is gemaakt en er geen extra loon uit loondienst is geweest ook maar 31,65% zijn en kun je dus ook in de laagste schijf vallen, waardoor je veel minder belasting betaald. Gr,
  10. Klopt inderdaad. 1 x per jaar moet de aangifte inkomstenbelasting ingevuld worden en de aangiften omzetbelasting zijn meestal per kwartaal. Je krijgt hierover vanzelf bericht van de belastingdienst. De aangifte moet dan voor 1 april 2008 binnen zijn. Gr,
  11. Heel goed gedaan! Dan weet je ook zeker dat het vanaf het begin gewoon allemaal goed gaat en je niet grote problemen krijgt na een paar jaar. Alhoewel ik ook kan begrijpen dat het als startende ondernemer niet altijd even makkelijk is omdat er dan weer extra kosten bij komen maar ja, als je later (grote) problemen krijgt dan is het beter voorkomen dan genezen, al hoeft dat natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn want er zijn natuurlijk ook genoeg ondernemers die voldoende van boekhouden en belastingen afweten en het zelf goed kunnen regelen. Groeten, Patricia
  12. Uiteraard snap ik dat. Het is ook een hoop geld als je net begint en dan probeer je toch zo veel mogelijk te besparen. Maar denk er wel aan wanneer je door de belastingdienst als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting ( ik weet niet of je nu ook nog in loondienst werkt ) je wel een volledige ondernemersaangifte moet doen inclusief balans en verlies en winst rekening. Wanneer je dat niet zelf kunt zul je toch iemand moeten inschakelen. Maar gelukkig is het nog geen 1 april 2008 dus heb je voorlopig nog de tijd. :) Groeten, Patricia
  13. Ik zie het nu inderdaad ook ja op de website. Broertjes waarschijnlijk. Wel leuk dat ze dan allebei voor hun zelf werken. Kun je nog eens ervaringen uitwisselen. Maar het is inderdaad zo dat heel veel ondernemers proberen om zelf alles van de boekhouding te doen en dan wanneer er problemen komen het achteraf toch nog moeten uitbesteden terwijl het vanaf het begin al goed had kunnen gaan door gewoon alles uit te besteden waardoor je er zelf geen omkijken naar hebt en dat is die (paar) centen dan echt wel waard lijkt mij! Wanneer er dan post komt van de belastingdienst dan kun je dat zo doorsturen naar de boekhouder en hoef je er zelf niets mee te doen ( behalve de belasting te betalen dan ;) ).
  14. Hoi Christine, De online aangifte via de site vind ik toch echt een stuk sneller gaan dan de papieren versie. Wanneer er bepaalde zaken niet voor het bedrijf van toepassing worden deze vanzelf weggelaten en hoeven dus niet allemaal ingevuld te worden. Ook kun je de aangifte opslaan wanneer je op afdrukken drukt en dan kiest voor afdrukken op bestand. Je kunt dan de aangifte een naam geven en het bestand wordt opgeslagen op je schijf onder de map bdienst. Je kunt dan bij het afdrukken zelf de pagina´s selecteren. Een groot voordeel van deze digitale aangiften vind ik wel dat er na verzending op staat op welke datum en zelfs welk tijdstip deze zijn verstuurd naar de belastingdienst en ontvangen door de belastingdienst. Zo kan er nooit twijfel bestaan over de datum van opsturen en of het document in zijn geheel wel is opgestuurd. ook kan er nooit sprake zijn van verlies via de post omdat alles digitaal direct bij de belastingdienst terecht komt en je dit ook in het inloggedeelte van degene van wie de aangifte is kunt bekijken. Hier staat dan precies bij wanneer de aangifte is binnen gekomen. Geen twijfel dus of hij wel binnen is. Het is inderdaad wel zo dat hij niet op PDF formaat kan worden opgeslagen en alleen in kladblok. Maar je hebt wel altijd een versie op je computer staan mocht de klant zijn eigen kopie kwijt zijn. Gr, Patricia Visser
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.